Dåliga vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alfreds
    • January 2009
    • 293

    Dåliga vattenvärden?

    Vi har haft akvarie några månader och har vissa problem. Akvariet är 240 l, filter Eheim pick up 2012 kapacitet 220-570 l/h. Det såldes som paket.

    Vi har startat försiktigt med fiskar. Vi har nu 2 harneskmalar, 2 skäggmalar, 1 regnbågshaj, 1 borneo sucker, 3 scalare, 2 svärdbärare, 1 vit molly, 6 kilfläckstetror, 9 neontetror.

    Var 4.e vecka har vi bytt 30 % vatten, putsat sanden med en "sugare", sköljt ur filtret i akvarievatten.

    Fiskar har dött undan för undan; 1 scalare, några platy, svärdbärare och vit molly.
    Vi har haft vita prickar. Vi medicinerade. De kom tillbaka efter en vecka. Vi medicinerade på nytt och nu har de hållits borta sedan dess.

    En affär sa att fiskarna fått svamp och dött på grund av dålig vattenkvalite. De simmade dåligt, magrade och blev "sneda", höll sig nära botten eller i ett hörn i vattenytan.

    Vi testade vattenkvaliten med teststicka för två veckor sedan. Första testet visade NO3=100 mg/l, NO2=0 mg/l, GH=7-14 d, KH=3 d, pH=7,2.

    Vi bytte 50 % vatten, putsade sanden, tillsatte havssalt (totalt 9 msk över några dagar, men i praktiken mindre eftersom vattenbytet kom mitt i). Vi minskade maten betydligt. De får nu 2 gr per dag vad de äter upp inom en minut + malkulor var 4:e dag. Vi gav KH/pH-höjande medel, dosering för att höja 1 enhet. Vi har inte gett nitrat-/nitritsänkande medel.
    En affär sa att vi ska byta ut filtermaterialet helt eller delvis till seras siporax (pellets i en nätpåse). Vi tycker inte att det går på grund av att filtret har liten innervolym och har dessutom en pelare mitt i. Vi lade påsen med lite siporax fritt hängande nära vattenstålen från filtret. Vi vågade inte byta filterinnehållet helt och hälla siporax löst i filtret. Vi var rädda att vattnet inte skulle cirkulera. Ev skulle det gå att halvera filtret på höjdled och lägga siporaxpåsen stående.

    En affär sa att vatten ska bytas varannan vecka, filtret sköljas varannan/var tredje månad och bytas en gång per år.

    Senaste vattentest visar nu NO3=25-50 mg/l, NO2=0 mg/l, GH=4-7 d, KH=6-10 d, pH=7,6.

    Vad ska vi göra på kort sikt? Vad ska vi ändra i skötseln på längre sikt?
    Vad borde vattenvärdena vara?
    Ska vi lägga salt? Hur mycket? Hur ofta?
    Vad ska tillsättas i samband med vattenbyte?
    Vad gör vi med siporax?

    Det blev ett långt inlägg. Jag hoppas att någon vänlig själ med mera erfarenhet förbarmar sig över oss och ger svar.

    h. Alfred (+ denna gång bekymrad mamma)
    Med vänlig hälsning
    Alfred
    240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    På kort sikt: Byt vattnen oftare, t ex 25% varje vecka. Är ju många olika uppfattningar om hur ofta och så vidare, men det beror ju på belastningen, d v s filtreringen/cirkulationen, antal fiskar, hur mkt växter och hur mkt matning. Köp dropptester i stället. KH och No2. Se till att ha ett KH på minst 4. Hur mkt fisk finns i akvariet?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      som redan sagts, byt vatten oftare! Innerfiltret du har fungerar optimalt med den fliterpatron som sitter i och glöm vad de sagt om siporax, det kan du köpa när du köpt ett ytterfilter Jag tycker att du behöver mer cirkulation i karet och gärna lite mer filteryta, så sätt gärna i ett innerfilter till så kommer det leda till mer välmående fiskar, det vågar jag lova Här ett ett kanonfilter http://www.guldfisken.se/beta/catalo...2bb5b9b5635187
      Senast redigerad av åheim; 08 July 2009, 15:29.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Följ råden ovan om vattenbyten.

        Dessutom ska ni inte stoppa ner några händer i karet på så lång tid som möjligt!

        Stoppa ner en slang vid vattenbyten, men se till att tassarna är ovan vattenytan!

        Hur stort mellanrum har ni mellan vattenytan och täckglasen?

        Har ni någon öppning i täckglasen?
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • IssaPissa
          • October 2007
          • 26

          #5
          Ursprungligen postat av c90368
          Följ råden ovan om vattenbyten.

          Dessutom ska ni inte stoppa ner några händer i karet på så lång tid som möjligt!

          Stoppa ner en slang vid vattenbyten, men se till att tassarna är ovan vattenytan!

          Hur stort mellanrum har ni mellan vattenytan och täckglasen?

          Har ni någon öppning i täckglasen?

          Varför inga händer i akvariet?

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Ursprungligen postat av IssaPissa
            Varför inga händer i akvariet?
            Det fick jag lära mig som nybörjare för massor av år sedan och anledningen skulle vara att vi stör bakteriebalansen lite grann varje gång vi stoppar ner våra händer och de bakterier som finns på dem.

            Dessutom är det ett litet stressmoment varje gång du stoppar ner händerna.

            Om det dessutom är så att du inte är nöjd med inredningen och flyttar stenar, rötter och/eller växter flera gånger i veckan så rör du upp botten vilket stör bakteriebalansen ännu mer.

            Det har visat sig att det finns flera gamla akvarister på forumet som har fått lära sig samma sak och det verkar som att de som lever efter denna regel klarar sig bättre från sjukdomar än de som struntar i den.

            Men jag har inga bevis och alla får göra på sitt sätt
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • IssaPissa
              • October 2007
              • 26

              #7
              Ursprungligen postat av c90368
              Det fick jag lära mig som nybörjare för massor av år sedan och anledningen skulle vara att vi stör bakteriebalansen lite grann varje gång vi stoppar ner våra händer och de bakterier som finns på dem.

              Dessutom är det ett litet stressmoment varje gång du stoppar ner händerna.

              Om det dessutom är så att du inte är nöjd med inredningen och flyttar stenar, rötter och/eller växter flera gånger i veckan så rör du upp botten vilket stör bakteriebalansen ännu mer.

              Det har visat sig att det finns flera gamla akvarister på forumet som har fått lära sig samma sak och det verkar som att de som lever efter denna regel klarar sig bättre från sjukdomar än de som struntar i den.

              Men jag har inga bevis och alla får göra på sitt sätt

              Tack för ditt svar! Frågar man inget får man inget veta ;-)
              Brukar inte rota särskilt mycket i akvariet men det blir ju i samband med vattenbyte då jag brukar putsa av rutan på insidan eller när någon växt lossnat.

              Kommentar

              • Agnez
                • February 2007
                • 337

                #8
                Att man inte ska ha händerna i karet har jag aldrig hört talas om, förrän nu vill säga. Det är jag glad över, för tänk vad besvärligt det skulle bli när man ska pyssla i karet. Jag har haft händerna i och ur i mitt kar i två år och det har gått hur bra som helst, så det tänker jag fortsätta med. ;-D
                Agnez

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Ursprungligen postat av Agnez
                  Att man inte ska ha händerna i karet har jag aldrig hört talas om, förrän nu vill säga. Det är jag glad över, för tänk vad besvärligt det skulle bli när man ska pyssla i karet. Jag har haft händerna i och ur i mitt kar i två år och det har gått hur bra som helst, så det tänker jag fortsätta med. ;-D
                  Han menar inte att man aldrig ska ha händerna i akvariet. Själv försöker jag göra det endast innan VB, och jag tror faktiskt på det han säger, för jag har klarat mig väldigt bra sen jag tillämpade detta.

                  Kommentar

                  • Aleks
                    • February 2009
                    • 145

                    #10
                    Ge dom mera cirkulation så piggnar dom till lite!
                    Rekomenderar Fluvals U serie kanonfilter enda nackelen är väl att det bildas mycket skit i Impellerhuset så det får man rengöra offta!

                    Blir vattnet ordentligt syresatt?
                    Nyttobakterier kräver mycket syre!
                    60L Projekt Växt
                    102L Sällskap + Växt.
                    240L Ombyggnad till ciklid

                    Kommentar

                    Arbetssätt...