sticka eller droppe? förvirrad! hjälp en dumbom!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    sticka eller droppe? förvirrad! hjälp en dumbom!

    rubriken talar för sej själv eller?
    Jag är alltså förvirrad över vilken sorts tester som är att föredra.
    O vilka tester är viktigast i akvariet?
    Ph, kh, nitrat, nitrit?

    Bra märken osv? onlineshops?
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    KH ar viktigast (ialla fall om vattnet ar lagt buffrat) och skall titreras dvs dropptest. Nitrit skall du inte mata utan undvika foljer du raden har skall testet ej behovas.

    For pH fordrar jag faktiskt stickor(som kemist egentligen elektod men den blir lite dyre i drift), nitrat ar svarmatt(felkallor).

    Temperturen ar forstass inte oviktig men det mater jag(i princip) bara nar jag justerar in doppvarmarna..

    Och foresten stavas pH alltid pH oxa i borjan pa en mening och forlat for jag har inte ett riktigt tangentbord med mig Ar i skottland just nu..
    Senast redigerad av Xul; 07 July 2009, 22:52.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Enligt min mening så är en dropptest för alkaniteten (KH) det absolut viktigaste. I ett normalt akvarium skall KH inte ligga under 4. då¨vet man att vattnet är stabilt och de flesta biokemiska processer som äger rum i ett akvarium kan ske. pH:t är ointressant i de allra flesta fall.


      MVH Lasse

      PS - du han före Xul
      Senast redigerad av Lasse; 07 July 2009, 22:56.
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Då är jag inte riktigt lika förvirrad. Ursäkta min dåliga svenska, jag skyller på dåliga lärare och ointresse för språkets byggstenar...hehe (jag e är tysk) men men.
        det är helt lugnt att köra utan å,ä och ö det brukar jag göra när jag skriver vanligt (papper och penna.)

        Men då tackar jag för tippsen och drar ut och letar tester på intranätet
        Have a good day fellows!
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        Arbetssätt...