Ph för högt. fiskar ta skada?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    Ph för högt. fiskar ta skada?

    Kollade mitt Ph idag.

    Cirka 8-8,5. skalan slutar vid 8.

    kör med dropptester.

    Frågan är bara om mina fiskar kan ta ngn skada av så högt PH?.
    De simmar på bra och mår som vanligt.

    Enligt zoopets artlista ska samtliga mina fiskar leva i ett vatten med ph på max 7,5.

    Andra värden:

    KH 3-4. pendlande mellan varje vattenbyte.

    jag byter vatten varje helg, 20% av 540L vattenvolym. Tillsätter inga beredningsmedel.

    Som filtering har jag ett innerfilter som är "godkänd" för 300L med behållare fylld med aktivt kol.

    Ytterfilter fluval 304.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej. Ingen fara. Du måste upp i över 9.5 för att fisk ska kunna börja ta skada.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • _vinkelslip_
      • June 2009
      • 242

      #3
      då återstår bara hur jag vet att det är så högt?.
      När skalan slutar vid 8-8,5.......

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Om pH blir farligt högt kommer fisken att klia sig nästan oavbrutet. De kan få slemutsöndring på huden, så det ser ut som "slamsor" som hänger. Fenorna kan bli trasiga.

        8 - 8.5 är inget att oroa sig för, det är normalt pH för kommunalt kranvatten.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Dropptest blatt eller blatt, det ar darfor skalan slutar,
          Skaffa ett papper (dopptest) for ditt intervall om du vill mata dar..

          Det ar darfor jag inte tycker om dropptest for pH over 7,5 Vid pH 5 till 7,5 funkar det bra, elektrod ar egenligen den ratta metoden men tank pa att pH varierar lite under dygnet och fisken klarar detta..

          Kommentar

          • _vinkelslip_
            • June 2009
            • 242

            #6
            okej. Då låter jag det hela vara, och håller istället koll på fiskarna, så jag vet om Ph:t stiger uppåt.

            Tackar för allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...