Grönt grumligt vatten och illa luktande!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alisa
    • July 2009
    • 21

    Grönt grumligt vatten och illa luktande!

    Hej allihop!
    Nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till med. Jag har ett akvarium med 280 liter i den har jag 2 hajmalar och en liten "dammsugare". Akvariumet har jag haft i ett par månader nu och allt har varit bra men seda jag köpte "dammsugar fisken" och några nya växter.

    Strax efter det vart vattnet grumligt vldigt fort, på bara en dag. Jag misstänkte att det kan ha varit pga av att jag övermatat dammsugar fisken med algtabletter. Så vi rensade hela akvariumet och hällde i nytt vatten och så trappade jag ned på algtabletter.

    Mindre än en vecka senare var det samma visa igen. Nu rensade jag ut hälften av vattnet och tvättade ur filtret. Och nu lade jag inte alls in några algtabletter alls. vattnet vart klart och fem dagar senare var det samma visa igen.

    Jag vet inte längre vad jag ska ta mig till med, det luktar illa och ser hemskt ut. Hoppas någon kan hjälpa mig.
    Tackar på förhand!

    Alisa
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Har du akvariet stående vid ett fönster? Låter som om du fått algblommning. Kanske testa något preparat? Easy-Life flytande filtermedium kanske nu med tanke på att filter och akvariet är rengjort. http://www.gibbon.se/archive/documen...%20brochyr.pdf Har själv testat denna produkt och tycker att den fungerar bra.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      Sen Alisa ska du aldrig tömma och renska hela karet när du får problem, för när du gör det så sabbar du den biologiska balans som har/håller på att infinna sig i karet! Dra ner avsevärt på matningen och se till att karet inte utsätts för direkt solljus och byt 20-30% vatten varje eller varannan vecka!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Alisa
        • July 2009
        • 21

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Sen Alisa ska du aldrig tömma och renska hela karet när du får problem, för när du gör det så sabbar du den biologiska balans som har/håller på att infinna sig i karet! Dra ner avsevärt på matningen och se till att karet inte utsätts för direkt solljus och byt 20-30% vatten varje eller varannan vecka!
        Hej och tack för ditt svar!
        Solen är aldrig på akvariumet. Den står på ett ställe där solen aldrig når den. Men jag ska ta mig till en Zooaffär och kolla upp det medlet. Tack så mycket för tipset.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          30% vattenbyte var vecka, mata sparsamt, RENGÖR INTE FILTRET (föränn det tappar flöde..). Ett lätt recept för att få igång ett akvarium.

          Kommentar

          • Qubik
            • May 2007
            • 39

            #6
            Har haft liknande problem för ett tag sedan....med grumligt vatten.....jag sänkte ljustiden till ca 7-8 timmar.....efter 2-3 dagar så började vattnet bli bättre.....nu är det helt bra sedan ett par dagar tillbaka.....har dock inte vågat öka ljustiden ännu...

            Innan jag sänkte ljuset så testade jag också med täta vattenbyten....30% dagligen i en vecka....testade också att byta allt på en gång.....men utan någon lycka....

            Kommentar

            • Alisa
              • July 2009
              • 21

              #7
              Ursprungligen postat av Qubik
              Har haft liknande problem för ett tag sedan....med grumligt vatten.....jag sänkte ljustiden till ca 7-8 timmar.....efter 2-3 dagar så började vattnet bli bättre.....nu är det helt bra sedan ett par dagar tillbaka.....har dock inte vågat öka ljustiden ännu...

              Innan jag sänkte ljuset så testade jag också med täta vattenbyten....30% dagligen i en vecka....testade också att byta allt på en gång.....men utan någon lycka....
              Då är man inte ensam i alla fall! Jag fick ett kanon tips från ett annat forum, ska nog föra vidare de:
              Mörkläggning (tjock filt, men släpp in syre) och ingen mat i tre dagar. Detta kan man upprepa senare om man tycker att det behövs. Därefter städning men inte byte av mer än en tredjedel vatten. Det är odling av goda bakterier som gäller. Filtret ska hädanefter bara sköljas i akvarievatten i en hink och inte samtidigt med vattenbyte. Använd vattenberedningsmedel. Vi använder Aquasafe och tycker att det fungerar bra. Tom räkorna verkar nöjda med det. I med snabbväxande växter. Ljusgröna saker handlar det om då - vattenpest, vattenwistaria, vallisneria... det finns en massa fler. Har du stark belysning så kan du dämpa den lite - gärna med flytväxter. Alla växterna är där för att ta upp näring så att algerna får svälta. Använd ingen växtgödning. Det kan du försiktigt börja med sedan när akvariet tillfrisknat. Kanske du har för mycket nitrit i vattnet - det gillar algerna. Mot det hjälper regelbundna vattenbyten 30% varje vecka och "dammsugning" av botten i samband med det. Ev kan varannan vecka räcka -det beror på fiskbeståndet. Det blir inte färdigbehandlat på två veckor utan det kan ta ett tag... men snåla inte med växter. Det är de som egentligen gör jobbet och kommer att hålla det hela i balans. Om du har ett stort akvarium blir det dyrt med växter men kanske du har akvariebekanta som kan skänka dig "rens"...dvs bortgallrade växter, när det blir för mycket i deras akvarier.

              Lycka till
              /Noon

              ps. ...och så mata försiktigt - små portioner så att du ser att det blir uppätet. Det gäller särskilt tills du ser att det blivit balans i akvariet. ds

              Kanske det kan hjälpa dig med

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Är det gröna partiklar i vattnet eller har det fast form som ligger ganska löst i karet?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Alisa
                  • July 2009
                  • 21

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Är det gröna partiklar i vattnet eller har det fast form som ligger ganska löst i karet?
                  Det verkar vara gröna partiklar, grumligt, som dimma!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Du har inte tillgång till ett UV-filter?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Alisa
                      • July 2009
                      • 21

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Du har inte tillgång till ett UV-filter?
                      Nej det har jag inte! Är det något bra att införskaffa?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Om det är grönalger du fått i karet så kan man ta död på dessa på lite olika sätt. Mörkläggning under några dygn är ett sätt, ett annat är ett UV-filter som kort sagt dödar alla levande partiklar som går förbi detta ljus. Du sätter en sådan på tex utgående flöde på ett ytterfilter eller liknande och du kommer att få ett klart vatten ganska snart.
                        Det finns nackdelar med detta med, lampan som sitter i filtret håller inte hur länge som helst och kostar en slant och sedan är själva UV-filtret inte gratis heller.
                        Det finns även nya UV-filter på marknaden som ser ut som en lite tjockare doppvärmare som har en liten pump och fungerar för sig själv utan inblandning av ett filter. Hur bra och effektiva dessa är vet jag inte då de är nya på marknaden, men de kan vara värda att prova.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Alisa
                          • July 2009
                          • 21

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Om det är grönalger du fått i karet så kan man ta död på dessa på lite olika sätt. Mörkläggning under några dygn är ett sätt, ett annat är ett UV-filter som kort sagt dödar alla levande partiklar som går förbi detta ljus. Du sätter en sådan på tex utgående flöde på ett ytterfilter eller liknande och du kommer att få ett klart vatten ganska snart.
                          Det finns nackdelar med detta med, lampan som sitter i filtret håller inte hur länge som helst och kostar en slant och sedan är själva UV-filtret inte gratis heller.
                          Det finns även nya UV-filter på marknaden som ser ut som en lite tjockare doppvärmare som har en liten pump och fungerar för sig själv utan inblandning av ett filter. Hur bra och effektiva dessa är vet jag inte då de är nya på marknaden, men de kan vara värda att prova.
                          Jag har inte haft belysningen på i Akvariumet unde rnågra dagar nu. Ska ta och mörklägga helt och hållet med en filt. Så vi får se hur det går efter det.

                          Men tack för tipset, nu vill jag bara att det ska bli bra för mina småttingar!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...