Ph värden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonis5
    • May 2008
    • 56

    Ph värden

    Hej !

    Har funderat på hur mkt kalt stenar brukar höja pht
    har ca 5 kilo kalksten.
    Och hur mkt sänks pht med rötter ?

    MVH // JONATHAN
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Kalksten slutar utsöndra kalk ungefär vid ph 7,5! Vissa avråder från att stoppa i rötter om man har ett kalkrikt vatten då det tydligen finns risk att rötterna kan börja släppa oönskade ämnen, vilket jag dock aldrig själv råkat ut för! Rötterna kommer inte märkbart sänka ph i ett sådant vatten!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      Kalk sten kommer inte losa sig speciellt fort over pH 6,5....

      Sjalv forsokte jag hoja med ett par hekto dolomitkross (sandstorlek)

      Resultat?

      I princip ingenting hande

      Jag tror att det ar battre att aka skidor pa dolomiten

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Håller med dig om dolomit - mycket svårlöst - men det finns kalk som löses bättre.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Och om du tar det som lasse skrev sa ar inte antalet kg avgorade, yta och kvalitee gor skillnaden

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Det är också så att i vissa fall får man en mikrohinna på kalkstenen som gör att kalkstenen inte löses sig i kalcium och karbonat.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse
              Håller med dig om dolomit - mycket svårlöst - men det finns kalk som löses bättre.

              MVH Lasse
              Kalk är ju bra om man har ett vatten med en låg buffringsförmåga (KH under 3) eftersom det då stabiliserar vattnet (en näve till 100 liter vatten räcker).
              Dock så är det bästa att då antingen använda kalkmjöl (finns i trädgårdsaffärer) eller så har man ett kalkhaltigt grus i akvariet. Det senare är inte så effektivt som gruset men å andra sidan har man mycket mer av det så det brukar räcka.

              Som Lasse skriver är inte stenar alls så bra eftersom det snabbt blir en hinna på stenarna
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • lucille1
                • October 2006
                • 169

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Kalk är ju bra om man har ett vatten med en låg buffringsförmåga (KH under 3) eftersom det då stabiliserar vattnet (en näve till 100 liter vatten räcker).
                Dock så är det bästa att då antingen använda kalkmjöl (finns i trädgårdsaffärer) eller så har man ett kalkhaltigt grus i akvariet. Det senare är inte så effektivt som gruset men å andra sidan har man mycket mer av det så det brukar räcka.

                Som Lasse skriver är inte stenar alls så bra eftersom det snabbt blir en hinna på stenarna
                är det nåt speciellt kalk man skall annvända? påverkar det vattnet på nåt fler sätt än bara KH? jag har problem med att KH och PH ligger väldigt lågt KH runt 0-3 och PH runt 6,4-6,8

                är det bara att slänga ner en näve per 100 liter - hur ofta och ska man tänka på nåt speciellt?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Dolomit är kalcium-magnesiumkarbonat, och reagerar mycket långsamt med syra. Vanlig kalksten är kalciumkarbonat, och reagerar hyfsat fort.
                  Med ett par kilo kalksten i karet bör ditt pH bli 7.5 ganska snabbt, och stanna där.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...