Hur stort intag ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hur stort intag ?

    Om man då får för sig att man skall göra en
    filterkammare i ett kar.

    Hur stort, i kvadratcentimeter, behöver intaget vara
    för att det inte köras torrt inne i kammaren ?

    Generella förutsättningar:

    Genomströmning: 4-700 liter / h
    Filtermatrial: bollar eller grov filtermatta


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Don Kiwin
    • April 2007
    • 114

    #2
    Du borde klara dig utan problem om du använder 2 st raster med diameter 45mm. Kanske klarar du med 1 st men i takt med att "skiten" samlas så blir ju flödet oxå sämre.
    Hur mycket det blir i kvadratcentimeter vet jag inte, missade den lektionen när jag gick i skolan

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      som påpekats så är det ju en fråga om igensättning, har du ett galler vid insuget så lär det sätta igen och utan galler så blir det filtermaterialet som till sist sätter igen men då kan du ha betydligt mindre insugs hål än om det är med nät och det får nog bli en fråga hur ofta vill du rengöra där eller om gallret blir stort nog så ingen rengöring alls.
      om du kan komma åt att öka på i efterhand så börja smått så får du se, vad du har för fisklast och vilka växter kan ju påverka hur mycket skit det blir oxå så finns nog inget klart svar på din fråga annat än möjligen för ett tomt kar utan filtermaterial så det blir nog att exprimentera men 50cm2 kan nog va ett riktmärka att börja prova efter

      Kommentar

      Arbetssätt...