ena långsidan lägre????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    ena långsidan lägre????

    Jag tänker gå upp i storlek och kikar på BLocket - och då har jag sett flera kar där ena långsidan är lägre än övriga sidor. T ex så här:


    Vad är poängen med det? Och om man nu inte vill ha så - kan en glasmästare kapa de övriga tre sidorna utan att behöva plocka isär karet - alternativt limma på en list på den lägre sidan?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är ett terrarium så invånaren som ska tänkas bo där får luft.
    Det finns så mycket akvarium till salu, så varför inte köpa ett som är färdigt från början?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det är ett terrarium så invånaren som ska tänkas bo där får luft.
      Det finns så mycket akvarium till salu, så varför inte köpa ett som är färdigt från början?

      Aha - visst, jag blev bara nyfiken... I en annons står att det "finns möjlighet till ytavrinning" men det kanske inte har med just den här detaljen att göra?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jodå, men då bör man nog bygga om karet, eller så ser det akvaret inte ut precis som på annonsen du länkade till.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • nils_sverker
          • June 2007
          • 395

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Jodå, men då bör man nog bygga om karet, eller så ser det akvaret inte ut precis som på annonsen du länkade till.
          Nä, det ser ut så här - inte för att jag förstår vad det är för skillnad...

          Kommentar

          • Keibo
            • November 2008
            • 468

            #6
            Tror snarare kanterna är för att skydda väggar och dylikt från vatten och fiskarna från att hoppa ut. Ägaren verkar ju inte använt det till ytavrinning, utan snarare bara läst om begreppet. Vidare får jag känslan att ägaren köpte karet begagnat = silikonera om det? (kanske tolkar inte lite mycket i annonstexten) Eller kanske för att klämma fast spots på... Jag hade i alla fall klätt det överliggande med klätterväxter (real or fake) och lagt någon spot på dem
            Mvh. Peter

            500L - Pelarakvarium

            1500L - Under förändring

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Tycker mig se ett pvc rör i vänstr/högra bakre hörnet, dvs karet är nog borrat för avrinning...

              //NiXoN
              Senast redigerad av NiXoN; 24 June 2009, 06:55.

              Kommentar

              • nils_sverker
                • June 2007
                • 395

                #8
                Ursprungligen postat av Keibo
                Jag hade i alla fall klätt det överliggande med klätterväxter (real or fake) och lagt någon spot på dem
                Uj, det var ingen dum idé... Men jag ska inte köpa något av de här två, satsar på ett "vanligt" kar i stället, och aluram vill jag ha för det är snyggast.

                Kommentar

                • Keibo
                  • November 2008
                  • 468

                  #9
                  Ursprungligen postat av nils_sverker
                  Uj, det var ingen dum idé... Men jag ska inte köpa något av de här två, satsar på ett "vanligt" kar i stället, och aluram vill jag ha för det är snyggast.
                  Ja jag har börjat falla för aluram jag med. Tycker framförallt att det gör sig bättre än helglas på stora kar. 200 liter och uppåt skulle jag nog vilja ha aluram på, under det ser ramen dock för fet ut...
                  Mvh. Peter

                  500L - Pelarakvarium

                  1500L - Under förändring

                  Kommentar

                  Arbetssätt...