Hjäp med att felsöka EHEIM Filter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Hjäp med att felsöka EHEIM Filter.

    Först ska jag säga att det inte var särskillt länge sedan jag var här med liknande frågor om mitt filter.
    Men nu vill jag lösa problemet en gång för alla.

    Det är mitt EHEIM 2213 Ckassic ytterfilter som får min panna att likna ett nytröskat potatisland.

    De sipprar bara ur strilröret.
    Vattnet alltså.
    De ser ut att flytta en liter i timmen istället för de 400 liter i timmen som det enligt specifikationen skall göra.
    Filtret är bara ett år och fem månader gammalt.

    Jag gjorde rent slangpaketet och filtermatrialet för kanske två månader sedan, när det var samma visa.
    Innan det gjorde jag rent det ytterligare två månader tidigare.
    Man ska väl inte behöva göra rent hela filtret och slangpaketet sex gånger om året???

    Efter att det är rengjort är det en jävla fart på filtret.
    Strålarna går nästan tvärs över akvariet (på längden) från strilröret... men sen avtar de efter ett par veckor och tillslut blir de som nu, att de bara sipprar lite.

    Någon som kan förklara dethär för mig? (tillexempel Gaffel kanske?)

    Byttan som filtret tacklas med:

    200 liter
    tätt planterat (snart övervuxet)
    ca 20 Tigerbarber
    ca 20 Nätbarber
    4 Siamesiska Algätare
    2 Polkadot Botisar.

    Jag tänkte ansa bland växterna i morgon, städa lite i allmänhet och göra rent filtret sammtidigt. För snart rasar nog akvariet ihop annars.

    Men finns det något jag kan göra för att förlänga "sprutten" i filtret så jag slipper göra en komplett rengöring av de varannan månad?

    Tack på förhand.
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Se om du kan får till ett förfilter och prova med det till en början. Hur står filtret placerat?

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Jag har ett akvariepaket från EHEIM (MP)
      Filtret står under akvariet i ett skåp. Där har det stått sedan inköp.

      Nu har jag plockat isär filtret och rengjort det.
      Jag rengjorde inte slangpaketet, det såg inte ut att behövas. (mer om det lite längre ner)

      När jag satte ihop filtret och körde igång det orkade det inte flytta något vatten alls.
      Helt dött. Motorn bara stod och rasslade.

      Så ja plockade ner det igen och denna gången öppnade jag pumphuvudet, kollade impellern mm.
      De var ingen skit i den och impellern var inte skadad.
      Jag testade att köra filtret lite torrt och impellern snurrade på. Dock verkade de som den slog imot sidorna inne i den lilla "tunneln" där den sitter.

      Jag satte ihop filtret igen och kör det just nu i handfatet.
      Det fungerar, men endast svagt - och det intressantaste är - att höjjer jag utloppsslangen över 150cm så orkar filtret inte pusha nånting.

      Det måste ju innebära att motorn själv är utsliten och helt enkelt inte *orkar* trycka fram vattnet...

      eller?

      Just nu önskar jag att jag kunde hitta mina papper för garantin :s

      [Edit: Vad menade du med "förfilter"?]

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        du får gärna säga vad du har för filtermaterial och hur igenkläggat var det senast du gjorde rent det...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Ursprungligen postat av Grodlund
          Jag har ett akvariepaket från EHEIM (MP)
          Filtret står under akvariet i ett skåp. Där har det stått sedan inköp.

          Nu har jag plockat isär filtret och rengjort det.
          Jag rengjorde inte slangpaketet, det såg inte ut att behövas. (mer om det lite längre ner)

          När jag satte ihop filtret och körde igång det orkade det inte flytta något vatten alls.
          Helt dött. Motorn bara stod och rasslade.

          Så ja plockade ner det igen och denna gången öppnade jag pumphuvudet, kollade impellern mm.
          De var ingen skit i den och impellern var inte skadad.
          Jag testade att köra filtret lite torrt och impellern snurrade på. Dock verkade de som den slog imot sidorna inne i den lilla "tunneln" där den sitter.

          Jag satte ihop filtret igen och kör det just nu i handfatet.
          Det fungerar, men endast svagt - och det intressantaste är - att höjjer jag utloppsslangen över 150cm så orkar filtret inte pusha nånting.

          Det måste ju innebära att motorn själv är utsliten och helt enkelt inte *orkar* trycka fram vattnet...

          eller?

          Just nu önskar jag att jag kunde hitta mina papper för garantin :s

          [Edit: Vad menade du med "förfilter"?]
          Gör nu som jag skriver i msn, men se till att filtret inte stårr för länge..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Tja - det skall inte ge något vatten 150 cm över vattenytan det suger ifrån. När du har det i skåpet under akvariet så blir det inte riktigt samma sak eftersom du har vattenytan över pumpen och du får korresponderande kärl, dvs att vattnet kommer att av sig självt att fylla pumpen och ledningen upp och du får i princip ingen lyfthöjd. För mig låter det som två möjliga orsaker. 1. Du har stopp i någon av slangarna 2. Du har fått luft i pumpen.

            Testa pumhuvudet i badkaret så får du se om själva pumphuvudet är kasst eller inte. Fyll lite vatten i badkaret och håll bara locket/pumphuvudet så långt ner i vattnet att pumhuset fylls med vatten. starta pumpen.

            MVH Lasse

            PS titta inte i utblåset när du startar
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #7
              Jag har ett ganska stort nystan med såntdär trassligt grönt spaghetti/ntliknande nylonsnören (SERA) och en bunt med vanlig blå filtermatta (grövsta) klippt till kuber.

              Filterbehållaren är ungefär halvfull så de verkar inte vara att det är för hårt packat... eller ja vet inte?
              Dedär nystanet kanske trycks ihop eller något?

              Kommentar

              Arbetssätt...