Fluval 4 vs Eheim 2258??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #61
    Åheim, tyvärr finns det en del som har dåliga erfarenheter av Fluval, mig inberäknat och det får man faktiskt acceptera trots att det ibland verkar vara svårt.
    Att Eheim och femtioelva andra tillverkare med gör en del dåliga pumpar är ingen nyhet för mig, och jag tycker heller inte att man ska behöva modda med dessa pumpar för att de ska funka någorlunda i karet, då ser jag det som mer eller mindre ett tillverkningsfel.
    Att man kan få ett måndagsex gäller de flesta saker mankan köpa, men ser man genomsnittet av betyg de senaste åren på olika filter så kan man ändå skönja en trend på olika fel och brister på de olika tillverkarna.
    Visst är det bra att olika tidningar och konsumenter gör tester, men det som är lite svårt att ta till sig deras resultat är som nu, du skriver bara att testet gick bra men hänvisar inte till någon test så man kan se hur denna gick till.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13136

      #62
      Nej ansjo du måste vara registrerad för att komma åt att läsa recensionerna på practical fishkeeping, därför kan jag inte länka dit! Testet pågick ungefär ett år iallafall! Fluval äger stora delar av säljmarknaden och pracical fishkeeping uppger att drygt 50% står fluval för och eheim ca. 5-6% och så skulle det inte se ut om det var en skitprodukt, så är det bara


      THE END
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #63
        Nu har jag läst buyers Guide to Internal filters där bland annat fluval 4 jämförs med Eheims fyra filter i 2006 - 2012 (2048 och 2252 är inte med i testen). Fluval 4 får i denna test en överalltvärde på 72 % och Eheim serie får ett snitt på 67%. Men då anser författaren att Eheim har ett felaktigt råd i instruktionerna och ger därför bara 10 % där. Med denna del avräknad så blir siffrorna 73 % för Eheim och 71,6 för Fluval. Då har författaren get ett dåligt resultat för att Eheim bara har en svamp också.

        Jag skriver det här för att om man refererar till tester så skall man försöka att vara så sann som möjligt och det är på gränsen till ohederligt att göra såsom Åheim gör.

        MVH Lasse

        this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning
        Senast redigerad av Lasse; 20 June 2009, 19:21.
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #64
          Ursprungligen postat av Lasse
          Nu har jag läst buyers Guide to Internal filters där bland annat fluval 4 jämförs med Eheims fyra filter i 2006 - 2012 (2048 och 2252 är inte med i testen). Fluval 4 får i denna test en överalltvärde på 72 % och Eheim serie får ett snitt på 67%. Men då anser författaren att Eheim har ett felaktigt råd i instruktionerna och ger därför bara 10 % där. Med denna del avräknad så blir siffrorna 73 % för Eheim och 71,6 för Fluval. Då har författaren get ett dåligt resultat för att Eheim bara har en svamp också.

          Jag skriver det här för att om man refererar till tester så skall man försöka att vara så sann som möjligt och det är på gränsen till ohederligt att göra såsom Åheim gör.

          MVH Lasse

          this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning
          DU får gärna säga DU till mig istället för att prata omkring mig för det är väldigt oshysst Lasse! Du ska heller inte insinuera att jag skulle vara ohederlig för Jag talade om att Fluval har fått bra kritik i ett test och vad ser du en lögn i det?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #65
            Gränsen till ohederligt - Åheim - det är i alla fall för mig när man inte talar om hela sanningen utan döljer en del dessutom i ett läge när alla inte kan kontrollera vad det handlar om. Tråden gällde Eheim 2252 gentemot fluval 4 plus - inte om fluval fått bra siffror i en test. Ursäkta om du uppfattat mig ohövlig det var inte min mening men jag har inte fått någon ursäkt för att du kallade en person som höll med mig för Lasse-Maja tidigare i tråden - så kasta inte sten när du sitter i ett växthus.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #66
              Med det menade jag att man ska ha en egen erfarenhet och inte bara haka på nån annan för det är snudd på ohederligt också isåfall... Men om du tog illa upp Lasse så ber jag om ursäkt.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #67
                Ursprungligen postat av Lasse
                Gränsen till ohederligt - Åheim - det är i alla fall för mig när man inte talar om hela sanningen utan döljer en del dessutom i ett läge när alla inte kan kontrollera vad det handlar om. Tråden gällde Eheim 2252 gentemot fluval 4 plus - inte om fluval fått bra siffror i en test. Ursäkta om du uppfattat mig ohövlig det var inte min mening men jag har inte fått någon ursäkt för att du kallade en person som höll med mig för Lasse-Maja tidigare i tråden - så kasta inte sten när du sitter i ett växthus.

                MVH Lasse
                - Var det inte du som kallade mig för "troll" i något inlägg längre tillbaka i tråden?

                Du har en del att lära vad gäller kutym och social kompetens, Lasse ; )

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #68
                  Du borde förstått på mitt inlägg 56 att jag absolut inte ansåg det speciellt roligt. Sedan får du nog läsa på lite om du tror att Lasse Maja var någon person som "hakade" på någon annan. Tvärtom - han var banbrytande inom sitt kall (visserligen inte så hederlig men nyskapande) bland annat för att han klädde ut sig i kvinnokläder http://sv.wikipedia.org/wiki/Lasse-Maja

                  Dessutom har Gaffel en stor kunskap vad gäller olika filter och man kan väl säga att vis är en person som lär sig av sina egna misstag men den som lär sig av andras är ta mig f-n ett geni


                  MVH lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #69
                    Du bör också läsa på lite grand Perfetto - jag har inte kallat dig för troll - det enda jag skrev var "det här börjar likna trollning" vilket är något helt annat. Och jag menade, precis som Gaffel sa trolling.


                    MVH Lasse

                    Det var dessutom i en annan tråd.
                    Senast redigerad av Lasse; 20 June 2009, 20:17.
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #70
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Buyer's guide to internal filters

                      Internal power filters are the most widely used form of aquarium filtration. But do they all perform well, and how easy are they to use? Matt Clarke takes a look at some of the choices available...
                      Skulle du vilja vara så snäll och lägga in en svensk översättning på artikeln du saxade in så skulle jag bli evigt tacksam åheim!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #71
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Skulle du vilja vara så snäll och lägga in en svensk översättning på artikeln du saxade in så skulle jag bli evigt tacksam åheim!
                        Det är olagligt att lägga in långa artiklar som man inte har upphovsrätten till - därför deletades det inlägget.

                        Lägg in en länk istället - då kan man ju också använda något gratis översättningsprogram för att översätta
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #72
                          Så klart, tack Kjell!
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #73
                            Den finns här - men man måste registrera sig för att få tag i artikeln. det kostar inget mer än att man får lämna sin e-mailadress



                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #74
                              Som Lasse redan påpekat i inlägg 63 finns inte mycket nytt att tillägga, dessutom är den här eheim modellen ett pick-up filter som rent krasst istället borde jämföras mot fluvals nya U serie, det finns dessutom en kritik från PFK kring just förhållningssättet och instruktionerna att rengöra ett filtermedie som jag starkt vill kritisera, att skölja ur en filtermatta i ljummet kranvatten är i sig själv inget problem om man nu inte bor bland limejuicarna vars kranvatten under många år varit otjänligt som dricksvatten.

                              Kunde dessutom vara av intresse att veta när artikeln skrevs.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...