Behöver tips om temperaturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    Behöver tips om temperaturen

    Hej det var jättelänge sen jag var inne här.
    Jag har ett 28L akvarium med en kampfisk i. Köpt idag men jag glömde att köpa en termometer och undrar om man kan utläsa på fisken om det kanske är för varmt eller kallt i vattnet? Tänkte om det håller sig långt borta eller nära termostaten.

    En annan fråga också. Köpte körsbärsräkor som skall hålla lite ordning på alger och sånt och såg i butiken att dom hade en lite syreslang eller vad det nu hette. Behöver räkor det? har ingen pump till kampisen. Är helt noobie på räkor nämligen.
  • Guest

    #2
    Kampfiskarna kommer nog äta räkyngel.

    Sen ang temp, har du ingen annan termometer? Typ kött-termometer, utetermo. Ja lr nåt som kan mäta?

    Kommentar

    • Raggsockan
      • April 2007
      • 644

      #3
      Nja jag har någon badtermometer men jag vet inte om jag vågar använda den för minstingen här hemma har varit och lekt med den.

      Räkorna är ungefär 1-1,5 cm (dåligt på ögonmått) och jag köpte bara 4 ifall han skulle få för sig att äta upp dom.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Du kommer behöva pump till kampisen om inte annat
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Raggsockan
          • April 2007
          • 644

          #5
          Varför måste jag ha det. Fenorna blir inte speciellt fina då. Har haft ganska många kampisar innan men det var ett tag sedan. Har haft denna nu som prydnad men intresset har vaknat igen.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Raggsockan
            Varför måste jag ha det. Fenorna blir inte speciellt fina då. Har haft ganska många kampisar innan men det var ett tag sedan. Har haft denna nu som prydnad men intresset har vaknat igen.
            Din kampfisk behöver syre som vilken annan fisk som helst. Visst kan den överleva utan pump (ett tag) men det är för att de har en överlevnadsmanick som gör att de kan leva under riktigt syrefattiga förhållande i perioder. Detta borde inte vi människor utnyttja och använda oss av ett helt fiskliv utan är något som är en nödvändighet i naturen.
            Skaffar man kampfiskar endast för att ha dem som dekoration tycker jag att man bör tänka om. De är levande individer som alla andra djur och bör tas om hand om på bästa möjliga sätt.
            Du behöver inte skaffa någon kraftig pump utan en luftpump (som du såg i butiken) duger fint. Annars finns det nanopumpar oxå.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Raggsockan
              • April 2007
              • 644

              #7
              Nanopump lät bra. Har någon luftpump men jag vet inte var gubben lagt den.
              Mina fiskar sålde jag och denna fisk var äldsta dotterns men jag tog över den eftersom hon inte skötte den. Men numera så är det inte bara en dekoration utan mitt intresse har vaknat igen och jag vill göra saker rätt och bra igen.

              Kommentar

              • Guest

                #8


                Glimten sålde nån liknande förut, du kan ju fråga honom om han fortfarande har nån kvar.

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #9
                  Ja jag kan ju fråga honom. Har inte varit inne där på bra länge.

                  Kommentar

                  • tetraodonfeber
                    • May 2007
                    • 336

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Din kampfisk behöver syre som vilken annan fisk som helst. Visst kan den överleva utan pump (ett tag) men det är för att de har en överlevnadsmanick som gör att de kan leva under riktigt syrefattiga förhållande i perioder. Detta borde inte vi människor utnyttja och använda oss av ett helt fiskliv utan är något som är en nödvändighet i naturen.
                    Skaffar man kampfiskar endast för att ha dem som dekoration tycker jag att man bör tänka om. De är levande individer som alla andra djur och bör tas om hand om på bästa möjliga sätt.
                    Du behöver inte skaffa någon kraftig pump utan en luftpump (som du såg i butiken) duger fint. Annars finns det nanopumpar oxå.
                    en kampfisk behöver inte syre i vattnet utan tar luft åvan ytan och omvandlar det sedan till syre. men jag skulle inte vara utan pump för det.
                    Malawi

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av tetraodonfeber
                      en kampfisk behöver inte syre i vattnet utan tar luft åvan ytan och omvandlar det sedan till syre. men jag skulle inte vara utan pump för det.
                      Jo det är ju det jag skriver om... Men vi människor ska inte utnyttja labyrintfiskars överlevnadsinstinkter för vår fåfänga och lathet
                      Hur svårt är det att skaffa en pump liksom....
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        kampfisk behöver ingen pump, den kommer hämta luft ändå med eller utan syre i vattnet. man måste låta dom göra det. och mår knappast dåligt av att ''andas'' som den hade gjort i vilket fall som helst. den mår ju knappast dåligt av att skita heller!.

                        men hela karet funkar bättre med syre, så pump och filter skadar inte.

                        kampfisken fenor blir inte sämre med pump. plus så behöver man ju in te ha värsta flödet på och man kan ju rikta det åt ett annat håll, eller skaffar man ett luftdrivet filter vilket inte ger så strömt vatten.

                        körsbärs räkor är en god middag för dom flesta kampfiskar tyvärr. större räkor funkar bättre.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...