Hur länge håller ett akvarium? Silikona om?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guzzzen
    • May 2009
    • 87

    Hur länge håller ett akvarium? Silikona om?

    Hejsan!

    Jag funderar lite på det här med akvariers hållbarhet...
    När skall man t ex silicona om? Håller glaset för evigt?
    Hur vet man i vilket skick ett akvarium är om man t ex köper ett begagnat,
    det kan ju "se" bra ut och bara vara max 5 år gammalt, men tänk om det ändå spricker eller inte håller...?

    Finns det några riktlinjer?
    OM jag köper ett helt nytt akvarium idag,
    Hur länge kan det då stå utan att behöva fräschas upp eller "lagas"?
    Håller det i minst 10 år? 20?
    Behöver man vara orolig om det ser bra ut? dvs inga sprickor...
    100-500liter vatten + inredning väger ju en hel del!
    + Att man påfrestar glaset genom att byta vatten varje vecka, då minskar och ökar väl trycket mot rutan...


    Någon som vet....?

    Man vill ju inte ha översvämning i nya bostadsrätten!
    _________________________
  • Miller01
    • June 2009
    • 21

    #2
    Är mycket intresserad av att få svar på denna fråga. Har precis köpt ett begagnat akvarium och är nyfiken på hur länge dom brukar hålla.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Hur fort silikonet åldras beror på miljö och kvalitet, så det går inte att säga att "efter X år måste det bytas".

      Däremot kan man själv lätt kolla.
      Titta först om du kan se att det vuxit in alger eller om det finns smuts under fogen inuti akvariet. Det är ett tecken på att limmet börjat släppa.
      Sänk vattennivån, och försök trycka in nageln under limfogen på insidan av akvariet. Kan du göra det har limfogen börjat släppa.

      Om det inte finns alger eller skräp under fogen, och den sitter hårt fast mot glaset, då har fogen inte åldrats.

      Har fogen börjat släppa kan det ändå vara åratal kvar tills akvariet springer läck, men det är en bra idé att åtgärda det. Man fixar det genom att skära bort det lösa limmet inuti akvariet med rakblad, tvättar fog & glas noggrant först med vatten och sen med alkohol eller aceton, sen lägger man på en ny fog ovanpå den gamla (silikon fäster bra på silikon). Att helt skära isär akvariet behövs sällan, förutom kanske om limmet hårdnat eller börjat släppa även på utsidan.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Arctic
        • March 2009
        • 281

        #4
        är det transparant silikon så brukar det även bli dimmigt och i slutändan gulna men då är det riiiktigt gammalt :P

        Kommentar

        • guzzzen
          • May 2009
          • 87

          #5
          ok
          jag köpte ett 110-liters begagnat som siliconades om för 5 år sedan.
          (Tror akvariet kan vara runt 10 år)
          Har dock varit i bruk under hela tiden vad jag förstår!
          Det är ett mycket stabilt akvarium med tjock stålram runt alla kanter och hörn!
          Dom har lagt på tjockt med silicon som fortfarande är helt mjukt!
          Men det finns alger på det! Specielt i bakre fogarna
          Ville ej skrubba direkt på fogen eftersom jag ej vill att den lossnar!

          Men antar att bara siliconet fortfarande är mjukt så ska det ej vara någon fara....

          ?

          Jag har i alla fall fyllt det nu och mina fiskar trivs jättebra sen en kort tid tillbaka!
          _________________________

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av guzzzen
            Dom har lagt på tjockt med silicon som fortfarande är helt mjukt!
            Men det finns alger på det! Specielt i bakre fogarna
            Ville ej skrubba direkt på fogen eftersom jag ej vill att den lossnar!
            Alger OVANPÅ fogen spelar ingen roll. Det är om algerna växer UNDER fogen som det är ett tecken på att fogen börjat lossna.

            Du kan utan vidare skrubba ovanpå fogen med t.ex. en diskborste om du vill - frisk silikon är hård och seg och inte nåt man skadar särskilt lätt. Fast använd inte stålborste eller nåt.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Keibo
              • November 2008
              • 468

              #7
              Den silikonsträng som finns på insidan av ramen längs upp i akvariet brukar vara den som släpper först, kolla om du kan lossa denna lite. Där gör du även minst skada om något händer eftersom du förmodligen inte brukar fylla upp till denna ändå.

              Azur du har pm :P
              Mvh. Peter

              500L - Pelarakvarium

              1500L - Under förändring

              Kommentar

              • Wilhelm
                • October 2002
                • 604

                #8
                Jag limmade ihop ett akvarium 1972 och det är fortfarande i drift!
                Wilhelm
                Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                www.ciklid.org www.aquafish.info

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Jag limmade ihop ett akvarium 1972 och det är fortfarande i drift!
                  Inte illa - jag har haft akvariet igång i 25 år i alla fall, innan jag slängt dom för att dom var för repiga.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...