Elsäkerhet och prylar gjorda för vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    Elsäkerhet och prylar gjorda för vatten

    Jag blev blåst på Tradera
    Köpte en i och för sig ny doppvärmare (billigt blev det) som är gjord för 220 V men hade en kontakt som inte passar svenska eluttag.

    Själv saknar jag all kunskap om elprylar och skulle bli tvungen att gå till en elfirma som kan byta sladden.
    Hade jag vetat att jag skulle få den extrakostnaden hade jag knappast bjudit på den.

    Beklagade mig till Tradera eftersom jag utgick från att det var bedrägligt förfarande att sälja en elpryl som inte går att använda i svenska elnätet utan modifiering och utan upplysning om detta i auktionen.

    Tradera tyckte att jag skulle be säljaren om en adapter ...

    För er som kan el, hur äventyras elsäkerheten om man sätter på en adapter på en sak som i övrigt är gjord för att kunna användas i vatten?

    Har väldigt svårt att tänka mig att de regler för elapparater som finns skulle medge en adapter på en vattenpryl, det kan väl knappast räknas som "godkänd installation"?

    Hur skulle ett försäkringsbolag reagera om nånting händer?

    Inte för att jag bryr mig så mycket om just denna doppis som kostade så lite, det är mest principen som stör mig.
    Kan det vara tillåtet och tillrådligt av Tradera att bara rycka på axlarna och ge den här typen av råd?
    Vad jag tycker om säljaren ska vi inte tala om här
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Är den avsedd för 240 volt är det bara att sätta på adapter och köra.

    2) Är den gjord för 120 volt... Då kan det bli lite jobbigt beroende på exakt hur den är konstruerad.

    3) Tradera har väl aldrig något ansvar alls, de förmedlar ju bara en affär mellan dig och säljaren?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • sehkn0
      • March 2009
      • 131

      #3
      Håller med Azur.
      Du behöver bara gå in i en elaffär och köpa en ny kontakt eller en konverter mellan svensk och det landet den är tillverkad för.

      Det enda du behöver kolla är så att den inte är gjord för 110 Volt (USA). Den måste klara 220 Volt. Är den 110 så blir det billigare att köpa en ny i din lokala affär.

      Tyvär är det just detta handlande (som verkar vara vanligt här på zoopet) som gör att vi har så dåliga zoo-affärer. Vi är inte beredda att gynna våra lokala handlare och när de inte tjänar några pengar kan de inte hålla ett bra sortiment. (Ta det inte personligt, bara en allmän reflektion)

      Kommentar

      • starcastle
        • June 2008
        • 234

        #4
        Mja, jag ifrågasätter ju alltså om elsäkerheten äventyras med en adapter på en pryl avsedd för bruk i vatten.
        Och om så är, så kan det knappast vara riktigt lagligt att Tradera uppmuntrar sina kunder att lösa konflikter på ett sätt som inte är förenligt med regler för elsäkerhet och kanske också ger problem med försäkringsbolag m m.


        Ursprungligen postat av Azur
        1) Är den avsedd för 240 volt är det bara att sätta på adapter och köra.

        2) Är den gjord för 120 volt... Då kan det bli lite jobbigt beroende på exakt hur den är konstruerad.

        3) Tradera har väl aldrig något ansvar alls, de förmedlar ju bara en affär mellan dig och säljaren?
        Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
        Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av starcastle
          Mja, jag ifrågasätter ju alltså om elsäkerheten äventyras med en adapter på en pryl avsedd för bruk i vatten..
          Och det gör det alltså inte - adaptern är ju inte i vatten. Däremot är det alltid en bra idé att ha jordfelsbrytare på sina akvarieuttag.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • jocks
            • March 2008
            • 210

            #6
            Jordfelsbrytare är ju ett måste i svenska hem numera, så de är ju bra, och sålänge doppvärmaren är gjord för minst 220 volt är de inga problem att stoppa i en adapter, annars kan du bara klippa av kontakten o sätta dit en ny, det krävs inge kunskaper som alls för de, de är 2 sladdar som man inte kan sätta fel....

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              lite off topic men har du kontaktat säljaren?
              / dtoppen /

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #8
                Har kontakten du har jord eller inte, de flesta grejer för akvariebruk har inte jord. Är den ojordad och du klipper av sladden har den två "ledare" en nolla och en fas (för en apparat som har stickkontakt spelar vilken som är vilken ingen roll ty du kan vända kontakten). Då är jag är faktiskt övertygad att du klarar av att byta kontakt själv eller..

                Låt någon kompis som kan detta hjälpa dig det tar 5 minuter.

                Kommentar

                Arbetssätt...