Skiffer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sötvatten
    • March 2009
    • 31

    Skiffer

    Kan man ha skifferplattor i akvariet? Skall ha malawi, om der har nån betydelse för den kemiska trivseln hos fiskarna. Jag har ett antal plattor liggandes, tänkte köra rent dom med högtrycken och inreda med dom???
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Ursprungligen postat av sötvatten
    Kan man ha skifferplattor i akvariet? Skall ha malawi, om der har nån betydelse för den kemiska trivseln hos fiskarna. Jag har ett antal plattor liggandes, tänkte köra rent dom med högtrycken och inreda med dom???
    Du kan mycket väl ha skifferplattor i akvariumet, om du bara ser till att de är helt rengjorda innan du sätter ner dom. Jag har vanlig gråsten som jag har plockat i skogen i alla mina akvarium. De kokade jag dock innan jag inredde med dom. Jag har även grus från ett grustag här i närheten i det ena. Också det blev kokat innan.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av ciklidtok
      Du kan mycket väl ha skifferplattor i akvariumet, om du bara ser till att de är helt rengjorda innan du sätter ner dom. Jag har vanlig gråsten som jag har plockat i skogen i alla mina akvarium. De kokade jag dock innan jag inredde med dom. Jag har även grus från ett grustag här i närheten i det ena. Också det blev kokat innan.
      Har för mig att jag har läst att all skiffer inte alls är okej att använda. Har även för mig att man kan testa med att sätta ner skifferbiten i en hink vatten ett tag, blir det en oljig hinna på ytan så är den inte okej.

      Kommentar

      • sötvatten
        • March 2009
        • 31

        #4
        Hmm, ok ja vad gör man. Fär väl se ytterligare inlägg i frågan antar jag.

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          Ursprungligen postat av sötvatten
          Hmm, ok ja vad gör man. Fär väl se ytterligare inlägg i frågan antar jag.
          Sätter ner skiffern i en balja med vatten och ser om det blir en oljig hinna. Blir det inte så tvättar du den med varmvatten i duschen och lägger ner stenen i karet.
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Den platta tunna takskiffern brukar går bra, skiffer som är lite tjockare har ofta saker mellan lagren - olja, järn eller andra metaller. Som flera sagt - ner med den i en balja - helst någon eller några veckor - se om något kommer ut - olja, järn eller annat.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Alunskiffer är den sort som inte ska stoppas i akvarier om man nu inte råkare vara en ivrig påhejare av radonhus..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                och för att se att det är alunskiffer så repar du skiffret, är det rött är det alun, är det vitt är det lerskifer och ok i karet..

                (detta måste vara den meningen jag skriver oftast härpå zoopet!! )
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • sötvatten
                  • March 2009
                  • 31

                  #9
                  Oki dok, ackar för alla svar, då vet jag.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...