Filterförvirring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tre
    • May 2009
    • 5

    Filterförvirring

    Hej akvarister!
    Jag har gått och blivit lite förvirrad.

    Är på väg tillbaka till mitt gamla intresse, akvarier. Tidigare hade jag min pappas hjälp när jag skulle starta akvariet men nu står man själv och ska trixa.
    Har ett 200 liters akvarium som jag tänkte köra igång med "vanlig" fisk i stil med tetror och sånt. Kommer nog gå vidare sedan när jag känner att jag fått koll och byta ut dem mot malawiciklider.
    Hur som helst saknas det en del grejer till akvariet och det är ungefär här som jag börjar bli förvirrad

    Vad är det för skillnad på en pump och ett innerfilter? Ska man ha båda? Innehåller en pump ett innerfilter?
    Jag har stått och kikat på en Eheimpump för 500 spänn, men nu när man läst om innerfilter, ytterfilter OCH pumpar... då blir man lite förvirrad. Ska jag ha en filteranordning förutom pumpen så kommer jag inte ha råd med en så dyr pump. Då får det bli något billigare istället.

    Hur som helst kommer jag behöva ha filtreringen på insidan av akvariet.

    Hoppas ni kan hjälpa mig att förstå det här.

    (Detta blir nog ett litet DIY-projekt här senare. Ska göra en bakgrund själv om det går)
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Ursprungligen postat av tre
    Vad är det för skillnad på en pump och ett innerfilter? Ska man ha båda? Innehåller en pump ett innerfilter?
    Filter behöver du om du inte skall byta vatten nästan varje dag. Det kan du ha i eller utanför burken. Sedan behöver det "drivas" av en pump. Misstänker att den Eheim du tittat på är en burk med filter och pump, vad heter den Eheim ???? (antagligen en fyrställig siffra).

    Kommentar

    • tre
      • May 2009
      • 5

      #3
      Filtret jag kikat på är ett EHEIM PowerLine. Det ser ut som ett PowerLine 2252 men jag minns inte exakt siffrorna från butiken. Det stod på paketet att det var för 200L och uppåt.
      Jag vill ha möjlighet till strömt vatten då jag vill minnas att malawi gillar det.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        Planerar du att ha malawi ska du nog köra det på en gång (med ett fåtal fiskar bara 1.a månaden) eftersom tetror villa ha en helt annorlunda biotop, som mycket växter, rötter, måttlig cirkulation osv. Malawi vill ha massor av klippsten och massor med cirkulation och växter o sten är inga billiga grejer så kör direkt på det du vill ha!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nilsrolf
          • November 2006
          • 549

          #5
          Ursprungligen postat av tre
          Filtret jag kikat på är ett EHEIM PowerLine. Det ser ut som ett PowerLine 2252 men jag minns inte exakt siffrorna från butiken. Det stod på paketet att det var för 200L och uppåt.
          Jag vill ha möjlighet till strömt vatten då jag vill minnas att malawi gillar det.
          kolla http://www.pwss.se/home.php?cat=68, har du 200l bör den nog köra runt åtminstone 800 l/timma, men sen beror ju det som alltid på vattenbyte, antal, fiskar, matning, filtrets storlek m m. Denna måste det vara: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=620&page=1
          Senast redigerad av Nilsrolf; 14 May 2009, 11:15.

          Kommentar

          • tre
            • May 2009
            • 5

            #6
            Åheim
            Okej, tänkte att eftersom det är mitt första försök på egen hand vill jag inte ta livet av två ciklider för 100 spänn på grund av någon miss med vattnet eller något annat. Hellre isåfall att köpa fyra-fem tetror och se hur dom klarar sig.
            Eftersom jag kommer att göra en egen bakgrund och sånt också... tänkte jag Sen är det ju en del pyssel att fixa speciellt för malawicikliderna också, såklart.
            Men jag är ingen expert, så jag kör nog isåfall direkt på malawis.

            Nilsrolf
            Den där 2252:an är som sagt väldigt lik, men kostar 500 bagis i affären, inte närmare en tusenlapp... Hur som helst är det ett bra val? Behöver inte köra mer än den i akvariet? Jag menar för filtrering och pumpning, då. Behöver ju värmare och annat också.

            Tack för svaren!
            Marcus

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              Ursprungligen postat av tre
              Nilsrolf
              Den där 2252:an är som sagt väldigt lik, men kostar 500 bagis i affären, inte närmare en tusenlapp... Hur som helst är det ett bra val? Behöver inte köra mer än den i akvariet? Jag menar för filtrering och pumpning, då. Behöver ju värmare och annat också.
              Känner inte till den, men eheim är ju bra grejor. Den du ser i affären kan ju ev vara en gammal modell. Den skall väl klara ditt akvarie om du inte kör i för mkt fisk och gör relativt frekventa vattenbyten.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13142

                #8
                Ursprungligen postat av tre

                Den där 2252:an är som sagt väldigt lik, men kostar 500 bagis i affären, inte närmare en tusenlapp... Hur som helst är det ett bra val? Behöver inte köra mer än den i akvariet? Jag menar för filtrering och pumpning, då. Behöver ju värmare och annat också.

                Tack för svaren!
                Marcus
                Kostar den runt 500 så är det troligen en eheim aquaball du har kikat på, den ger dock inte tillräckligt flöde eller filtrering till ett 200Liters malawi... men skaffar du en fluval 4+ också så får du mer snurr på vattnet!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • tre
                  • May 2009
                  • 5

                  #9
                  Tack för svaren. Nu känns det som att jag har lite mer koll på läget.
                  Ska antagligen dra in till affären idag och kika på pumpen igen, står det på paketet att den drar runt minst 800l/h så blir det ett pumpinköp idag.
                  Om jag förstått det hela rätt så är det snarare pump -och filterköp det blir då

                  Har stått och kikat på ett Fluval ytterfilter också men det får bli nästa månad isåfall, har inte råd med båda delarna den här månaden. Ska in och få gitarren bandslipad också = 900 spänn till.

                  Åheim
                  Det där Fluval-filtret såg ju inte helt illa ut. 400 spänn för ett innerfilter som drar runt 1000l/h.
                  Ska som sagt kika på filtret idag eller imorgon för att vara säker på kapaciteten på det också. Men Fluval-filtret är riktigt intressant
                  Tack för tipset!

                  Kommentar

                  • Mella
                    • September 2007
                    • 154

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Planerar du att ha malawi ska du nog köra det på en gång (med ett fåtal fiskar bara 1.a månaden) eftersom tetror villa ha en helt annorlunda biotop, som mycket växter, rötter, måttlig cirkulation osv. Malawi vill ha massor av klippsten och massor med cirkulation och växter o sten är inga billiga grejer så kör direkt på det du vill ha!
                    +1 för att när det börjar närma sig att du skall byta både biotop + fiskar så står du snällt där med levande individer som du inte vet var du skall göra av , såvida att du inte redan har en plan B, detta filter som disskuteras fluval helt ok , Men kör ytterfilter med en gång iomed dina tankar på Malawi, lycka till

                    // Stefan
                    Sagt är sagt,.....

                    Kommentar

                    • tetraodonfeber
                      • May 2007
                      • 336

                      #11
                      du har ju fluval 305 och 405 skulle nog passa bra, har själv kört fluval ca 4 år nu har aldrig haft ett fel på en ända pump. men det är klart dom kosta ju lite mera.
                      Malawi

                      Kommentar

                      • tre
                        • May 2009
                        • 5

                        #12
                        Det blev ett Fluval 4+-innerfilter och ett POWER-GLO-lysrör för att ersätta ett kasst, igår. Funderar på ett nattljus också. Finns ju riktigt häftiga klarblå ljus att köpa för akvarier.

                        Är helnöjd med filtret. Märkte att det var precis i den storleken jag behövde 1000l/h, på håret men det drar åtminstone runt vatten i hela tanken. Får antagligen köpa till ett powerhead innan jag drar igång akvariet sedan.
                        Akvariet i sig är kasst och behöver fogas om och eftersom jag inte vågar mig på att foga om själv åker det in till glasmästaren imorgon.

                        Projektet drar ut något på tiden

                        Tack för all filterhjälp.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...