Akvariemöbel - 2mm överhäng ok?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • modig
    • March 2009
    • 15

Akvariemöbel - 2mm överhäng ok?

Vi har köpt en akvariemöbel till vårat 205 liters med välvd front.
    Fick inte riktigt rätt info angående måttet så när jag vecklade ut tumstocken visade det sig att det kommer fattas fyra millimeter i framkant där akvariet är som tjockast. Kan det vara så eller skall man köpa en ny akvariemöbel alt. slänga på en ny skiva?

Glaset i akvariet är 9mm tjockt och akvariet kommer stå på en frigolitskiva som är 12mm tjock.

Känns klart meningslöst att ordna med transporter och hosta upp stålar så har säljaren mätt fel med 5 cm OCH naiv som man är så kontrollmäter man inte förrns man står beredd att göra en möbelrokad =(

-Jesper
    Senast redigerad av modig; 11 May 2009, 13:43. Anledning: Tangentbordsdyslexi
    "If you want to know what God thinks of money, just look at the people he gave it to."
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

jag hade samma problem. vi fick akvariet av mina föräldrar men dom mätte fel, jag + sambo åkte till ikea för att leta stabil möbel och när vi fick hem allt visade det sig att möbeln var aningens för liten (2mm överhäng åt varje håll. vågade inte riktigt använda detta så vi lämnade tillbaka möbeln och köpte en annan.

du kan ju alltid lägga en starkare skiva ovanpå din möbel och sen frigolit men det blir ju inte lika snyggt varje sig med skiva eller överhäng tycker jag

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

2 millmeters överhäng har ingen betydelse för ett så litet akvarium, förutom att det ökar risken för stötskador.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• modig
        • March 2009
        • 15

Jag skrev ju såklart fel i ämnesraden, det skulle stått 4mm inte 2mm.

Hur som... det är ju bara en sträcka på c:a 30 cm som påverkas av överhänget och det är ju bara alldeles i främsta välvet som det är 4 mm vilket motsvarar mindre än halva glasets tjocklek så det lär knappast bli något "bryt" där.. väl? eller? va?

Alltså det är ett 205L välvt helglas akvarium. Det kanske är för litet för att man skall oroa sig för sättningar och andra olyckor som kan uppstå pga att akvariet inte står helt rakt och annat?

Jag är en nybörjare så om vissa fuunderingar verkar korkade så är det just pga brist på erfarenhet.

-J
        "If you want to know what God thinks of money, just look at the people he gave it to."

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Det är vikten av glas och vatten rakt ovanför det ostödda partiet som spelar roll för brytkraften, och det torde röra sig om max nåt hekto. Dvs inget problem.
          Att ha glas stickande ut oskyddat är ändå inte bra - allt som behövs är ett lekande barn eller lite aggressiv dammsugning så kan det slås flisor ur glaskanten. Eller spricka.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• modig
            • March 2009
            • 15

Ursprungligen postat av Azur
            Det är vikten av glas och vatten rakt ovanför det ostödda partiet som spelar roll för brytkraften, och det torde röra sig om max nåt hekto. Dvs inget problem.
            Att ha glas stickande ut oskyddat är ändå inte bra - allt som behövs är ett lekande barn eller lite aggressiv dammsugning så kan det slås flisor ur glaskanten. Eller spricka.

Jag får helt enkelt lägga på en större skiva på möbeln.

tack för alla svar.

-jesper

Kommentar

• Broddan
              • February 2007
              • 536

Kanske du skulle våga att skjuta bak akvariet 4mm och på så sätt få stötskydd på hela framsidan?

Lycka till
              Hälsningar

D

Kommentar

• modig
                • March 2009
                • 15

Ojj, jaa bara det inte spricker av tyngden eller något annan fysiskt fenomen.

Jag får kolla exakt hur det ser ut när jag ställer på akvariet.

Har bordsskivan från befintlig möbel som jag kan använda i värsta fall, men det skulle bli så fult, hellre en ful bordsskiva under akvariet än ett akvarie utspritt över hela golvet.

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

4 mm blir hur jag än vänder och vrider det likt förbenat bara 2 mm i framkant och 2 mm i bakkan, är det ett "klassiskt" plastrams akvarium så är problemet dessutom försvinnande litet..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

Kommentar

• nils_sverker
                    • June 2007
                    • 395

Jag skjuter in en fråga eftersom jag funderar på att byta upp mig i storlek från 150 till någon storlek större, 220 eller 240 kanske. Min möbel är 105 cm bred, så det kommer att röra sig om några cm på varje sida. Jag vågar knappast ha det hängande utanför - men hur kraftig bör en extraskiva vara? Räcker det med 1 cm spånskiva el plywood? Och om jag får för mig att byta ut hela skivan mot en ny - räcker det även där med en ganska tunn skiva?

Kommentar

• Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

Ursprungligen postat av modig
                      Ojj, jaa bara det inte spricker av tyngden eller något annan fysiskt fenomen.

Jag får kolla exakt hur det ser ut när jag ställer på akvariet.

Har bordsskivan från befintlig möbel som jag kan använda i värsta fall, men det skulle bli så fult, hellre en ful bordsskiva under akvariet än ett akvarie utspritt över hela golvet.
                      En liten detalj modig, ur ett rent kosmetetiskt perspektiv kan du limma på en list i framkant på din nyköpta möbel så slipper du tänka på eländet..
                      Ursprungligen postat av nils_sverker
                      Jag skjuter in en fråga eftersom jag funderar på att byta upp mig i storlek från 150 till någon storlek större, 220 eller 240 kanske. Min möbel är 105 cm bred, så det kommer att röra sig om några cm på varje sida. Jag vågar knappast ha det hängande utanför - men hur kraftig bör en extraskiva vara? Räcker det med 1 cm spånskiva el plywood? Och om jag får för mig att byta ut hela skivan mot en ny - räcker det även där med en ganska tunn skiva?
                      Då kontrar jag genom att ställa frågan, helglas, alu eller plastram?(Och jo jag vet att det innanför ramen på ett plastramsakvarium döljer sig ett mindre snajsigt limmat helglas.)

Spånskiva kan du slå ur hågen med en gång eftersom detta material varken är direkt bärande eller på något sätt vattentåligt.

Är det ett aluramkar så stagar en 20 mm bänkskiva upp skjuvkrafterna om akvariet sticker några cm, dock bör du dra ett par strykningar linolja/terpentin över hela skivan innan för att förhindra ev vattengenomträngning, med en överhandsfräs kan du dessutom få till ett snyggt resultat.

Annars kan du göra som jag, har en granitskiva på 3 000 x 1 000 x 50 som ligger och väntar på den dagen jag hittar en stor balja till överkommligt pris, höll på att falla för frestelsen att såga till den åt ett 220 men insåg att jag inte hade lust att behöva leta upp en stor den dagen jag hittar drömmen, stenbänkskivor is tha shit!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

Kommentar

• nils_sverker
                        • June 2007
                        • 395

Ursprungligen postat av Gaffel

Då kontrar jag genom att ställa frågan, helglas, alu eller plastram?
                        Det vet jag när jag köpt det på Blocket

Ursprungligen postat av Gaffel
                        stenbänkskivor is tha shit!
                        Jo... och gratis, antar jag

Ja, jag lutar nog åt att byta ut hela skivan den dag jag hittar ett större kar. Missade precis det jag bestämt mig för på Blocket...

Kommentar

Arbetssätt...