Rör som liknar Grolux?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scoop
    • August 2008
    • 6

    Rör som liknar Grolux?

    Finns det något lysrör med trifosforblandning som har ungefär samma röda färg som Sylvania Grolux?

    Har hört nånstans att färgen styrs av kelvinantalet, jag vet inte om det stämmer?
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Tror inte det finns några sånna trifosfor rör men en del tycker philips aquarelle ser för rött ut så det är nog det närmaste jag kan komma på.
    Nja färgen och kelvin hänger väl ihop lite, man brukar säga ju högre kelvin ju kallare färg men det skiljer ju en del iaf, grolux (10.000k) tex skulle ju mot ett kallvitt standardrör (4000k) i mina ögon kännas varmare då det är så mycket rött i det röret medans ett vanligt kallvitt är mera gult/grönt.

    Kommentar

    • Scoop
      • August 2008
      • 6

      #3
      Jag har för mig att aquarelle ska va lite vitlila i sin färg. Jag har ingen aning då jag inte har testat det röret. Men om det är så så är det bara en bonus då aquarelle ligger på topplistan av växtrör

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #4
        Osram Floura är väl det som mest liknar Grolux

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Vet inte varför nån skulle göra trifosfor-rör för att få ut bara rött och blått ljus...
          Gro-lux säljs väl fortfarande vad jag vet, och det har definitivt gro-lux ljus.

          Moderna trifosfor rör för växtbelysning, som Aquarelle, har betydligt mer balanserat spektrum, och mycket vitare ljus än gro-luxens lila sken.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Kanske för det eftersträvansvärda i att återskapa dom där hemska åren från mitten till slutet -80, ni vet när stora delar av Sveriges befolkning vandrade avenyn upp och ned iförda ljusblå pastellkavaj med gigantiska axelpuffar till jeansen, ville bo i pastellfärgade villakvarter, hade hockey-frillor och lyssnade på Europe medans dom käkade mjukglass med svart lakrisströssel hela sommaren för att sen installera 540 ramakvarium med dubbla 2252, några lava och kolstenar samt ett par malawi badandes i det lila skenet från 2 grolux..

            "80-talet, 80-talet
            Vad kunde gå snett, vad kunde gå galet?"
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              F'rall del, men vad jag minns återskapar man nog mer ambiencen från 70-talet, med utsvängda jeans, mexitegelhus, inredningar helt i mörkbrunt och orange, och akvarier med kolsten, engelsk sjösand, skiffer, och groluxrör...

              Hög standard? Va faen e hög standard?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av Scoop
                Jag har för mig att aquarelle ska va lite vitlila i sin färg. Jag har ingen aning då jag inte har testat det röret. Men om det är så så är det bara en bonus då aquarelle ligger på topplistan av växtrör
                ska du köpa nytt rör till karet och har grolux och gillar den färgen är ett aquarelle klockrent val, som sagt vitare men annars med lite av samma färgton så röda fiskar lär lysa bra och dom blåa ännu mer än nu

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Vill du istället klocka en bra kombination så monterar du alla aquarellen bakerst i rampen och kör ett aquasky i framkant, bryter av det röda i aquarellen och ger ett akvarium med bra växtljus utan den lila tonen..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Scoop
                    • August 2008
                    • 6

                    #10
                    Jag har två lysrör till mitt akvarie. Ett Grolux som sitter back och ett standard rör som sitter fram. Jag beställde för ett tag sen ett Sylvania Aquastar som kommer att sitta fram. Det jag tänkte på var bara att jag har hört att groluxen tappar effekt rätt ordentligt efter ett tag och kan behövas bytas ut efter drygt ett halvår. Jag har ingen aning om det stämmer, men jag ville bara kolla om det fanns ett trifosfor lysrör som har ungefär samma röda färg som groluxen, och enligt vissa här så verkar Aquarelle va ett bra val. Det va inte så dumt i sådana fall. Då blir det de två högst rankade växtrören i min lysramp

                    Kommentar

                    • endymion
                      • October 2006
                      • 680

                      #11
                      Grolux blir bara rödare och rödare ju längre de lyst. Eftersom de blå färgerna är de som förbrukas först.

                      Kommentar

                      • Scoop
                        • August 2008
                        • 6

                        #12
                        Det är ju till min fördel Jag var och hämtade Aquastar röret idag så snart ska det testas.

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av Scoop
                          Det är ju till min fördel Jag var och hämtade Aquastar röret idag så snart ska det testas.
                          Aquastar och aquarelle är ganska lika, båda trifosfor med liknande ljus (mera lika än grolux) så då vet du ungefär hur aquarelle ser ut oxå sen, båda med snyggt ljus i min mening

                          Kommentar

                          • Scoop
                            • August 2008
                            • 6

                            #14
                            Jo, aquastar har ett jättesnyggt ljus måste jag säga. Det var lite mer blå/lila än grolux tyckte jag. Kombinationen av dem båda var enligt mig närmaste oslagbar. Mina oranga platysar och mina kardinaltetror lyste verkligen upp med sina färger, det var häftigt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...