Luftpump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sauser
    • May 2009
    • 133

    Luftpump

    Hej har inhandlat mej 2 st luft pumpar tlll mina 2 akvarium för så kallade syrestenar..nu kommer min fråga...Nån som har nå tips på hur man kan ställa den för att den ska bli tystare? är 1 st elite 801 och en elite 802...
    Dom låter sjukt högt surrande!
    vill ha syrastenarna av den annledning att jag tycker det är snyggt o ha en källa stående bubblande så..
    uppskattar tips
    Senast redigerad av sauser; 07 May 2009, 15:08.
    Mvh Robin Brännström
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    byt ut dom mot två vanliga innerfilter istället.

    dom gör knappt någon nytta dom där syrestenarna.....

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • sauser
      • May 2009
      • 133

      #3
      annledning till att jag vill ha syrastenarna är utseende mässigt...ville ha bubblande källor i dom
      Mvh Robin Brännström

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        då får du stå ut med ett visst oljud

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • sauser
          • May 2009
          • 133

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          då får du stå ut med ett visst oljud

          .


          hittade ett tips av en här inne på en annan länk... hängde den i skåpet under akvariebänken i en tråd och då blev den mycket tystare
          Mvh Robin Brännström

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            jo, finns några knep tt få den tystare, häng upp den, lägg den på en filtermatta, etc etc....men helt tysta blir nog aldrig luftpumpar.

            fast det är klart...efter ett tag vänjer man sig nog.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av sauser
              hittade ett tips av en här inne på en annan länk... hängde den i skåpet under akvariebänken i en tråd och då blev den mycket tystare
              Fast då måste man montera en backventil annars kan det bli bak sug och då töms hela akvariet.

              Hur mycket luftpumparna hörs beror på kvalitén - de som är rejält dyra brukar vara tysta, billigt krafs för oväsen.

              Tänk också på att syrestenen driver ut CO2 ur akvariet så det är direkt negativt om man har växter i akvariet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • sauser
                • May 2009
                • 133

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Fast då måste man montera en backventil annars kan det bli bak sug och då töms hela akvariet.

                Hur mycket luftpumparna hörs beror på kvalitén - de som är rejält dyra brukar vara tysta, billigt krafs för oväsen.

                Tänk också på att syrestenen driver ut CO2 ur akvariet så det är direkt negativt om man har växter i akvariet.

                hehe börjar förstå det nu ska plocka ur pumparna
                då får man ju plats för nån mer trevlig växt med kanske
                Mvh Robin Brännström

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Det var jag som borrade i väggen mellan vardagsrum och sovrum mitt i natten för att jag fick tokspel på min membranpump(stellar) satte fast den i möbeln till 300 baljan och drog en 6-7 meters CO2 slang med som Kjell inflikade backventiler inkopplade.

                  Akvariet som den är kopplad till är en 40 liters räk och snäckburk med tät växtlighet och den enda cirkulationen är en penetrerad CO2 slang som är fastlimmad under bottensubstratet, matar en gång i veckan med en(1) algpellet resten mumsar dom i sig av vallisnera, musselblommor, javamossa och alger, inget inner eller ytterfilter.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...