Eheim-pump...var ser man modellnamnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Eheim-pump...var ser man modellnamnet?

    Ja, jag fick en Eheim med på köpet av mitt 375-liters nu, och undrar var jag kan se modellnamnet på den?

    Den ska klara 1200 liter och tydligen kosta över tusenlappen, mer vet jag inte. Eftersom jag bara kört Fluval 4+ hittills med gott resultat, ser jag bara att Eheimen är gråsvart med röd "EHEIM"-logo på framsidan ovan utblåset : )

    Säljaren sade att den är Eheims bästa innerfilter, men det säger mig ju inte mycket då.
  • Guest

    #2
    Finns en silvrig etikett nånstans på filtret. Där står de har ja för mig.

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Narii
      Finns en silvrig etikett nånstans på filtret. Där står de har ja för mig.
      - Tyvärr ingen etikett kvar. Kan man se det på storlek eller utseende annars?

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Är det ett innerfilter? Kan de va eheim 2252?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13139

          #5
          Ursprungligen postat av perfetto
          - Tyvärr ingen etikett kvar. Kan man se det på storlek eller utseende annars?
          Det är en 2252 du har och det har suttit en etikett på toppen av pumpen som nån pillat bort!

          Du va lite snabbare narii
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Guest

            #6

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Motorn som sitter på 2252 är en Eheim Universal 1250 så letar du axlar, bussningar eller impeller så är det denna du ska köpa..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Tackar för identifikationen, det ser ut som det på bilden där ja.

                Då kommer två följdfrågor - finns det ingen regulator av något slag som kan öka resp. sänka utblåsets kraft? På det andra jag har, Fluvalet, kan jag styra hur stark strömmning jag vill ha, och det får jag ha på det lägsta i mitt 218-liters för att inte få rena strömfåran i akvariet.
                Tänker mig om detta Eheim inte lite väl kraftigt för 375 liter om det inte går att reglera blåset?

                Kommentar

                • Ouscazz

                  • February 2009
                  • 910

                  #9
                  Ursprungligen postat av perfetto
                  Tackar för identifikationen, det ser ut som det på bilden där ja.

                  Då kommer två följdfrågor - finns det ingen regulator av något slag som kan öka resp. sänka utblåsets kraft? På det andra jag har, Fluvalet, kan jag styra hur stark strömmning jag vill ha, och det får jag ha på det lägsta i mitt 218-liters för att inte få rena strömfåran i akvariet.
                  Tänker mig om detta Eheim inte lite väl kraftigt för 375 liter om det inte går att reglera blåset?
                  Det kan inte vara lämpligt att strypa ett utflöde från en pump som går på full effekt. Ta ett djupt andetag och andas sedan ut genom ett sugrör...
                  www.diskusforum.se
                  www.loricariidae.se

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ouscazz
                    Det kan inte vara lämpligt att strypa ett utflöde från en pump som går på full effekt. Ta ett djupt andetag och andas sedan ut genom ett sugrör...
                    - Det går nog att konstruera någon "dumpventil" eller liknande avflöde när man stryper fulleffekt. Åtminstone har mina Fluval kunnat regleras med ett skjutreglage så att jag kunnat välja flöde beroende på placering och vattenmängd.

                    Men det är alltså fullt eller inget som gäller på Eheim?

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Flödet ska inte bromsas däremot kan du fördela kraften i utblåset med olika utströmmarmunstycken, kolla på tillbehör hos pwss och andra så hittar du en massa, annars så är det bara feberfantasier att ett 2252 skulle skapa en storm i ett 375, ska du köra få sällskapsfiskar så kan det ju fungera men själv så skulle jag stoppat i ett 2252 till..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Flödet ska inte bromsas däremot kan du fördela kraften i utblåset med olika utströmmarmunstycken, kolla på tillbehör hos pwss och andra så hittar du en massa, annars så är det bara feberfantasier att ett 2252 skulle skapa en storm i ett 375, ska du köra få sällskapsfiskar så kan det ju fungera men själv så skulle jag stoppat i ett 2252 till..
                        - Du säger det ja : )

                        Well, som jag sade tidigare så har jag ett Fluval 4+ i mitt nuvarande 215 liters akvarium, och har det inställt på lägsta tryck. Med fullt tryck/utblås, ligger växterna nästan vågrätt (ursäkta ordvitsen) och fiskarna håller sig i skydd.
                        Är Eheims pumpar lite svagare i trycket eller är det du som gärna överdimensionerar en smula både i ord och handling? ; )

                        No offence här, hoppas du har humor

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Sitter här och tittar på mitt 300, alla filter flödar fritt och jag kör ett horisontellt strilrör ett par cm under vattenytan från vänster gavel på 2028'an, 2217 mynnar ut med ett vertikalt placerat strilrör från bakre vänstergaveln som är riktad mot frontglaset, mitt hembyggda 1250/1018 mynnar ut i en diffusor placerad mitt på bakglaset riktad 45 grader åt vänster och hydor koralia 2'an sitter på höger gavel närmst bakglaset pekandes mot centrum av akvariet, mycket flytväxter, lite valisnera, javaormbunkar och javamossa och ingenting ligger ner i vattenströmmen, du får helt enkelt lära dig att rikta dina utblås åt rätt håll..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            ja kör ~4000l/h i mitt 484 ser inga fiskar som sitter fast på bakrutan.

                            Kommentar

                            • 96 tubo
                              • November 2008
                              • 238

                              #15
                              ett fluval 4+ ska ju vara till max 200 liter då ska de ju gå på fullt i de karet.. fiskarna vänjer sig sen jag har ett eheim ytter filter och ett fluval4+ i mitt 220 de funkar fint man får rikta strålarna lite bara

                              Kommentar

                              Arbetssätt...