Rengöring av filter i mindre akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dirdib
    • March 2009
    • 73

    Rengöring av filter i mindre akvarium...

    Hej!
    Jag har en Aquael uni 360 och en tetratec in 400. Och jag ser en skillnad mellan dem. Den första måste jag rengöra varje vecka, den andra kan jag rengöra varannan vecka. Det finns inte så stora skillnader mellan l/h på dem.

    Hur ofta rengör ni era filter som ni har i 54-60 liters akvarium?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Varannan månad ungefär max..
    Rengör när filtret är så igenkleggat att pumpen inte orkar göra vågor på ytan.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • dirdib
      • March 2009
      • 73

      #3
      Vilket filter har du? den uni 360 klarar fungera ungefär en vecka, sen försvinner vågor på ytan. den tetratec klarar sig bra i en vecka nu - behöver inte röra den och rengöra.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Juwel 54L med inbyggd pump + filter = inte jättebra men duger. Ganska dåligt tryck så ibland kompliterar vi med en nanopump mest för att få igång ytrörelsen.

        Waterhome 54L med AquaEl Fan-2 plus 450L/h = Den bästa pump vi har till småkar. Ända nackdelen är att den är lite för lång så man får gräva en grop för att få plats med den . Filtret är inte jättestort men riktigt bra ös och ett munstycke som går att rikta åt olika håll.

        Den sämsta pumpen jag har är det som följde med Waterhomeakvariet. En Elite Stingray som är totalt inbrytssäker och näst intill omöjlig att öppna utan våld. Den har en djup skåra och ett trångt utrymme på baksidan som småfiskar fastnar i och är totalt värdelös
        Dock riktigt bra ös i den och skulle kunna tänka mig att ha den i ett stort kar med endast stora fiskar som en "få igång ytan pump" men pansarmalar, levandefödare och tetror kan jag inte rekommendera till det.

        I Guppyhotellet finns oxå en inbygd pump men det är ganska dåligt ös där. Stort filterutrymme bakom bakre väggen men likväl för lite ös.

        I vårt 84L har vi en Vitatech (vet ej modell) men är näst intill identisk med vår Eheim som sitter i 450L och funkar kanon.

        Det var lite info om våra pumpar
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        Arbetssätt...