Flytta akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roulie
    • January 2006
    • 152

    Flytta akvarium

    Hej på er.

    Jag behöver flytta mitt ena akvarium från den hyllan det står på idag till en annan hylla.
    Frågan jag har är om jag måste ta ur allt vatten eller om jag kan behålla litegrann under flytten så jag inte måste plocka ur alla fiskar och inredning.

    Anledningen är (förutom att det är betydligt smidigare) att min ancistrushane fläktar rom och jag vill störa honom så lite som möjligt.

    Hyllan det står på idag kan jag flytta så nära den nya platsen som det går så själva lyftet av karet blir kanske en meter.

    Kan jag spara en decimeter vatten eller kanske ännu mer och sedan lyfta över det?

    Ramakvarium på ca 70 liter, så det är inte stort.
    Jag lyfte upp det dit det står nu med gruset i iaf så det höll det för.
    720 l - Sällskapsakvarium
    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor
  • Putte Ludde
    • January 2008
    • 21

    #2
    Jag skulle INTE våga! De kommer ju lixom bli en aning större störnings moment för malen om han plötsligt ligger på golvet i en pöl med vatten...

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av Roulie
      Hej på er.

      Jag behöver flytta mitt ena akvarium från den hyllan det står på idag till en annan hylla.
      Frågan jag har är om jag måste ta ur allt vatten eller om jag kan behålla litegrann under flytten så jag inte måste plocka ur alla fiskar och inredning.

      Anledningen är (förutom att det är betydligt smidigare) att min ancistrushane fläktar rom och jag vill störa honom så lite som möjligt.

      Hyllan det står på idag kan jag flytta så nära den nya platsen som det går så själva lyftet av karet blir kanske en meter.

      Kan jag spara en decimeter vatten eller kanske ännu mer och sedan lyfta över det?

      Ramakvarium på ca 70 liter, så det är inte stort.
      Jag lyfte upp det dit det står nu med gruset i iaf så det höll det för.
      Om det bara är på 70 liter så hade jag bara kört så mycket man orkar bära,flyttade ett 100 L en gång som jag bara tömde till häften sen var vi två som flyttade det några meter.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Roulie
        • January 2006
        • 152

        #4
        Ursprungligen postat av Patrik Steen
        Om det bara är på 70 liter så hade jag bara kört så mycket man orkar bära,flyttade ett 100 L en gång som jag bara tömde till häften sen var vi två som flyttade det några meter.

        Tack, det låter betryggande!

        Då tömmer jag ut ett par hinkar så kör jag på sen.
        Tack för svaret
        720 l - Sällskapsakvarium
        60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

        Kommentar

        Arbetssätt...