Sicce F43 & Eheim "hang-on"-filter hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Sicce F43 & Eheim "hang-on"-filter hjälp.

    Hej! Jag har fått ärva 2st gamla "hang-on" filter tänkte försöka få igång båda två men börjar med Sicce F43. Det andra är ett Eheim, vet ej vad modellen heter men det är en termometer i locket på den.


    Försökte Googla på Sicce F43 men kom mestadels upp flygplan eller nyare Sicce grejjer.

    De jag hittat hittils till Sicce F43 är vad jag tror ska vara insugnings-röret.
    Annars saknas allt förutom själva motorn(6w) som sitter 'inbyggd'.

    Eheim(Best nr. 288) filtret har motor (8w),impeller(och impellerhus?) , en ljusblå 'låda' som har en genomgående rör samt galler i botten.(denna tror jag ska sitta över motorn, den passar där iallfall.)

    Tar tacksamt emot info/bilder om nån har eller haft.

    Kan även lägga upp bilder på mina om det skulle hjälpa.

    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Har iallfall konstaterat genom att kolla på bilder att Eheim filtret INTE är ett 2003 aquaboss, min har en till "kammare".
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Har du lust att lägga upp en bild eller ligger du och sover redan?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Har du lust att lägga upp en bild eller ligger du och sover redan?
        Tar kort på grejerna nu! Och lägger upp så kanske jag kan få hjälp med att BYGGA egna reservdelar till åtminstone Eheim varianten som jag har impeller m.m till.

        Mailade Eheim igår och dom berättade att mitt filter var över 25 år gammalt, dom sålde inte reservdelar tilld et längre

        (grymt snabbt svar från Eheim, som vi alla vet är det bästa märket )

        Bilder kommer strax!
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Eheim filtret

          Här kommer en serie bilder på Eheim filtret:
          (eftersom det är mer komplett än Sicce F43) så börjar jag renovering av detta 25år + gamla filtret!

          Bilderna:
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01421.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,3 KB
ID: 2106634Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01422.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,0 KB
ID: 2106635
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01423.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,7 KB
ID: 2106636Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01424.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,3 KB
ID: 2106637
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01425.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,0 KB
ID: 2106638Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01426.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,5 KB
ID: 2106639
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01427.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,8 KB
ID: 2106640Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01428.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,0 KB
ID: 2106641
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01429.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,6 KB
ID: 2106642

          Mycket tacksam om nån kan hjälpa mig att lista ut vad som behövs för att få det komplett. Borde ju kunna bygga av lite egna slangar m.m
          (har även fler motorer liggandes till denna variant )

          Tack på förhand!

          /Markus
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Ringde min akvarie-guru på Zoo Hoo i västerås och han hade en gammal pärm liggandes med sprängskisser och hela köret på alla gamla eheim prylar som jag fick

            Så nu ska det nog lösa sig.
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Det enda du saknar där insugningsröret. Det skall gå från hålet i den blå behållaren i en usväng över kanten och ner i karet. Bygger på hävert varför du måste fylla det med vatten i karet först - sätta tummen på den ända som skall ner i den blå behållaren - vinkla över röret i filtret och släppa tummen när den är under nivån i akvariet - kräver en viss övning . Detta filter satt i mitt första saltvattenskar som jag måst ha satt upp kring 1978-79 något - det är bra. Där steg åldern till minst 30 år

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Bekräftat av C.V på Eheims service avd i Deizisau som bekräftar att det tyärr inte finns några manualer, sprängskisser eller reservdelslistor att tillgå, dessutom gissar hon på att filtret har mer än 25 år på nacken..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Det enda du saknar där insugningsröret. Det skall gå från hålet i den blå behållaren i en usväng över kanten och ner i karet. Bygger på hävert varför du måste fylla det med vatten i karet först - sätta tummen på den ända som skall ner i den blå behållaren - vinkla över röret i filtret och släppa tummen när den är under nivån i akvariet - kräver en viss övning . Detta filter satt i mitt första saltvattenskar som jag måst ha satt upp kring 1978-79 något - det är bra. Där steg åldern till minst 30 år

                  MVH Lasse
                  Tack för info lasse, jag och en kompis stod och försökte få liv i det hela, men vi fick inte "rör-komibnationen" att bli helt tät och därför rann det inte på.. :/ Bildades en luft-virvel i röret längst ner vid pumpen.

                  Ska försöka lösa det hela nån dag, men det är väldigt skumt mått på det hela..

                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Bekräftat av C.V på Eheims service avd i Deizisau som bekräftar att det tyärr inte finns några manualer, sprängskisser eller reservdelslistor att tillgå, dessutom gissar hon på att filtret har mer än 25 år på nacken..
                  Tack gaffel, jag mailade dom också . Dom berättade samma sak för mig.

                  Men nu har jag som sagt en pärm med "original"-sprängskisser på de flesta gamla eheim prylar, synd bara att det inte är nå mått på grejerna i sprängskissen.

                  Ingen som hittat nått om detta gamla Sicce-filter?
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Ursprungligen postat av Markus1984
                    Tack gaffel, jag mailade dom också . Dom berättade samma sak för mig.

                    Men nu har jag som sagt en pärm med "original"-sprängskisser på de flesta gamla eheim prylar, synd bara att det inte är nå mått på grejerna i sprängskissen.
                    Ta ett skjutmått och försök att mäta så exakt som möjligt, nuförtiden är det annars mm som gäller i hela tyskland, inte ens sydlingarna nere i baden-wurttemberg håller på med "Elle" längre..

                    Har du provat att linda med gängtejp runt röret?
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Ta ett skjutmått och försök att mäta så exakt som möjligt, nuförtiden är det annars mm som gäller i hela tyskland, inte ens sydlingarna nere i baden-wurttemberg håller på med "Elle" längre..

                      Har du provat att linda med gängtejp runt röret?
                      Kommer inte åt att mäta med skjutmått och vill helst inte skruva bort motorn, ska ner till jobbet och leta igenom nån rörmokares bil efter lite snuttar i fler storlekar, kan ju värma upp PVC rör och pressa på om inte annat.

                      Men det som är mest irriterande med hela är att det 16mm röret jag har haft och lekt med som näääästan passar på motorn inte går igenom den blåa 'filter-burken', därför har jag antagit att röret ska skjutas ner i motorns 'fäste'. Min sprängskiss visar inte hur röret ska sitta. :/

                      Nå väl det ska lösas, och när jag fått det hela att snurra skickar jag väl upp en bild på 'maskineriet'

                      /M
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #12
                        Kan du bara inte vrida loss motorn jag har flera Aquaclear o Dolphin på hängsfilter o där funkar det så. Tycker dessa filter är ypperliga förresten, lättjobbade o suverän syresättning
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Kan du bara inte vrida loss motorn jag har flera Aquaclear o Dolphin på hängsfilter o där funkar det så. Tycker dessa filter är ypperliga förresten, lättjobbade o suverän syresättning
                          har faktiskt inte vågat testa att vrida loss motorn, med tanke på att filtret är 30 år gammalt =)

                          Men jag ska kika när jag får tid, och återkommer om det löser sig eller inte!
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...