Beräkna fiskar till sitt kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Beräkna fiskar till sitt kar

    Jag läste att man ska ha 1cm fisk per liter vatten.
    Nu undrar jag hur man ska beräkna, många fiskar når ju inte sin fulla längd någonsin tex praktbotior och bottenmalar, en botia kan ju bli 30-40cm lång ska man verkligen räkna med de när man beräknar.
    Jag har haft botior i många omgångar och aldrig fått dem längre än 12cm.
    Undrar även tex svärdbärare hanar blir ju upp till 18cm med fenan, men ska man verkligen räkna med den, annars blir de ju typ 12cm.
    Kuhliål tex blir heller inte så lång som det står.
    Jag kan självklart tänka mig att man ska räkna med tex guppy och platy tex att de når sin rätta längd men med malar, botior och ålar tex ??
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att de inte når sin rätta längd har kanske att göra med att karet du haft dem i inte är tillräckligt stort?
    Att räkna cm kontra literantal är ganska meningslöst, då det är så väldigt beroende på andra faktorer i karet. En fisk på 5 cm i ett 500 liters akvarium kan å dåligt om man inte sköter vattenbyten och har ingen/dålig filtrering medans 100 st 5 cm:s fiskar har det bra i ett 200 liters akvarium.
    Att sedan den "regeln" ger ett litet hum kan jag hålla med om, men man ska/bör inte utgå från bara detta.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • zandrama
      • April 2009
      • 59

      #3
      När jag har räknat nu har jag räknat på maxstorleken enligt artbeskrivningarna. Då får jag kanske några liter "över" i slutändan, men det gör ju knappast nånting.

      I övrigt håller jag med Ansjo. Vattenbyten, cirkulation, syre mm är viktigare än cm/l.
      65 + 180-liter sällskap

      Guppies ftw!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        40 kardinaler och en fullvuxen oscar i ett 300 liters låter annars som en dyrköpt läxa om man går efter 1 cm "regeln".

        Du skriver att du aldrig fått upp dina praktbotier till mer än 12 cm, hur stort akvarium har du haft dom i då?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Mathce
          • April 2009
          • 239

          #5
          Jag har haft som mest 250. Fast dom största hade ja i ett 200Lites. De ja hade i 250 Liters blev inte så gamla tyvärr.

          Kommentar

          Arbetssätt...