Starta nytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Starta nytt

    Det är ett tag sedan jag hade ett kar och jag vill göra allt rätt med detta.
    Har precis inhandlat en 375liter, har haft som mest 200 innan.
    Så tänkte att de skuölle bli lite större nu.

    Jag behöver tips på vad jag ska tänka på `?
    Det har stått tomt men inte spec länge, siliconet ska vara bra, så jag tror inte ja behöver göra om det.
    Fråga nummer 1
    Det är ett kar med aluminium ställning, så jag funderar på om man ska ha något mellan karet och ställningen (typ träskiva, frigolit eller så).

    Nummer 2
    Det kom med lite sand och ska ta och tvätta rent denna, hur gör man de på bästa sätt ? bör man tvätta ny sand ??

    Fråga nummer tre
    Filter, jag har bara haft innefilter innan och är scary för att använda ytterfilter just på grund i fall de skulle läcka eller så... Jag vet att jag borde använt ytterfilter i mina 200liters också, de var väl på gränsen, men nu känns de oundvikligt att inte skaffa ytter, så jag vill gärna ha reda på hur man på bästa sätt ska introducerat ett sådant här.
    Jag har planer på att ha ungfödare och de hade ja även innan och då fastnade yngeln i innerfilter, hur gör man i fall de fastnar i ytterfilter ???
    Är ett ytter dyrare än inner och vilket 'är bättre

    Nummer 4
    Hur ska man göra med rening av karet, måste man typ slamsuga marken.

    Nummer 5
    Vad bör man tillsätta när man startar upp karet

    Fråga 6
    Vad bör man tänka på när man införskaffar nya fiskar och växter, och i vilken ordning ska man göra det, vad ska man ha i först och hur länge bör man vänta tills man sätter in nästa dos med fiskar och växter ?

    Tacksam för svar på frågorna

    Tsvck
  • Marisch
    • June 2006
    • 370

    #2
    Har du läst det här? Där står svaren på mycket du undrar över. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
    720 liter160 liter102 liter54 liter

    Kommentar

    • Mathce
      • April 2009
      • 239

      #3
      Tack så mycket!
      Ska genast ta och lusläsa.

      Kommentar

      • Marisch
        • June 2006
        • 370

        #4
        Ingen orsak.
        720 liter160 liter102 liter54 liter

        Kommentar

        Arbetssätt...