Filtervadd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Filtervadd

    Hallå! Började här om dagen använda en liten bit filtervadd längst upp i ena mitt ytterfilter. Anledningen till detta är att jag har rätt mycket småpartiklar från rötterna som flyter runt. Det verkar hjälpa rätt bra, dock så efter två dygn blir filtervadden som lera, dvs riktigt igensatt.

    Till frågan:

    Är det dåligt för filtreringen att ha filtervadd, även om jag byter den varannan dag?

    MVH Johan
  • åheim
    • April 2006
    • 13138

    #2
    Så länge filtret Bibehåller ett bra flöde så kan det inte vara någon nackdel! (mer än att det stjäl plats från ett bättre biologiskt filtermedia)
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Så länge filtret Bibehåller ett bra flöde så kan det inte vara någon nackdel! (mer än att det stjäl plats från ett bättre biologiskt filtermedia)
      Tack för svaret, då fortsätter jag så länge jag orkar byta skiten varannan dag

      Det enda jag gjort är att lägga ett tunt täcke filtervadd över de porösa makaronerna i översta korgen i min fluval 405, så det tar inte upp någon plats alls faktiskt!

      MVH Johan

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13138

        #4
        Ok! Det var länge sen jag orkade hålla på med den jädra vadden, men vill man ha ett polerat vatten så får man anstränga sig lite xtra
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...