Byte av sprucket bottenglas! Frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Byte av sprucket bottenglas! Frågor!

    tjena, har ett gammalt akvarium med sprucket bottenglas som jag tänkt byta, måttet på rutan är 150x60 och då undrar jag hur tjockt det måste vara? Och är det vanligt glas man använder till akvarium?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    8-10 mm, försök köpa valsat glas då det är mycket billigare än klass A floatglas, akvarier odyl är normalt limmade med det billigare valsade glaset.

    Tyvärr är det dagspriser på glas idag pga dom höga energikostnaderna, tror att vanligt 3 mm klass A fönsterglas ligger på 400
    :-/m2 och 10 mm runt 2 400:-/m2
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Gör som jag, ring o kolla med glasfirmor o hör om de nyligen bytt ut något gammalt skolfönster eller skyltfönster.
      Visst att det är så kallat säkerhetsglas då men det funkar kanon och kostar inte skjortan heller beggat.

      Exempelvis så betalade jag 500kr precis för en plasma skuren bit på 200*60.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • jocks
        • March 2008
        • 210

        #4
        Hittade en gammal bussruta på blocket som såldes billigt, är det något som skulle funka? Om man skär till den vill säga.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Av härdat glas?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • jocks
            • March 2008
            • 210

            #6
            Det stog inget om det men här är annonsen!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nu vill jag inte grusa dina planer helt, men jag undrar vad detta kommer att kosta till slut om du jämför med ett nytt glas från glasmästaren. Ovanpå detta har du jobbet med omsilikoningen av karet och att det även förhoppningsvis är tätt, om du nu kan använda denna rutan.
              Jämför sedan det priset med ett begagnat helt akvarium på Blocet så skulle nog jag personlige kolla efter ett nytt kar.
              Att du sedan kanske kan sälja ditt befintliga trasiga kar är en annan femma.
              En annan sak, det går inte att silikona in ett nytt glas ovanpå den gamla?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • jocks
                • March 2008
                • 210

                #8
                Det som hela iden gick ut på var dock att jag skulle fixa rutan, och sedan sälja akvariet och förhoppningsvis tjäna en slant på det..... Men om priserna ligger på 2400 kr/ kvadratmeter så kommer jag aldrig tjäna på det då jag behöver iaf 0.9 kvadratmeter...

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ok, då hänger jag med, då detta aldrig framgick i frågan. Kanske lite meningslöst att köpa ett nytt kar då...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...