skarva slang & rör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    skarva slang & rör.

    En av mina påfåglar lyckades dra ned mitt gamla strilrör i akvariet där det nu ligger och bebos av yngel, så nu blir det till å bygga ett nytt då jag inte har hjärta att ta bort ynglens lilla bo. :P

    Jag har en 12/16 slang från den lilla pumpen som driver det (som passar perfekt på pumpens sida), men jag tänkte göra röret av ett kabelrör (VP-rör) med yttre diametern av 16mm, dvs samma som slangen. Någon idé om hur jag kan få ihop dem bägge? Provade ikväll att elda lite på en bit av slang och en bit av röret för att se om det går att "bända" på dem på varandra då de är varma. Det gick finemang, men nu är det sotigt som bara den, tätade för övrigt den lillal glipa som blev pga en spricka i röret med lite silikon. Men nu är frågan om fiskarna kan ta skada av det brända på gummit/plasten. Har gott om slang, silikon och rör så alla idéer är "testbara"!

    Tack på förhand.
    Senast redigerad av Keibo; 24 April 2009, 21:31.
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Borde inte va nån fara, men vill du få det snyggare så häll massa kokande vatten på slangen istället för att mjuka upp den

    Kommentar

    • Keibo
      • November 2008
      • 468

      #3
      Ah smart idé tack så mycket, vidgar den sig lika mycket då dock? Ska prova imorgon, tack hur som helst.
      Mvh. Peter

      500L - Pelarakvarium

      1500L - Under förändring

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        beror nog på slangens kvalitet men den vidgar sig inte lika mycket som brinnande plast men nog tillräckligt mycket iaf

        Kommentar

        • Keibo
          • November 2008
          • 468

          #5
          He, det fungerade inte bara med kokanse vatten, men när jag körde upp lite olja till 130 grader så gick det som smort, bokstavligt talat Nu ska bara oljan renas bort under ett par dagar.
          Mvh. Peter

          500L - Pelarakvarium

          1500L - Under förändring

          Kommentar

          • Keibo
            • November 2008
            • 468

            #6
            En fundering dock, hur tätar man den andra änden på röret? Minns att jag sett ett med tejp på men det känns ju lite halvbra... Hur gör ni/hur har ni läst att man kan göra?
            Mvh. Peter

            500L - Pelarakvarium

            1500L - Under förändring

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Köp en riktig flaska vin eller whiskey, töm buteljen och använd korken..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              Arbetssätt...