Diverse ang T8 rör, när byta, vilka var?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZZulan
    • December 2008
    • 144

    Diverse ang T8 rör, när byta, vilka var?

    Hej

    Jag köpte mitt akvarium begagnat och nu har det blivit dags att byta lysrör tror jag. Jag har läst någonstans att livslängden är ganska kort, typ 1 år, och mina aquarelle lysrör är nu 1 år. Jag har 2stycken aquarelle och 2 stycken juwel rör i två ramper. Men om man tittar på hur pass mycket de lyser så borde jag byta ut juwel rören istället, de blir 1 år i aug men lyser mycket mindre starkt än aquarellen. Jag har köpt 2 nya aquarelle och 2 nya powerglo som jag tänkte sätta i istället för juwelrören som verkar ganska dassiga. Men då bör jag alltså vänta till aug för att göra det eller borde jag bara byta alla 4 rören nu direkt?

    Jag har 2 ramper, i den ena är aquarelle rören och i den andra juwel rören. Vore det inte bättre att ha 1 aquarelle rör och ett juwel rör i var ramp och då sprida ut skillnaden i rören lite?

    Tacksam för svar!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du Philips Aquarelle behöver du inte byta dessa innan de slocknar, de förlorar såpass lite effekt under sin livslängd att det varken är ekonomiskt, effektmässigt eller miljömässigt försvarsbart.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ZZulan
      • December 2008
      • 144

      #3
      Ahfan, där ser man. Tack för de orden, du har sparat mig många hundralappar :-) Men då bör jag kanske byta ut de där juwel rören eftersom det ljuset de ger inte är så fint som aquarelle. De var de rören som kom med rampen. Ska man då ha 4 aquarelle eller 2 aquarelle och 2 power glo? Går det att ha en av varje på en ramp?

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Tar mig friheten att rekommendera en kombination av TL-D 965 aquasky i framkant av rampen och TL-D 89 aquarelle då aquasky rören bryter av aquarellens röda ton.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • ZZulan
          • December 2008
          • 144

          #5
          Skulle man kunna tänka sig att power-glo som jag också har 2 stycken av skulle kunna ha samma effekt?

          Kommentar

          • Gunrunner
            • February 2009
            • 56

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Tar mig friheten att rekommendera en kombination av TL-D 965 aquasky i framkant av rampen och TL-D 89 aquarelle då aquasky rören bryter av aquarellens röda ton.
            var hittar man återförsäljare i sthlm av dessa rör?
            Can i walk and bark at the moon!!!!

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Aquasky & aquarelle är Philips rör så frågan är nog snarare vilken belysningsaffär som inte säljer dom..

              Testa att ringa:
              Akvarie-Leasing AB
              Starrbäcksgatan 3
              172 74 Sundbyberg
              Tel. 08-98 72 70
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Reggae_Ripan
                • March 2009
                • 250

                #8
                Har kollat en akvarie affär här i stan o han tar 195kr för ett 30w aquarelle rör, blir det billigare på typ elkedjan ?
                500 Liter påväg upp igen !

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Om de kan ta hem ett sådant rör till dig så blir det nog något billigare, men det låter som ett ganska ordinärt pris.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Reggae_Ripan
                    • March 2009
                    • 250

                    #10
                    Okay, då är det ju lika bra o köpa där det finns. Så slipper man vänte tider osv..
                    500 Liter påväg upp igen !

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      jag kollade upp priserna för något år sedan och de pendlade mellan 150-250 pesos då. beroende på vilken butik man ringde.

                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Darre
                        • March 2008
                        • 378

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        jag kollade upp priserna för något år sedan och de pendlade mellan 150-250 pesos då. beroende på vilken butik man ringde.

                        .
                        Skulle lätt kunna betala 500 pesos per rör om det skulle vara så bra sorry kunde inte låta bli hehehehe

                        /Darek
                        Life´s a fish and then you die...
                        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                        Kommentar

                        • Darre
                          • March 2008
                          • 378

                          #13
                          Var inne igår på Akvarie-leasing i Sumpan. Köpte Philips Aquarelle rör 30W för 135:-

                          Billigt tycket jag... har inte testat denna då jag inte var hemma än.

                          /Darek
                          Life´s a fish and then you die...
                          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                          Kommentar

                          Arbetssätt...