fluvalen brummar på

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ojkooj
    • December 2008
    • 65

    fluvalen brummar på

    Skulle vilja förstå hur de gjort som lyckats få sina fluval 405 helt tysta. Mitt filter är en månad gammalt. Köpte det efter att jag någonstans här på forumet läste att den hade ett helt tyst filter. Tror nästan jag kan svära på att jag läste att någon hade det bredvid sängen utan att störas.


    När jag väl installerat filtret läste jag i o f s att fluval inte brukar räknas som något av de tystare filtren. Hade jag läst det innan köpet hade jag inte köpt det.

    Ljudet är nu inte speciellt högt, bara lite för brummande för att man skulle kunna ha det vid sängen, vilket jag ju inte har. Däremot i ett rum utanför sovrummet.

    Vill förstå hur man får det så tyst som möjligt. Tips tack!

    Johan
  • åheim
    • April 2006
    • 13138

    #2
    vik ihop en frotté handuk och ställ filtret på!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Har även läst att någon har lyckats få tyst på den genom att ställa den på bubbelplast.
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • ojkooj
        • December 2008
        • 65

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        vik ihop en frotté handuk och ställ filtret på!

        okej. Men den är ändå inte riktigt tyst. När jag lägger ett tryck på locket, exempelvis med handen minskar "vattenljudet" och jag får ett renare "elsurr". Har lagt en tegelsten där nu och det hjälpte litegrann.

        Jag tror inte handduken spelade så himla stor roll. Hade en frigolitbit under innan och det var ungefär samma.

        Ibland provar jag att dra i den där lilla grejen som man pumpar in vattnet med i början. Då låter det som det fylls litegrann.. är den inte redan full?

        Johan

        Kommentar

        • ojkooj
          • December 2008
          • 65

          #5
          Ursprungligen postat av Darre
          Har även läst att någon har lyckats få tyst på den genom att ställa den på bubbelplast.

          mm.. men jag tror som jag skrev i svaret ovan att oljudet inte kommer från vibrationer mot golvet utan inne i pumpen eller i pumplocket.

          Kommentar

          • TutenStain
            • October 2008
            • 47

            #6
            Jag har en Fluval 405 i sovrummet. Den hörs knappast 50 cm från pumpen. Det är nog något fel på din...

            Kommentar

            • ojkooj
              • December 2008
              • 65

              #7
              Ursprungligen postat av TutenStain
              Jag har en Fluval 405 i sovrummet. Den hörs knappast 50 cm från pumpen. Det är nog något fel på din...
              får jag fråga då... var det någonsin något oljud? Du har inte vidtagit någon särskild åtgärd?

              J

              Kommentar

              • TutenStain
                • October 2008
                • 47

                #8
                Ursprungligen postat av ojkooj
                får jag fråga då... var det någonsin något oljud? Du har inte vidtagit någon särskild åtgärd?

                J
                Förutom att pumpen står i akvariebänken så nej, jag har inte gjort något speciellt. Pumpen har alltid låtit lika mycket (litet?) under sin livstid (ca 6 månader).

                Kommentar

                • ojkooj
                  • December 2008
                  • 65

                  #9
                  Ursprungligen postat av TutenStain
                  Förutom att pumpen står i akvariebänken så nej, jag har inte gjort något speciellt. Pumpen har alltid låtit lika mycket (litet?) under sin livstid (ca 6 månader).

                  kanske skall tillägga att min står på golvet bredvid akvariet. En inneslutande byggnation alltså. Då får det bli det.

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    När jag byggde min låda till fx5:an så skippade ja att lägga en skiva i bottnen utan byggde bara runt och uppe, här är nåra bilder:
                    http://www.postimage.org/image.php?v=aV24LVvS Den är inklädd i nåt gammalt tyg som ja hittade och snodde från morsan

                    Kommentar

                    • ojkooj
                      • December 2008
                      • 65

                      #11
                      Ursprungligen postat av Narii
                      När jag byggde min låda till fx5:an så skippade ja att lägga en skiva i bottnen utan byggde bara runt och uppe, här är nåra bilder:
                      http://www.postimage.org/image.php?v=aV24LVvS Den är inklädd i nåt gammalt tyg som ja hittade och snodde från morsan
                      http://www.postimage.org/image.php?v=Pq23SdtS

                      Tack för de bilderna. Något sånt får det bli. Ser ut som spånplattor. Är de det?

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Juepps, plywood som lock.
                        Fast ja har lagt till nåe ljudisolerande platter där nu, så de låter nästan inget längre.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...