Filter till 180-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zandrama
    • April 2009
    • 59

    Filter till 180-liters

    Jag har precis införskaffat akvarie nr 2 på 180 liter. Med akvariet följde ett alldeles för litet filter (Fluval 2+, 400l/h). Så nu funderar jag på vad som är bäst;
    1. Skaffa ett kompletterande filter på ca 400-500 l/h
    eller
    2. Skaffa ett helt nytt större filter (700-900 l/h)

    Akvariet kommer, när det är klart, bestå av corydoras, guppies och dvärgciklider.
    65 + 180-liter sällskap

    Guppies ftw!
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    skaffa ett fluval 4+, ett riktigt bra filter som pumpar 1000 l/h och man kan minska flödet om det skulle behövas.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • zandrama
      • April 2009
      • 59

      #3
      HUr är andra filter med samma styra i jämförelse? Aquael tex ligger ju lägre i pris. Är det jämförelsevis sämre också? Vad är det som är sämre isf?
      65 + 180-liter sällskap

      Guppies ftw!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Aquael har för små motorer tycker jag, de kommer att minska i utflöde när
        det blir lite skit i filtret.

        ta hellre en stor Fluval iasf.

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          2 st Fluval 3+ or blir skitbra.. Då kan du rengöra dem intermittent och alltid ha bra flöde och god bakterieflora.

          1 Plus 2 är för litet och en Plus 4 är ganska tjock, 3 orna är slickare
          Senast redigerad av Xul; 16 April 2009, 15:24.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #6
            Ursprungligen postat av zandrama
            HUr är andra filter med samma styra i jämförelse? Aquael tex ligger ju lägre i pris. Är det jämförelsevis sämre också? Vad är det som är sämre isf?
            De ger mer vibrationer som fortplantar i akvariet, de har en känsligare plast och det är lätt att nåt går sönder (tex om man har ett hårt badumsgolv som jag) annars är det en bra pump med lätt justering av flödet med ett vred på toppen och ett utblås som går att vrida nästan 180grader! Jag tycker du ska kika på nya fluval U4 som lämpar sig till ditt kar! Om du vill ha grejerna inom 1 vecka:http://www.guldfisken.se/beta/catalo...57d85db8b85235

            lite billigare på pwss.se men då kan du få vänta till midsommar med lite otur http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=621&page=1
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • zandrama
              • April 2009
              • 59

              #7
              Tack för massa bra tips! Kanske ska testa u4an då. Den verkar ju bra och ligger inte farligt högre i pris är 4+. Och det gör väl inget om jag får vänta till midsommar. Vi ska ju flytta däromkring, så jag kan väl egentligen inte riktigt starta upp stora karet innan dess iaf.

              Kan jag förresten stoppa ner 2+ i mitt 65-liters? Jag är lite trött på filtret som är däri nu. Det kloggar igen på ingen tid alls. :/
              65 + 180-liter sällskap

              Guppies ftw!

              Kommentar

              • zandrama
                • April 2009
                • 59

                #8
                Det blev ett 4+ iaf. Jag iddes inte fråga på akvarielagret om U4. 4+ kunde jag ju få med mig direkt också.

                2+ flyttade ner till 65an och vattnet blev mycket klarare och nu känns det som det är "lagom" sprutt där.

                Tack för all hjälp!
                65 + 180-liter sällskap

                Guppies ftw!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  #9
                  Ursprungligen postat av zandrama
                  Det blev ett 4+ iaf. Jag iddes inte fråga på akvarielagret om U4. 4+ kunde jag ju få med mig direkt också.

                  2+ flyttade ner till 65an och vattnet blev mycket klarare och nu känns det som det är "lagom" sprutt där.

                  Tack för all hjälp!
                  Den gamla 4+ är en superbra pump också, det jag gör och man bör göra med dessa pumpar är att lägga en remsa filytermatta (ca 1x1x20cm) mellan filtermattorna, annars när filtrermattorna samlat på sig en del bös och mjukats upp av vattnet så åker de i hop och det blir mer eller mindre stopp i flödet!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...