För strömt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Larssa
    • February 2009
    • 29

    För strömt

    Jag har ett sällskapsakvarium på 375 liter med 20 tetra, 6 molly, 2 gurami och en liten städpatrull än så länge.

    Grejen är att det är sånt j_a drag på filtret jag har ett resun 3800 innerfilter som pumpar 2000l/h.
    Småfiskarna flyger som omkring (roligt att titta på:-) ) Växterna viker sig som om det vore storm. De stora fiskarna bryr sig inte så mycket.

    Jag skulle vilja ha det lite lugnare med mer höga växter som inte viker sig.

    Tips på hur jag kan göra tack.
    Man ska ju inte dra ner pumpen vad jag fattat (testade det med men den låter då)

    Blir det bättre med ytterfilter?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    testa lite med att rikta utblåset mot bakrerutan så fördelar det sig där lite. Finns det inget reglage till flödet så att du kan minska hur strömt det ska vara?
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Dr.Larssa
      • February 2009
      • 29

      #3
      Jo det går att reglera, men läste att det ska vara allt eller inget
      annars jobbar inte filtret som det ska, blir inte riktigt klok på det här.

      Sen brummar det mer om jag stryper flödet, det är ju aldrig bra för en pump att köra mot stängda ventiler vilket blir fallet om man stänger.

      Det jämför jag bara med mitt yrke, där jag jobbar med pumpar som pumpar choklad.

      Kan jag ha ett mindre filter? ska jag ha ytterfilter med strilrör? Alla ideér är välkomna

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13138

        #4
        Försök få ner styrkan på strålen genom att mixtra med grov slang på utblåset!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • JonasN
          • September 2008
          • 357

          #5
          Ursprungligen postat av Dr.Larssa
          Det jämför jag bara med mitt yrke, där jag jobbar med pumpar som pumpar choklad.
          Låter härligt. Är det stora problem med Oompa Loompier som fastnar i pumparna?

          Kommentar

          • HenkeP
            • January 2009
            • 886

            #6
            Ursprungligen postat av JonasN
            Låter härligt. Är det stora problem med Oompa Loompier som fastnar i pumparna?



            Sorry för OT.

            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Dr.Larssa
              375 liter --- jag har ett resun 3800 innerfilter som pumpar 2000l/h.
              Småfiskarna flyger som omkring (roligt att titta på:-) ) Växterna viker sig som om det vore storm.
              Problemet är inte att du har för mycket cirkulation (du har rätt bra cirkulation för ett sällskapskar av den storleken), utan att utblåset är riktat knasigt så du får en smal stråle med väldigt stark ström, och nästan ingen ström alls överallt annars - tyvärr blir det gärna så med högtryckspumpar.

              Snarare än att minska flödet genom pumpen skulle jag rekommendera att du försöker att rikta om utblåset. Jag brukar sikta snett mot ytan & en ruta, antingen bak eller framrutan, det brukar ge rätt bra turbulens, men du får prova dig fram för att hitta vad som funkar för dig.
              Man kan också försöka knäcka strålen genom att sätta nåt direkt på utblåset, t.ex. en bioboll eller en bit grov filtermatta.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Annars är ett strilrör aldrig fel, har ett stående vertikalt tittandes fram bakom ett block med lavasten från en 2217 och en som ligger strax under ytan från ena gaveln från ett 2028 plus att jag kör ett venturiutblås riktad 45° ner mot botten från ett 1250/1018.

                Som Azur skriver, var aldrig rädd för hög cirkulation.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Keibo
                  • November 2008
                  • 468

                  #9
                  Jag kör ett av mina ytterfilter rakt upp från gruset (just ovanför) mot ytan, blir lite turbilens och mina yngel diggar åkturen! :P
                  Mvh. Peter

                  500L - Pelarakvarium

                  1500L - Under förändring

                  Kommentar

                  Arbetssätt...