Avstängt bottenfilter på nätterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sleepy
    • March 2004
    • 267

    Avstängt bottenfilter på nätterna?

    Hej!
    Jag har i dagens läge ett 375L kar med 2 pumpar. En lite kraftigare pump med ett bottenfilter och en lite slöare pump med filtermassa. Just nu så har jag då den stora pumpen me bottenfilter avständ på nätterna för att den låter för mycket när man såver.

    Jag har sätt en del som menar att de e farligt att ha pumpar avstängda och bildas gifter.
    Va e de för gifter? om de bara vanlig nitrit så borde väll min andra pump ta hand om detta?

    Just nu har de ju funkat i 3-4 veckor (nystartat) fast tycket det varkar lite skumt i akvariumet. fiskarna andas lite kraftigt och kliar sig ibland. jag har testat vattnet lite då och då ingen syn på nitrit.

    Just nu har jag Tanganyika ciklider, princessor,frontossor, nyiköpta unga troffar samt lite malar.

    Kan även ha råkat fått in parasiter från ett tidigare fisk inköp, lite osäker vad de var jag gav tillbaka fisken som hadde något okänt på kroppen till akvarie butiken fast dom ville dock inte kolla på va de var eller så. antar att dom inte ville ta skulden... jefla harkules....
    ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Risken med att stänga av ett bottenfilter är att det pga syrebrist snabbt bildas svavelväte som är mycket giftigt, när du sen startar upp bottenfiltret igen skickar du ut svavelvätet i akvariet.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13138

      #3
      Precis som gaffel säger! anledningen till att det funkat för dig än så länge är att karet är nystartat och botten är än så länge ganska fri från föroreningar men fortsätter du stänga av kommer alla dina fiskar styka med! Inget filter får stängas av mer än vid vattenbyte eller matning!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • sleepy
        • March 2004
        • 267

        #4
        Aj da får komma på något annat då. För jag kan inte såva när den e på !
        ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Berätta vad du har för pump och skriv gärna vilket bottenfilter(åleds?) samt hur du har monterat allting, ta en bild och lägg upp!
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Är inte bottenfilter väldig omoderna idag?

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              tror jag inte, många djuraffärer där jag har varit som använder sig av bottenfilter.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13138

                #8
                zoopets egen artikel:
                Bottenfilter
                Vi har med avsikt inte tagit upp bottenfilter (får vattnet att cirkulera genom gruset som blir ett biologiskt filtermaterial) då det inte längre används i någon större utsträckning, eftersom det idag finns betydligt effektivare filtermaterial än akvariets grus. Det har också sådana nackdelar som att det fungerar mycket dåligt om man har fiskar som gräver i akvariet. En annan nackdel är att de inte skall användas i växtakvarier eftersom de "drar ur" näringen ur gruset (där växternas rotsysten behöver det) och blåser ut det i akvariet där istället algerna göds.
                Idag kan bottenfilter på sin höjd i vissa fall betraktas som ett komplement till andra filter.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av macke_fisk
                  tror jag inte, många djuraffärer där jag har varit som använder sig av bottenfilter.
                  Och jag, trots att jag har/haft växtakvarium.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    zoopets egen artikel:
                    Bottenfilter
                    Vi har med avsikt inte tagit upp bottenfilter (får vattnet att cirkulera genom gruset som blir ett biologiskt filtermaterial) då det inte längre används i någon större utsträckning, eftersom det idag finns betydligt effektivare filtermaterial än akvariets grus. Det har också sådana nackdelar som att det fungerar mycket dåligt om man har fiskar som gräver i akvariet. En annan nackdel är att de inte skall användas i växtakvarier eftersom de "drar ur" näringen ur gruset (där växternas rotsysten behöver det) och blåser ut det i akvariet där istället algerna göds.
                    Idag kan bottenfilter på sin höjd i vissa fall betraktas som ett komplement till andra filter.
                    aha, där ser man. När jag gick på gymnasiet så hade de ett rum med akvarium (lantbruksgymnasium då) så körde de med bottenfilter och växterna frodade faktiskt riktigt bra ändå.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Och jag, trots att jag har/haft växtakvarium.

                      glömde bort att du körde med det ^^.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        zoopets egen artikel:
                        Bottenfilter
                        Vi har med avsikt inte tagit upp bottenfilter (får vattnet att cirkulera genom gruset som blir ett biologiskt filtermaterial) då det inte längre används i någon större utsträckning, eftersom det idag finns betydligt effektivare filtermaterial än akvariets grus. Det har också sådana nackdelar som att det fungerar mycket dåligt om man har fiskar som gräver i akvariet. En annan nackdel är att de inte skall användas i växtakvarier eftersom de "drar ur" näringen ur gruset (där växternas rotsysten behöver det) och blåser ut det i akvariet där istället algerna göds.
                        Idag kan bottenfilter på sin höjd i vissa fall betraktas som ett komplement till andra filter.
                        Du ska inte tro alllt du läser åheim..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13138

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          Du ska inte tro alllt du läser åheim..
                          är det nåt man lärt sig på zoopet så är det just det
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            Du ska inte tro alllt du läser åheim..
                            Fast att bottenfilter är förlegat och var något som man använde förr och att det idag finns bättre och effektivare filter - DET skall du tro på

                            Fast oavsett vilket filter man använder så skall man inte stänga av det på nätterna och det var ju det frågan gällde.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • sleepy
                              • March 2004
                              • 267

                              #15
                              tack för alla svar! Jag har nu börjat köra me pumpen på nätterna. urg :P

                              jag har inte haft något problem me grävande fiskar ennu, antagligen för bottenfiltret är täckt av små skiffer bitar och kalkstensand/skal blanding vilket gör det nog svårt för dom grävmaskinerna.

                              Jag har en relativt finporing filterbit på runt 3dl volym kanske borde byta?
                              För syn skull spelar de ingen roll det blir gömt bakom en stor rot jallefall.

                              Vad tror ni ?
                              ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

                              Kommentar

                              Arbetssätt...