Snabb lysrörs fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    Snabb lysrörs fråga

    hej hej

    en snabb lysrörs fråga (har sökt men hittar inte info om alla).

    men vilken av dessa är bäst för växter och vilken av dom ger snyggast fiskfärger?, ska dock inte ha dom i ett växtkar men vill ändå inte ha för dåligt. men det är dessa som jag hittade i mina gömmer och vill veta vilket som är bäst. ska inte köpa ett nytt.

    Philips TLD 840 new generation

    Flora-Glo

    Iris F30T8DL

    ESU Reptile F30-T8-BP
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Vet inget om de övriga men Flora-glo suger iaf.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      TLD-840 är ett "garagerör"
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Triggerhappy
        • April 2007
        • 377

        #4
        jag har ett flora och ett aqua till ett växtkar och där växer det lågom fort, allt är grönt o fint. dessutom har jag aldrig behövt skrapa alger på rutan.
        Lyssna inte på mig

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          reptile röret måste vara för terrariebruk och saknar säkert skydd emot UV strålning.., och det é nog inte så bra...
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            tusen tack för svar!

            Så vad jag förstår av era svar!? så kan jag ta Iris (nytt men vet inget om det, verkar ge ett väldigt vitt sken, fick med det till karet). eller Flor-Glo (tänker på Triggerhappy's inlägg).

            vill ju mest bara hålla växterna vid liv och få någon tillväxt, och så att fiskarna är fina i färgena. inget avancerat alls.

            har bara plats för ett rör. hmm kanske ska testa med Iris eller glo så får jag se.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av MagicFingers
              reptile röret måste vara för terrariebruk och saknar säkert skydd emot UV strålning.., och det é nog inte så bra...
              där tänkte jag inte alls! sådana djur vill ju ha UV, och det är nog inget växterna vill ha.

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                Ursprungligen postat av Flaxss
                där tänkte jag inte alls! sådana djur vill ju ha UV, och det är nog inget växterna vill ha.
                växterna bryr sig nog inte så mkt heller, det bryts ju i vattnet, mer DU som får skiten på dig och inte mår så bra av det... (glas tar oxå bort strålningen ....)
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  hej hej

                  en snabb lysrörs fråga (har sökt men hittar inte info om alla).

                  men vilken av dessa är bäst för växter och vilken av dom ger snyggast fiskfärger?, ska dock inte ha dom i ett växtkar men vill ändå inte ha för dåligt. men det är dessa som jag hittade i mina gömmer och vill veta vilket som är bäst. ska inte köpa ett nytt.

                  Philips TLD 840 new generation

                  Flora-Glo

                  Iris F30T8DL

                  ESU Reptile F30-T8-BP
                  Jag använder Philips TLD 840 till mina akvarium, vet inte om mina benämns "new generation" dock. Funkar ypperligt till växter (och har PUR-effektivitetsvärde 0.83 för dem som tjatar om att det är ett garagerör). Ger bra färger, inte gult, inte kritvitt utan något mellan de två.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av oaken
                    Jag använder Philips TLD 840 till mina akvarium, vet inte om mina benämns "new generation" dock. Funkar ypperligt till växter (och har PUR-effektivitetsvärde 0.83 för dem som tjatar om att det är ett garagerör). Ger bra färger, inte gult, inte kritvitt utan något mellan de två.
                    tack för svaret! satte i Iris innan men kanske ska byta till det istället. känns bättre med ett rör som jag vet mer om, iris vet jag som sagt inget om emr än att det ger ett vitt sken.

                    till växt karen kör jag Aquastar. men dom rören jag har där ska jag spara till just dom karen.

                    Kommentar

                    • Galne-Gurra
                      • April 2008
                      • 1080

                      #11
                      Prova med ett Philips Aquarelle och ett Philips Aquasky...
                      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13138

                        #12
                        Ursprungligen postat av Flaxss

                        har bara plats för ett rör
                        Då tycker jag du ska sätta i ett philips aquarelle, lite dyraare men ack så bra!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...