Hjälp pumpen död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dussa
    • March 2008
    • 32

    Hjälp pumpen död

    Har preis gjort veckans delvattenbyte, och startar pumpen igen. Men det händer ingenting!!! Pumpen är invändig, och hör till akvariet, ett Juwel Rio 240 liters. Jag har inegn extrapump, och vet inte vad jag ska göra nu. Kan någon ge ett tips?! Hur länge klarar fiskarna sig utan cirkulation? Och hur byter man ut pump om det är det som krävs?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Dra ur och sätt i sladden några ggr för att "choka" pumpen"
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Dussa
      • March 2008
      • 32

      #3
      Tack! Jag gjorde det helt naturligt, för jag fattade inte att den inte gick igång. Sedan fick jag ge upp, och gick för att göra mig i ordning inför en resa till akvarieaffären och inköp av ny pump. Och nu när jag bara ska kolla en sista gång så funkar det! Hur går det till?!

      Inför det pumpbyte som kanske blir aktuellt, hur ska man tänka när man byter? Hur många liters kapacitet behövs till ett 240 liters akvarium? Hoppas dte dröjer innan det är dags, men nu inser jag ju att det kan hända.

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Ursprungligen postat av Dussa
        Har preis gjort veckans delvattenbyte, och startar pumpen igen. Men det händer ingenting!!! Pumpen är invändig, och hör till akvariet, ett Juwel Rio 240 liters. Jag har inegn extrapump, och vet inte vad jag ska göra nu. Kan någon ge ett tips?! Hur länge klarar fiskarna sig utan cirkulation? Och hur byter man ut pump om det är det som krävs?
        Ta isär den och gör ren den.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Dussa
          • March 2008
          • 32

          #5
          Aha! Men...hur gör man det rent praktiskt? Delar på pumphuset liksom, kan och får man göra det? Jag köpte akvariet begagnat, och fick inte med någon bruksanvisning till pumpen.

          Kommentar

          • hfh75
            • April 2005
            • 595

            #6
            Ursprungligen postat av Dussa
            Aha! Men...hur gör man det rent praktiskt? Delar på pumphuset liksom, kan och får man göra det? Jag köpte akvariet begagnat, och fick inte med någon bruksanvisning till pumpen.
            Japp, du delar på pumphuset och gör rent magneterna... funkade kanon för mig...
            /Fredrik

            -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

            Kommentar

            Arbetssätt...