Filter & filterkammare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbouvin
    • January 2003
    • 24

    Filter & filterkammare

    Hej,

    Jag håller på och planerar mitt nya 375l som jag ska köra malawi i. Jag ska bygga bakgrund men har en fråga angående filter och pump. Jag fick med en pump som heter Rena Powerhead och den har kapacitet på 1400l per timme. Nu till frågorna:
    1. blir det för klent med den pumpen?
    2. jag tänkte ställa den på botten i kammaren, finns det risk att den kommer att suga in sand genom filtret?
    3. jag tänkte att den ska köra ut vattnet vid ytan, kan jag då dra vanlig mjuk akvarieslang från munstycket upp och sedan bara böja ut slagen och göra ett hål i filtret högst upp eller kan jag få något problem med det?
    4. om jag ska komplettera med mer pump, ska jag då ha den i andra änden på karet eller ska man försöka ha utblås i samma riktning så att säga?

    några andra tips som jag ska tänka på när jag gör detta?

    sorry om det är korkade frågor, men jag tycker detta är grymt kul men kan alldeles för lite inser jag hela tiden...
  • mbouvin
    • January 2003
    • 24

    #2
    okej, jag fotat lite, någon som har lust och kolla och sedan komma med lite tips hur jag ska komma vidare?

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    tack på förhand!

    Kommentar

    • smikeb
      • April 2007
      • 107

      #3
      Ursprungligen postat av mbouvin
      Hej,

      Jag håller på och planerar mitt nya 375l som jag ska köra malawi i. Jag ska bygga bakgrund men har en fråga angående filter och pump. Jag fick med en pump som heter Rena Powerhead och den har kapacitet på 1400l per timme. Nu till frågorna:
      1. blir det för klent med den pumpen?
      2. jag tänkte ställa den på botten i kammaren, finns det risk att den kommer att suga in sand genom filtret?
      3. jag tänkte att den ska köra ut vattnet vid ytan, kan jag då dra vanlig mjuk akvarieslang från munstycket upp och sedan bara böja ut slagen och göra ett hål i filtret högst upp eller kan jag få något problem med det?
      4. om jag ska komplettera med mer pump, ska jag då ha den i andra änden på karet eller ska man försöka ha utblås i samma riktning så att säga?
      jag känner inte till rena pumphuvuden så jag vet inte om den orkar.
      du kan flytta upp pumpen en bit i kammaren. inte för högt upp. du slipper stänga av pumpen varje gång du byter vatten.
      smutsen lägger sig i botten av filterkammaren så det är bara att suga upp den med en slang.


      jag har tagit foto på filterkammaren i ett av mina odlingskar.

      www.oscarciklid.egetforum.se

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #4
        du kan ha den på botten som du tänkt och den behöver ju inte lyfta vattnet över vattennivån och då orkar alla pumpar! ett tips är att lägga en bit filtermatta i botten och ställa pumpen på så slipper du resonans och sugkoppar som är sket svåra att få bort om man vill ta upp pumpen dock är den i minsta laget om du ska ha malawi!
        Senast redigerad av åheim; 13 April 2009, 20:08.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • mbouvin
          • January 2003
          • 24

          #5
          okej, dum fråga, men vad innebär att lufta vattnet?

          Kommentar

          • mbouvin
            • January 2003
            • 24

            #6
            tack för bilden, jag tror att jag hajar ungefär hur jag ska göra, men det utnyttjas hela filterkapaciteten när man har det så och inte "leder vattnet"?

            har du en limmad glasskiva framför sen?

            tack igen för bilden och svaret...

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Ursprungligen postat av mbouvin
              okej, dum fråga, men vad innebär att lufta vattnet?
              Det är precis vad det låter som, man luftar vattnet
              Om man skulle ha olika ämnen i vattnet som är lösliga i luft som man vill ha bort, i akvariesammanhang ofta klorgas, kan få bort det genom att t.ex. låta vattnet strila ner i en hink (eller direkt i karet) från ett duschhandtag för att låta vattnet komma i kontakt med luft mer än det skulle om man lät det strömma ut i karet direkt från slangen.
              Fungerar mindre bra om vattnet skulle vara klorerat med kloramin.
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • mbouvin
                • January 2003
                • 24

                #8
                smart felskrivning av mig, lyfta vattnet är jag så klart ute efter...vad innebär det?

                Kommentar

                • mbouvin
                  • January 2003
                  • 24

                  #9
                  kort fråga igen, ska man köra grov eller mellangrov filtermatta och ska man ha 5 eller 10cm tjock?

                  som sagt, det är 375l och jag tänkte komplettera med en pump till


                  vad tror ni om det?
                  Senast redigerad av mbouvin; 14 April 2009, 07:37.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13136

                    #10
                    Ursprungligen postat av mbouvin
                    smart felskrivning av mig, lyfta vattnet är jag så klart ute efter...vad innebär det?
                    Det innebär att pumpen lyfter vattnet tex från ett sumpfilter som står UNDER karet och upp till akvariet eller på nåt sätt måste forsla vattnet upp över ytvattennivån!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13136

                      #11
                      Ursprungligen postat av mbouvin
                      kort fråga igen, ska man köra grov eller mellangrov filtermatta och ska man ha 5 eller 10cm tjock?

                      som sagt, det är 375l och jag tänkte komplettera med en pump till


                      vad tror ni om det?
                      5cm tjock räcker, då får du lite plats kvar bakom också för pumparna! Den grova mattan funkar bättre ur biologiskt synvinkel eftersom den bibehåller ett bra genomflöde under väldigt lång tid utan att bli igensatt men den mellangrova renar mekaniskt lite bättre! pumpen du länkade till är prisvärd tycker jag!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • mbouvin
                        • January 2003
                        • 24

                        #12
                        perfekt, jag skickade precis iväg ordern på detta...jag tänkte ha kammaren typ 20 cm bred och klippa filtret i två delar och sedan ha två kammare iom att jag har två pumpar...låter det vettigt?

                        tack för förklaringen också på att "lyfta vatten"...det lär inte behövas...

                        en annan grej, jag har ingen glasskiva för kammaren, se bilden som jag bifogat, antagligen kommer jag inte få riktigt tätt mellan bakgrunden och glasrutan, är det nödvändigt eller går det ändå?

                        Kommentar

                        • smikeb
                          • April 2007
                          • 107

                          #13
                          Ursprungligen postat av mbouvin
                          kort fråga igen, ska man köra grov eller mellangrov filtermatta och ska man ha 5 eller 10cm tjock?

                          som sagt, det är 375l och jag tänkte komplettera med en pump till


                          vad tror ni om det?
                          jag använder grov filtermatta 10 cm tjock.
                          tjockleken på mattan beror bla på hur bred glasskiva du använder.
                          du ska få plats med pumpen bakom. mattan ska helst inte "sticka" ut.
                          www.oscarciklid.egetforum.se

                          Kommentar

                          • smikeb
                            • April 2007
                            • 107

                            #14
                            Ursprungligen postat av mbouvin
                            perfekt, jag skickade precis iväg ordern på detta...jag tänkte ha kammaren typ 20 cm bred och klippa filtret i två delar och sedan ha två kammare iom att jag har två pumpar...låter det vettigt?

                            tack för förklaringen också på att "lyfta vatten"...det lär inte behövas...

                            en annan grej, jag har ingen glasskiva för kammaren, se bilden som jag bifogat, antagligen kommer jag inte få riktigt tätt mellan bakgrunden och glasrutan, är det nödvändigt eller går det ändå?

                            det låter vettigt men jag tycker inte att det ska behövas två filterkammare i ett kar som är 1,5 meter långt. har man ett kraftfullt pumphuvud så räcker det med en filterkammare.

                            jag förstod inte riktigt vad du menade med tätt mellan bakgrunden och rutan. limma fast glaset direkt på "akvarierutan". kapa ev. den ena kanten på rutan så att du får den tätt intill akvarierutan.
                            www.oscarciklid.egetforum.se

                            Kommentar

                            • mbouvin
                              • January 2003
                              • 24

                              #15
                              vad jag menade var att där jag tänkt den lilla bakgrundsmodulen som du kan se på mina bilder, den blir inte riktigt "dikt an" mot sidrutan, antingen
                              * silikonar jag den hela vägen längs med bakgrundsbiten
                              * limmar en glasskiva mellan bakrutan och sidrutan
                              * pressar in filtermatta(djeffla tunn sådan) i springan mellan bakgrunden och sidrutan
                              är du med?, vilket är att föredra tror du?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...