Hur länge kan det stå torrt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbouvin
    • January 2003
    • 24

    Hur länge kan det stå torrt?

    Hej!

    Precis hemkommen med mitt nya akvarium och är så laddad att komma igång med att bygga bakgrund och göra det rent och snyggt.

    Jag köpte det av en gammal akvarist som har silikonat om det för 2 år sedan, efter det har det stått med vatten hela tiden, han tömde det i fredags, kanske en djeffla korkad fråga men hur länge kan det stå utan vatten innan det blir torrt, måste jag liksom jobba dygnet runt med att få ordning på allt eller ska jag spola i vatten direkt?

    Som sagt är det kanske en korkad fråga men jag ställer den ändå...

    tacksam för svar!
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Ta det lugnt, jobba på i din egen takt.
    Inte den minsta risk att det kommer stå så länge att det skulle bli några problem av den anledningen
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Kawe
      • May 2004
      • 279

      #3
      Hur länge kan det stå då?

      Tänkte köpa ett kar som inte använts på 6 år. Ska bara ha det igång under max någon dag medans jag flyttar på det stora karet...Kan det ha hunnit bli obrukbart? 6 år är ganska lång tid...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Känn på fogarna på akvariets insida. Är silikonet mjukt och smidigt och sitter så hårt fast mot glaset att du inte kan få in nageln, då är fogen frisk.
        Hård fog där du kan få in nageln under, eller om du ser att det växer alger under fogen, innebär att det är dags att skära rent och lägga på ny fog.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Fyllde ett kar i påsk helgen som varit tomt på vatten i minst tre år har inte läkt en droppe. Gjorde som Azur beskriver här ovan =) Fogarna var fina prov fyllde den under ett dygn och lät den stå i tvättstugan på en tidning hittade inga fläckar på tidningen dagen efter så det var bara till att konka upp karet och köra i gång det.
          Senast redigerad av Mick13; 23 April 2009, 23:03.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ett akvarium som är korrekt linmmat med bra silikon kan stå tomt i åtskilliga år utan problem.
            Jag har själv kört igång akvarier som stått tomma i mer än 10 år
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • GöranE
              • November 2008
              • 735

              #7
              Det har stor betydelse hur det varit förvarat. Minsta lilla sol(UV ljus) så kan fogarna åldras ganska fort. Temperaturen och dess variationer har oxå betydelse. Tror det är bättre i ett kallförråd än inne i ett pannrum. I en mörk skrubb eller sval källare håller det säkert väldigt länge.
              Jordätare................ inget kommer i närheten!!

              Quidquid latine dictum sit, altum videtur

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                hmmm....mitt 60 liters från 1986 har överlevt 10-12 flyttningar, stått mest kallt i källare / vindsutrymme. Sista 4 åren stod det i ett kallförråd, där det som kallast var MINUS 28 grader....

                Nu igång och funkar perfekt. Silikonet var fortfarande i väldigt gott skick trots 15 års vanvård..,....

                Det var bättre kvalité förr.....:-)

                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                Arbetssätt...