nybörjare behöver hjälp!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • berta_boop
    • April 2009
    • 17

    nybörjare behöver hjälp!!!!!

    Jag har blivit med akvarium 52l.
    Jag har en pump, en pinne som värmer vattnet(noll koll) och en bakgrund.
    Måste man ha växtbakgrund eller kan jag ha min zebra bakgrund? (ska nämligen ha safari tema i plurret)
    Vart kan jag få tag i lite grovkornigare sand?
    Och snälla gör en inköpslista till mig!!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit!
    Nu finns det massor som du kan läsa och få tips om, men för att förenkla saken lite så bör du kanske läsa tex detta först: http://zoopet.com/index.php?option=c...442&Itemid=215 för att få lite mer kött på benen om hur man startar ett akvarium.
    Sedan är det bara att komma med frågor, och för att förenkla saken så är det inte fel om du lägger upp tråden i "mitt första akvarium" http://zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=129 så kommer du att få all hjälp du vill ha. Prova även sökfunktionen här på Zoopet, men sök då med mer än tre bokstäver då färre gör att du inte får några träffar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • berta_boop
      • April 2009
      • 17

      #3
      tack så jättemycket det finns så mycket att läsa här så man hittar inte på en gång. sen är jag också lite lat på att läsa men nu vet jag vart så tack än en gång. /Beatrice

      Kommentar

      • moi
        • November 2008
        • 213

        #4
        Ursprungligen postat av berta_boop
        Jag har blivit med akvarium 52l.
        Jag har en pump, en pinne som värmer vattnet(noll koll) och en bakgrund.
        Måste man ha växtbakgrund eller kan jag ha min zebra bakgrund? (ska nämligen ha safari tema i plurret)
        Vart kan jag få tag i lite grovkornigare sand?
        Och snälla gör en inköpslista till mig!!!
        jag få skriva nogra viktiga saker du behöver ändo det är många små detaljer man ska tänka på beror på fiskar du ska skaffa och växter.
        det viktigaste är en pump och en dopvärme sen bakrunden är smaksak eller beror på fiskar du ska ha så du kan inreda som deras miljö biotop.
        pump,dopvärme,sand den köper du fron din nära zoo butik,växter,alg skrapa.
        du komer o ha masser med frogor i framtiden o du komer säkert få hjälp av de underbara akvarister här på zoopet.
        lycka till

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Som ansjo skriver så gör du bäst i att plugga på ordentligt innan du skaffar första fisken
          Men om jag ska hjälpa till att svara på dina frågor så kan jag börja med att berätta att pinnen som värmer vattnet kallas doppvärmare och att bakgrunden bestämmer du själv hur den ska se ut. Vill du ha zebrabakrund så varsågod
          Jag tror att en sand som skulle passa ditt önskemål kanske skulle kunna vara engelsk sjösten.

          Lycka till med ditt zebrakar
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Att jag personligen inte rent konkret svarade på din fråga är att det är jättesvårt att veta vad exakt du är ute efter. Sedan är det även så, får du tio svar från olika medlemmar så är det då även tio olika svar.
            Vet du däremot lite vad du mer är ute efter så är det lättare att svara, och då kan du även sovra på svaren om de skiljer sig åt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • berta_boop
              • April 2009
              • 17

              #7
              nej den enda sanden de har är chinchilla sand sen e det bara grus dom har!! kanske finns en hemsida eller kan man inte ha sand i akvarium?

              Kommentar

              • berta_boop
                • April 2009
                • 17

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Som ansjo skriver så gör du bäst i att plugga på ordentligt innan du skaffar första fisken
                Men om jag ska hjälpa till att svara på dina frågor så kan jag börja med att berätta att pinnen som värmer vattnet kallas doppvärmare och att bakgrunden bestämmer du själv hur den ska se ut. Vill du ha zebrabakrund så varsågod
                Jag tror att en sand som skulle passa ditt önskemål kanske skulle kunna vara engelsk sjösten.

                Lycka till med ditt zebrakar
                ja just det doppvärmare va det ja
                engels sjösten är lite grövre eller hur?

                Kommentar

                • moi
                  • November 2008
                  • 213

                  #9
                  Ursprungligen postat av berta_boop
                  nej den enda sanden de har är chinchilla sand sen e det bara grus dom har!! kanske finns en hemsida eller kan man inte ha sand i akvarium?
                  det viktigaste froga vad ska du ha för fiskar?

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #10
                    Chincillasand tror jag inte blir bra i ett akvarium (betvivlar att det är "riktig" sand").
                    Har bara "akvarie" sand eller grus i mina akvarium köpt i akvarieaffär, men lämplig småsten finns även i vissa blomsteraffärer... och en del använder blästersand från Biltema ...

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av berta_boop
                      ja just det doppvärmare va det ja
                      engels sjösten är lite grövre eller hur?
                      Finns i olika storlekar men den vanliga är lite grövre, ja.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • berta_boop
                        • April 2009
                        • 17

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lilla Damen
                        Chincillasand tror jag inte blir bra i ett akvarium (betvivlar att det är "riktig" sand").
                        Har bara "akvarie" sand eller grus i mina akvarium köpt i akvarieaffär, men lämplig småsten finns även i vissa blomsteraffärer... och en del använder blästersand från Biltema ...
                        jo det är riktig sand men väldigt fin sand så den går upp i pumpen. men jag vill ha strand sand typ! men det finns inte så mycket att välja på här i visby tyvärr!!

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Ska du ha finkornig sand så bör du inte ha ett speciellt tjockt lager då den annars riskerar att bli allt för kompakt, ett tjockt lager med fin sand riskerar nämligen att bli syrefattig varpå svavelväte kan bildas.
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • berta_boop
                            • April 2009
                            • 17

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            Ska du ha finkornig sand så bör du inte ha ett speciellt tjockt lager då den annars riskerar att bli allt för kompakt, ett tjockt lager med fin sand riskerar nämligen att bli syrefattig varpå svavelväte kan bildas.

                            jag hittade en annan som har den sand jag e ute efter! kolla in annalill går den sanden eller blir den för kompakt?

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Ser ut som vanlig 1.0 kvartssand och även om den inte är speciellt fin (som i liten kornstorlek) så bör man vara uppmärksam.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...