Nytt Juwel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vrickan
    • March 2009
    • 60

    Nytt Juwel.

    Hej, jag har tänkt köpa ett nytt akvarie men är inte säker på vilken storlek kollat på vision och rio mellan 180 till 240 liter.
    Jag skulle vilja ha antingen diskusfiskar eller nån annan sort av malawiciklider hur stort avkarie krävs då och bör jag skaffa ett till pumphuvud direkt.
    Jag har tänkt använda det befintliga filtret och klä in det i slimline men om jag behöver ett extra pumphuvud så har jag tänkt bygga in det oxå fast mitt emot.
    Undrar oxå var man kan få tag på vit korallsand.
    Kom gärna med synpunkter och tips ni som har någon erfarenhet av dessa fiskar/akvarier.
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Skulle rekomendera 240L för dom fiskarna, sen beroende på hur fiskbelastat det blir får du kanske satsa på ett till innefilter eller eventuellt ytterfilter.
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • vrickan
      • March 2009
      • 60

      #3
      Okej, men jag vet inte hyr många diskusar kan man ha i ett 240 liters? hade tänkt ha 4-6 stycket
      och ska jag ha mindre ciklider 8-10 stycken.
      ska jag altså skaffa ett till innerfilter räcker det inte med cirkpump?
      vad jag har förstått ska juwels eget rena väldigt bra men kanske inte få fart på vattnet så fiskarna trivs?
      i så fall kanske jag köper ett ytterfilter men gör det att det blir mer strömt i vattnet då?

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Ursprungligen postat av vrickan
        Okej, men jag vet inte hyr många diskusar kan man ha i ett 240 liters? hade tänkt ha 4-6 stycket
        och ska jag ha mindre ciklider 8-10 stycken.
        ska jag altså skaffa ett till innerfilter räcker det inte med cirkpump?
        vad jag har förstått ska juwels eget rena väldigt bra men kanske inte få fart på vattnet så fiskarna trivs?
        i så fall kanske jag köper ett ytterfilter men gör det att det blir mer strömt i vattnet då?
        3-6 diskus och 8-10 ciklider tror jag kan funka i 240L.

        Jag tycker att Juwels innefilterbox är jätte bra, men ibland inte tillräcklig om man har mycket fisk eller fisk som skiter ner mer än normalt.

        I mitt Juwel 180 Har jag uppgraderat juwels innefilter med en 600l/h pump och även bytt impellern på den till en 1000L. Samt bytt ut filtermattorna till en grövre storlek. (Juwels egna grejer) Samt att jag har en liten Eheim Aquaball som hjälper till att filtrera och öka cirkulationen lite.

        Jag vet inte om du får en 600l/h eller 1000l/h till 240L, men du kan ju uppgradera det pumphuvudet om du får för lite drag i akvariet. Samt byta ut de finaste filtermattorna mot lite grövre material.(ger bättre genomströmming)
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • vrickan
          • March 2009
          • 60

          #5
          Ursprungligen postat av Markus1984
          3-6 diskus och 8-10 ciklider tror jag kan funka i 240L.

          Jag tycker att Juwels innefilterbox är jätte bra, men ibland inte tillräcklig om man har mycket fisk eller fisk som skiter ner mer än normalt.

          I mitt Juwel 180 Har jag uppgraderat juwels innefilter med en 600l/h pump och även bytt impellern på den till en 1000L. Samt bytt ut filtermattorna till en grövre storlek. (Juwels egna grejer) Samt att jag har en liten Eheim Aquaball som hjälper till att filtrera och öka cirkulationen lite.

          Jag vet inte om du får en 600l/h eller 1000l/h till 240L, men du kan ju uppgradera det pumphuvudet om du får för lite drag i akvariet. Samt byta ut de finaste filtermattorna mot lite grövre material.(ger bättre genomströmming)
          Jag har nu kollat upp lite priser och jag kan få ett juwel vision 180 l för ca 2900 utan möbeln under så jag tror att jag ska köpa det men då blir det inga diskusar utan någon mindre sort malawi ciklid. gärna med klara färger typ blå, gul, orange, röd. nån som kan rekomendera något?
          Markus, vad har du för fiskar i ditt 180 liters?

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            3 par mindre ciklider, 2 ancistrus, 1 gibbiceps, 1 marmorgurami hane, ett gäng kardinal tetror samt 5-6 enstaka tetror och barber som överlevt sig själva =)
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • vrickan
              • March 2009
              • 60

              #7
              Ursprungligen postat av Markus1984
              3 par mindre ciklider, 2 ancistrus, 1 gibbiceps, 1 marmorgurami hane, ett gäng kardinal tetror samt 5-6 enstaka tetror och barber som överlevt sig själva =)

              vad är det för ciklider? jag har 2 ancistrus som jag vill ha där i går det ha dom med ciklider?
              går det ha typ rödmunnstetror i ett stim på 10-20 stycken tillsammans med malawiciklider eller blir dom mat då?

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Jag har Apistogramma Agassizii, Apistogramma Cacatuoides och Cryptoheros Cutteri(som fick sin första kull idag)

                Mina malar utgör inget hot eller stör inte mina ciklider.

                Rödmunstetror vill ha runt 5-6.5 i pH så jag kan tänka mig att dom inte riktigt trivs i ett Malawiakvarium där ph't ska ligga på 7.5-8.5.
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • vrickan
                  • March 2009
                  • 60

                  #9
                  Ursprungligen postat av Markus1984
                  Jag har Apistogramma Agassizii, Apistogramma Cacatuoides och Cryptoheros Cutteri(som fick sin första kull idag)

                  Mina malar utgör inget hot eller stör inte mina ciklider.

                  Rödmunstetror vill ha runt 5-6.5 i pH så jag kan tänka mig att dom inte riktigt trivs i ett Malawiakvarium där ph't ska ligga på 7.5-8.5.
                  Åhh grattis får man väl säga då
                  men hur gör man för att välja ut ciklider så att dom passar ihop finns ju hur många som helst! sen vill jag ha ciklider som gillar sandbotten då jag troligen kommer köra med grövre blästersand eller liknande.

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Ursprungligen postat av vrickan
                    Åhh grattis får man väl säga då
                    men hur gör man för att välja ut ciklider så att dom passar ihop finns ju hur många som helst! sen vill jag ha ciklider som gillar sandbotten då jag troligen kommer köra med grövre blästersand eller liknande.
                    Jag kan inte alls mycket om Malawiciklider, men det är ofta så att när man har en tillräckligt stor grupp blir det inga bråk osv.

                    Jag skulle nog tycka att 3 olika malawi 4-5st av varje sort kunde vara lagom.

                    Att veta vilka som kanske Inte passar ihop innan blir svårt att ta reda på, kanske nån som haft just de sorterna tillsammans förut kan upplysa dig om det. (fast det brukar kunna skilja från fall till fall också.)

                    Grövre blästersand eller något annat liknande funkar utmärkt.
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av vrickan
                      Åhh grattis får man väl säga då
                      men hur gör man för att välja ut ciklider så att dom passar ihop finns ju hur många som helst! sen vill jag ha ciklider som gillar sandbotten då jag troligen kommer köra med grövre blästersand eller liknande.

                      man går ner till en välsorterad butik och köper det som är absolut
                      viktigast gällande akvarium.

                      TÅLAMOD !!!!

                      När det väl är inköpt, så börjar man med att lusläsa antingen
                      uppdaterade böcker, eller på nätet.

                      Exempelvis så har ju just denna hemsidan en riktigt bra
                      sökfunktion.

                      Där kan man exempelvis hitta diskus, och då får man klart för sig
                      vilka PH värden som gäller för dom, sedan söker man på
                      PH't och får fram alla firrar som har ungefärligt samma krav.
                      Man kan sedan plocka fram en massa olika fiskar som ser intressanta
                      ut, lusläs om dom, ställ frågor om dom.

                      sedan är det generellt sett bäst att hålla sig till fiskar som kommer
                      fråpn ungefär samma ställe. lättare att hitta kombinationer som
                      fungerar då.

                      exempelvis, vill man ha diskus, håll dig till Sydamerika.
                      vill man ha malawi, håll dig till malawi.
                      vill man ha guramis, håll dig till asien.
                      etc
                      etc

                      att det är snyggare med art/biotop riktiga kar gör det inte sämre....



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Super_Star_Angel
                        • February 2007
                        • 51

                        #12
                        Jobbigt Juwel 110

                        Jag lånar denna tråden lite. Har några frågor.
                        Jag har ett Juwel Rekord 110 som har varit i drift sedan februari 2005. Filterkuddarna har jag aldrig bytt ut, endast rengjort dom vid behov genom att krama ur dom i kranvatten tills sköljvattnet är rent. Borde jag köpa nya filterkuddar? När jag rengör pumpen så är den täckt med något vitaktigt material som går att skrapa bort med nageln. Någon som vet vad detta vitaktiga kan vara? Har funderingar på om pumpen kanske börjar bli lite trött efter att ha snurrat i snart 5 år, finns det någon regel om att man ska byta impeller eller hela pumpen regelbundet? Vilken impeller ska jag isådana fall byta till? Skulle gärna vilja få lite mer fart på cirkulationen, men Juwels hemsida gav inte mycket tips om mitt akvarieum då det inte fanns med. Sedan är jag, som säkert andra Juwelakvariumägare, väldigt trött på det fula svarta pumphuset. Någon som vet om det går att ta bort pumphuset och istället köra med en vanlig pump av typen Fluval?
                        Jag har en del problem med mitt akvarium. Jag får ständigt algblommning och det får mig att tappa lusten. Justnu har jag några brunaktiga alger som täcker nästan hela ytan av gruslagret. I dagarna som kommer nu ska jag göra en storstädning och tömma hela akvariet, ta bort det översta lagret av grus så jag får bort algerna. Samtidigt ska jag rengöra gruset, något som aldrig har gjorts sedan en omstart av akvariet 2006 efter en invasion av blåalger.
                        Eftersom så mycket ska göras med akvariet samtidigt så borde jag väl vänta med att rengöra filtret va?
                        Funderar på att samtidigt flytta akvariet medans det ändå är tomt. Nu står det på en plats där det under ett par timmar varje dag får sol på sig genom sidorutan. Brukar dock dra för gardinerna när jag är hemma och ser solen leta sig in. Att flytta akvariet innebär att jag måste möblera om hela min lägenhet, nackdelen med att bo i en etta. Så jag får se om jag orkar...

                        Jag är tacksam för alla tips jag kan få. Speciellt angående algproblemet, ibland är det så mycket alger att jag bara vill slänga hela akvariet.
                        Le babi, bedou
                        Juwel Rekord 110 liter.

                        Kommentar

                        • Metalfrenzy
                          • January 2009
                          • 199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Super_Star_Angel
                          Jag lånar denna tråden lite. Har några frågor.
                          Jag har ett Juwel Rekord 110 som har varit i drift sedan februari 2005. Filterkuddarna har jag aldrig bytt ut, endast rengjort dom vid behov genom att krama ur dom i kranvatten tills sköljvattnet är rent. Borde jag köpa nya filterkuddar? När jag rengör pumpen så är den täckt med något vitaktigt material som går att skrapa bort med nageln. Någon som vet vad detta vitaktiga kan vara? Har funderingar på om pumpen kanske börjar bli lite trött efter att ha snurrat i snart 5 år, finns det någon regel om att man ska byta impeller eller hela pumpen regelbundet? Vilken impeller ska jag isådana fall byta till? Skulle gärna vilja få lite mer fart på cirkulationen, men Juwels hemsida gav inte mycket tips om mitt akvarieum då det inte fanns med. Sedan är jag, som säkert andra Juwelakvariumägare, väldigt trött på det fula svarta pumphuset. Någon som vet om det går att ta bort pumphuset och istället köra med en vanlig pump av typen Fluval?
                          Jag har en del problem med mitt akvarium. Jag får ständigt algblommning och det får mig att tappa lusten. Justnu har jag några brunaktiga alger som täcker nästan hela ytan av gruslagret. I dagarna som kommer nu ska jag göra en storstädning och tömma hela akvariet, ta bort det översta lagret av grus så jag får bort algerna. Samtidigt ska jag rengöra gruset, något som aldrig har gjorts sedan en omstart av akvariet 2006 efter en invasion av blåalger.
                          Eftersom så mycket ska göras med akvariet samtidigt så borde jag väl vänta med att rengöra filtret va?
                          Funderar på att samtidigt flytta akvariet medans det ändå är tomt. Nu står det på en plats där det under ett par timmar varje dag får sol på sig genom sidorutan. Brukar dock dra för gardinerna när jag är hemma och ser solen leta sig in. Att flytta akvariet innebär att jag måste möblera om hela min lägenhet, nackdelen med att bo i en etta. Så jag får se om jag orkar...

                          Jag är tacksam för alla tips jag kan få. Speciellt angående algproblemet, ibland är det så mycket alger att jag bara vill slänga hela akvariet.
                          Släng hem det till mig
                          Sol har jag också haft bekymmer med. löste det med att byta bostad
                          Nu är det bara att njuta!

                          Kommentar

                          • Super_Star_Angel
                            • February 2007
                            • 51

                            #14
                            Nej du...nu har jag gett mig f*n på att jag ska få ordning på det. Men om jag tröttnar för gott så kan du få det.
                            Le babi, bedou
                            Juwel Rekord 110 liter.

                            Kommentar

                            • Metalfrenzy
                              • January 2009
                              • 199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Super_Star_Angel
                              Nej du...nu har jag gett mig f*n på att jag ska få ordning på det. Men om jag tröttnar för gott så kan du få det.
                              Det löser sig, som en folkär artist kanske hade uttryckt sig
                              Nu är det bara att njuta!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...