Nytt akvarium, ny utrustning, frågor om pumpar, mm!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gackt
    • July 2008
    • 138

    Nytt akvarium, ny utrustning, frågor om pumpar, mm!

    Hej!

    Jag har införskaffat mig ett 150L Akvarium för mina Slöjstjärtar!

    Jag har fått en del gammal utrustning till det nya karet.
    Fluval 2 Innerfilter-pump (gammal Fluval 2 Underwater?) Rena 101 Syre-pump (som väsnas SJUKT mycket..).

    1. Är Fluval 2 pumpen i rätt storlek för mitt 150L Kar? Det är förmodligen den äldre modellen av Fluval 2..rektangel formad. Inte de nya rundaktiga Fluval.

    2. Vill genast köpa ny syrepump!
    Är detta en pålitligt tyst syrepump? Aquael:


    eller så tänkte jag mig denna Aquael:


    Hur låter Aquael jämfört med en ny Rena Air pump? (vet att dom är dödstysta). Vill nämligen byta ut den här gamla Rena 101 skruttpumpen så fort som möjligt. Förslag är annars välkommna! men inte alltför dyra tack.

    3. Bakgrundsproblem! Tror jag ska ha en mörkblå för att häva upp Slöjisarnas färger, men är osäker, någon annan som har förslag till mig? Har svårt att besluta mig.

    Hoppas ni kan hjälpa mig,
    Mvh
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Skulle nog rekommendera ett nytt filter istället för att ha både luftpump och innefilter.
    Innefilter: Hydor Crystal 2, BluWave 07(om dimensionerna passar), VitaTech 500
    Ytterfilter: Fluval 204/205.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Guest

      #3
      jag hade tagit ett fluval 305. dom skiter så jävla mkt.

      Kommentar

      • Gackt
        • July 2008
        • 138

        #4
        finns det filter som både syresätter och rensar vattnet? ujj..visste jag inte.

        min ekonomi är inte hög då jag är studerande, tänkte mig något i 500:- klassen som max isåf. :/

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Då tycker ja att du ska spara, sen när du har 1000 kr köp detta: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=304&page=1 det borde ta upp all skit som fiskarna skiter.
          Luftbubblorna syresätter inte direkt, räcker att man riktar innerfiltrets utblås mot ytan så att de "virvlar" lite på ytan.

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Ursprungligen postat av Gackt
            finns det filter som både syresätter och rensar vattnet? ujj..visste jag inte.

            min ekonomi är inte hög då jag är studerande, tänkte mig något i 500:- klassen som max isåf. :/


            Skulle jag rekomendera, sen köper du svart solfilm på biltema eller liknande..kostar inte mycket.
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Gackt
              • July 2008
              • 138

              #7
              Det du länkade där Narii såg väldigt bra ut, jag såg även något mer intressant http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=622&page=1 vet inte hur detta står sig riktigt mot ett ytterfilter dock =)

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Ursprungligen postat av Gackt
                Det du länkade där Narii såg väldigt bra ut, jag såg även något mer intressant http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=622&page=1 vet inte hur detta står sig riktigt mot ett ytterfilter dock =)
                Ytterfilter har mer filtermassa och ger bättre filtrering, sen om det är nödvändigt eller smidigast är en annan femma.

                Jag tror att det kan vara smart att köpa nått ordentligt från början, annars blir det bara extra utgifter sen.

                Alltså satsa på ett lite mer rejält filter, oavsett vilket märke du väljer.

                Jag anser att det bör räcka med ett innefilter till ditt 150L akvarium dock..

                Det som jag tycker är bäst är eheims klassiska innefilter eller nya Fluval U serien.

                (I stort sätt alla andra små filter jag köpt får man göra rent 1 gång i veckan för att dom ska funka,samt att impeller m.m går lätt sönder)
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • 96 tubo
                  • November 2008
                  • 238

                  #9
                  Ursprungligen postat av Markus1984
                  http://www.guldfisken.se/beta/catalo...86fc7c2f6175e2

                  Skulle jag rekomendera, sen köper du svart solfilm på biltema eller liknande..kostar inte mycket.

                  vad ska han med svart solfilm till?

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Ursprungligen postat av 96 tubo
                    vad ska han med svart solfilm till?
                    Som bakrund på akvariet Har man tajt med pengar är det ett bra och billigt alternativ, samt att svart bakgrund gör att fisken "får" tydligare färger.
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • Gackt
                      • July 2008
                      • 138

                      #11
                      Ja, jag har 4 st Slöjisar (rätt så små, alla utom en) som simmar runt så det kanske är lämpligt med ett rejält filter direkt. Kan ju alltid sälja gamla grejer såklart.

                      Men blir dom inte lidande utan syrepumpen? Räcker det verkligen med bara filtrets sprutande på gränsen till ytan för att dom ska få tillräckligt med syre?

                      edit:

                      och hur ofta får man rensa ett ytterfilter? (är väl medveten om att 1ggn i veckan rensningen för ett innefilter är standard sedan mitt gamla)
                      Senast redigerad av Gackt; 05 April 2009, 20:11.

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        Som billig bakgrund kan man även skära till stycken ur en svart plastsäck som täcker rutorna som skall täckas, kan fästas med matolja eller tejp. Papper man målat går också bra
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gackt
                          Ja, jag har 4 st Slöjisar (rätt så små, alla utom en) som simmar runt så det kanske är lämpligt med ett rejält filter direkt. Kan ju alltid sälja gamla grejer såklart.

                          Men blir dom inte lidande utan syrepumpen? Räcker det verkligen med bara filtrets sprutande på gränsen till ytan för att dom ska få tillräckligt med syre?

                          edit:

                          och hur ofta får man rensa ett ytterfilter? (är väl medveten om att 1ggn i veckan rensningen för ett innefilter är standard sedan mitt gamla)
                          Med rejält menade jag inte nå bamse filter för flera tusen, utan bara ett av något bättre kvalitet. Med enbart 4st slöjstjärtar räcker absolut ett Fluval U3 eller Eheim Aquaball 2210 (eller liknande)och du kan stoppa i en hel del mer fisk innan det börjar köra ihop sig.

                          Dom blir inte lidande utan syrepumpen, det räcker med att få cirkulation på ytan. Och på ett innefilter finns oftast en liten slangbit som sticker upp ovanför ytan så att mer syre kommer ner i vattnet.

                          Om man vill kan man stoppa i lite grövre filtermaterial i vilket filter du nu än väljer för att få bättre genomströmmning, då slippar man rengöra filtren så ofta.
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Gackt
                            • July 2008
                            • 138

                            #14
                            Ursprungligen postat av Markus1984
                            Med rejält menade jag inte nå bamse filter för flera tusen, utan bara ett av något bättre kvalitet. Med enbart 4st slöjstjärtar räcker absolut ett Fluval U3 eller Eheim Aquaball 2210 (eller liknande)och du kan stoppa i en hel del mer fisk innan det börjar köra ihop sig.

                            Dom blir inte lidande utan syrepumpen, det räcker med att få cirkulation på ytan. Och på ett innefilter finns oftast en liten slangbit som sticker upp ovanför ytan så att mer syre kommer ner i vattnet.

                            Om man vill kan man stoppa i lite grövre filtermaterial i vilket filter du nu än väljer för att få bättre genomströmmning, då slippar man rengöra filtren så ofta.

                            Det låter ju nästan för bra för att vara sant =) Jag kanske slipper göra ett köp hur jag än vrider och vänder på det. Jag har ju trots allt ett innerfilter och det har endast stått igång nu i 2 dagar. Detta innerfiltret har faktiskt en väldigt god cirkulation, men sen vet jag inte hur uppsugnings-förmågan är. Men då kanske jag slipper ha igång Rena101 skit-syrepumpen i alla fall.

                            Kan ju se hur det urartar sig efter 1 vecka. Om det ser förjävligt ut kan jag ju byta det med ett sprillans nytt Fluval eller Eheim som du sa då dom verkar bra. Såg även att akvarieaffären i stan hade sådana Fluvals i sina akvarium.

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Jag kan inte rekommendera aquaball, men alla andra eheims är bra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...