Någon som äger ett mollyhotell?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jay Jay
    • January 2009
    • 18

    Någon som äger ett mollyhotell?

    Antar att det finns ett flertal här som gör det?
    Jag funderar på att skaffa mig ett sådant men skulle vilja ha svar på några frågor först.

    1. Hur blir värmen i akvariet (blir det för varmt med pumpar, ballaster och dylikt och i så fall hur åtgärdar man detta?)

    2. Är belysningen tillräcklig för växterna och om inte hur kan man gå till väga för att bygga in mer?

    3. Vilka övriga förändringar kan behöva göras (inser ju att man till exempel kanske vill köra med andra filtermaterial än de som ingår)?

    4. Är detta något att satsa på eller inte?

    Har letat runt lite efter svar på dessa frågor men inte funnit exakt det jag vill veta. Har ni några bra länkar till svar får ni gärna klistra in dem.

    Tack på förhand allihopa

    PS: Det är alltså 80L mollyhotell frågan rör och inte 32L guppy eller 58L clown. DS
  • Jay Jay
    • January 2009
    • 18

    #2
    Ingen med ett mollyhotell

    Kom på en till fråga... Är akvariet tillverkat i glas eller i akry (el motsv)l? Hur är repkänsligheten?

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Dom är gjorda av vanligt float-glas har jag för mig, så det är alltså lika reptåliga som vanliga akvarium.

      Du har ju 2 kylfläktar i dom så jag skulle tro att det inte blir speciellt varma, sen kan man ju lämna luckan på glänt.

      Angående filtreringen i akvariet är det svårt att säga, det beror på vad man har tänkt ha för fiskar och inredning..

      Jag har läst om en hel del folk som byggt in små T5 rör i Hotell-ramperna, det går även att byta till något vassare rör. Sök på detta forum efter Guppy eller Clown så ska du nog hitta nån beskrivning på hur man bygger in mer ljus. (Jag tror Lasse gjorde nåt sånt, han modifierade även pumpen till sitt Hotell)
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Jay Jay
        • January 2009
        • 18

        #4
        Perfekt att det är glas annars hade jag fått skippa detta.

        Jag vet att den har fläktar och så där men det finns ju andra sådana här "paket lösningar" som har problem ändå (typ RSM). Har ingen större lust att köra med öppen lucka eftersom det förstör lite av den estetiska effekt som jag tycker att ett akvarie alltid skall utgöra.

        Val av filtermaterial kommer jag nog att kunna lösa ut själv när jag ser vad de e för grejjer som ingår, nämnde det mest som exempel på sådant som man troligen vill ändra.

        Jag har redan tidigare kikat lite på Lasses tråd på saltvattensguiden och där har jag för mig att det stod vad han han hade gjort men inte hur... jag får väl leta upp den tråden igen o se om jag hittar något.

        Hur som helst, tack för svaret!

        Nu när jag vet att det är glas så e den viktigaste frågan som jag önskar ett svar på är hur det egentligen ligger till med värmen i karet. Någon som VET?

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Ursprungligen postat av Jay Jay
          Någon som VET?
          Jodå men det beror lite på vad du skall använda det till. I standardutförande (24 watts kompaktrör och medföljande pump) så blir det inte så förtvivlat varmt, speciellt inte om du låter fläktarna gå. Du behöver inte ha någon lucka öppen om du använder fläktar - finns ventilationhål. Om du bygger om det med fler kompaktrör så bör du lyfta ut ballasterna utanför huven. Placera inte heller karet där det kan värmas upp utav solljus eller liknande.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • ankan94
            • February 2009
            • 199

            #6
            jag har ett guppyhotel på 80liter som är det samma som ett molyhotel.
            det blir nästan ingen värme så om du tex ska ha sydamerikanskafiskar så bör du ha doppvärmare.
            jag tycker att den är tillräcklig för växterna som växer riktigt bra utan gödning.
            det filtermaterial som ingår är: biobollar, filtermatta, kolfilter, keramikmakaroner. jag har köpt till lite mer filtermatta så att nu är fitret jättestort. utrymmet för filter är hela baksidan. enligt mig är det något man verkligen ska satsa på ,det är roligt att innreda eftersom att det är så djupt.
            här är lite bilder på mitt som innehåller: 2+2 fjärilsciklider, 3 otocinclus, 6 grönaräkor

            http://i707.photobucket.com/albums/ww73/ankan94/Akvarium/SL382716.jpg
            http://i707.photobucket.com/albums/ww73/ankan94/Akvarium/SL382718.jpg
            http://i707.photobucket.com/albums/ww73/ankan94/Akvarium/SL382714.jpg

            Kommentar

            • Jay Jay
              • January 2009
              • 18

              #7
              Jodå men det beror lite på vad du skall använda det till. I standardutförande (24 watts kompaktrör och medföljande pump) så blir det inte så förtvivlat varmt, speciellt inte om du låter fläktarna gå. Du behöver inte ha någon lucka öppen om du använder fläktar - finns ventilationhål. Om du bygger om det med fler kompaktrör så bör du lyfta ut ballasterna utanför huven. Placera inte heller karet där det kan värmas upp utav solljus eller liknande.

              MVH Lasse
              Tack Lasse.
              Kommer nog att plocka ut ballasten på en gång för att undvika värmen och för att redan ha det förberett när det blir dax att trycka in extra ljus (för den dgen lär ju komma )

              ankan94 - Ditt kar ser fint ut!
              Hade faktiskt själv tänkt mig ett par dvärgciklider någon algätare och några sandsnäckor som besättning i karet... är ju också sugen på att pröva räkor, för det har jag faktiskt aldrig haft... frågan är ju bara hur dessa fungerar tillsamans med cikliderna... De blir inte uppätna eller så? Om inte anna,t så lär väl rommen bli det?

              Kommentar

              • ankan94
                • February 2009
                • 199

                #8
                Ursprungligen postat av Jay Jay
                Tack Lasse.
                Kommer nog att plocka ut ballasten på en gång för att undvika värmen och för att redan ha det förberett när det blir dax att trycka in extra ljus (för den dgen lär ju komma )

                ankan94 - Ditt kar ser fint ut!
                Hade faktiskt själv tänkt mig ett par dvärgciklider någon algätare och några sandsnäckor som besättning i karet... är ju också sugen på att pröva räkor, för det har jag faktiskt aldrig haft... frågan är ju bara hur dessa fungerar tillsamans med cikliderna... De blir inte uppätna eller så? Om inte anna,t så lär väl rommen bli det?
                räkorna har inte blivit uppätna , och dom fungerar ganska bra som städare jag ska köpa någon cotydoras sedan men dom får gåkvar tills dess och förmodligen efter oxå.
                Atagligen så skulle rommen bli upp äten om inte föräldrarna försvarar den bra.
                Tack förästen för att du tyckte att mitt kar så g bra ut!

                Kommentar

                Arbetssätt...