Jag var nästan klar...Då sprack rutan!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    Jag var nästan klar...Då sprack rutan!

    Jag har satt igång med ett malawi-projekt. Det var ett 222L som jag siliconat om, putsat upp och renoverat rampen på.
    Jag var precis klar med en bakgrund som jag byggt in en rejäl pump i och gjort plats för en värmare i.
    jag hade fått till inlopp och utlopp näst intill osynligt och hade snygga sten-utskott som skulle kunna bli skydd/grottor. Jag har pysslat med bakgrunden lite då och då under ganska lång tid men nu närmade det sig start.
    Jag hade siliconat fast frigolit i botten och skulle dit med bakgrunden. Mittstaget var i vägen så jag borrade bort den ena pop-niten och testade om det gick att vrida staget åt sidan.... PANG! Bakrutan sprack! Djupt deprimerad nu... Ungarna har väntat på munruvare också.
    Har ni ngn aning om vad en ruta i rätt tjocklek skulle kosta? Måtten är enl. min tumstock 108,5X43,5 cm.
    Är ett ramakvarium. Skulle ni ge er på att byta rutan? Den skall stå i en relax med klinker o golvbrunn så det är ingen tokpanik om det skulle läcka sedan.
    //
    Mvh
    Anders
  • Guest

    #2
    Ehm du tog väl inte bort mittstaget me vatten i -.-

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #3
      Naturligtvis inte. Rutan sprack för att jag testade att vrida mittstaget vilket då vinklades mot bakrutan. Jag hade bara lossat på en popnit så den "snurrade" på den andra. Det var helt enkelt ett jättemisstag.
      Senast redigerad av andersfiskar; 01 April 2009, 20:29.
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Jo, surt. Ganska mycket jobb nu me att få in den nya rutan ;/

        Kommentar

        • bong
          • November 2008
          • 1087

          #5
          Ursprungligen postat av andersfiskar
          Jag har satt igång med ett malawi-projekt. Det var ett 222L som jag siliconat om, putsat upp och renoverat rampen på.
          Jag var precis klar med en bakgrund som jag byggt in en rejäl pump i och gjort plats för en värmare i.
          jag hade fått till inlopp och utlopp näst intill osynligt och hade snygga sten-utskott som skulle kunna bli skydd/grottor. Jag har pysslat med bakgrunden lite då och då under ganska lång tid men nu närmade det sig start.
          Jag hade siliconat fast frigolit i botten och skulle dit med bakgrunden. Mittstaget var i vägen så jag borrade bort den ena pop-niten och testade om det gick att vrida staget åt sidan.... PANG! Bakrutan sprack! Djupt deprimerad nu... Ungarna har väntat på munruvare också.
          Har ni ngn aning om vad en ruta i rätt tjocklek skulle kosta? Måtten är enl. min tumstock 108,5X43,5 cm.
          Är ett ramakvarium. Skulle ni ge er på att byta rutan? Den skall stå i en relax med klinker o golvbrunn så det är ingen tokpanik om det skulle läcka sedan.
          Fy fan, riktigt surt sånt Det är inget roligt jobb att byta rutan när du har ramen att böka med oxå... Tror jag gav 300:- för en liknande ruta på 8mm men det var ju ett gäng år sen så det är kanske andra priser nu.. Hoppas du får ordning på det iaf...
          3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
          http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Det är säkert inte speciellt dyrt att byta rutan, jag hade till o me hört med en glasmästare om han inte kunde gjort det för säkerhets skull.
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • HenkeP
              • January 2009
              • 886

              #7
              Tråkigt..
              Håller med drd, kolla med glasmästaren vad han ska ha för att byta den.. Annars kanske det finns något till salu i närheten för samma pengar? Plus att du kanske får med lite "bra att ha" saker om du köper nytt (begagnat).. typ (reserv)pumpar, doppvärmare och liknande.. Kanske till och med några kul fiskar..

              Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

              Kommentar

              • andersfiskar
                • March 2007
                • 384

                #8
                Glasmästaren säger att det räcker med 6 mm glas då det mesta av trycket är nedåt. Tycker ni det verkar rimligt på ett 222 L med mått 108 långt o 44 högt?

                6 mm har ett kvadratpris på 1094:- hos honom.
                //
                Mvh
                Anders

                Kommentar

                • storfiskarn
                  • December 2003
                  • 158

                  #9
                  Öhh, hur tänkte den glasmästaren??

                  Jag vill en dissa en glasmästares kunskaper men i ett akvarium är det nästan inget tryck nedåt. Rent teoretiskt är det faktiskt inget tryck( som skulle resultera i böjspänningar på bottenskivan).Detta förutsätter att karet står på ett plant underlag och att det inte står på en öppen ställning, hängandes endast på ramen. Så länge bottenskivan klarar aV DRagspänningar(vilket hanteras helt av ett ä k t a (ihopsvetsat, inget påklistrad al.-list) ram-kar) så kan denna bottenskiva i princip bestå av plastfolie.

                  Det är höjden på karet som är avgörande samt i något mindre mån längden. Ditt mittstag kan hålla ihop karet på längden och din höjd e ju bara 43,5 cm så 6mm kan räcka.

                  BTW, har hur ett kar med alumniumram eller har du ett äkta ram-klar?

                  Du kan köpa beg. skyltfönsterglas med få repor så får du lite bättre pris. Har själv byggt 65 cm högt med 6mm dylikt(fast det är verkligen överkurs).
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                  Kommentar

                  • andersfiskar
                    • March 2007
                    • 384

                    #10
                    Ursprungligen postat av storfiskarn
                    BTW, har hur ett kar med alumniumram eller har du ett äkta ram-klar?
                    Det är en aluminiumram. Tog bort gamla rutan och gjorde rent igår. Glömde de exakta måtten hemma dock så det blir nog ingen beställning idag. Det var ett j...a jobb o få bort gamla rutan....

                    Har hittat ett hyfsat bra pris på 6 mm. 799:- kvm.

                    //
                    Anders
                    //
                    Mvh
                    Anders

                    Kommentar

                    Arbetssätt...