Ytter- vs. innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eMilu
    • March 2009
    • 166

    Ytter- vs. innerfilter

    Vad skulle ni ha för filter i ett Juwel 240l för Malawi? Skulle ni låta orginalet vara kvar och lägga i ett extra för att få tillräkligt med cirkulation eller skulle ni ta ut orginalet och bara ha ett ytterfilter och i såfall vilket? Jag skulle vilja ha akvariet så fritt från ''saker'' som möjligt. Och har man bara ett ytterfilter var har man doppvärmaren då? Ni får rätta mig om jag har fel. Har bara använt mig av medföljande grejer förut.
    Rock n' roll freak.
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Jag skulle kört ett fluval 405 med en extra cirkulationspump. Doppvärmaren har du i akvariet som vanligt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13136

      #3
      eller ett fluval u4 i det andra hörnet http://www.guldfisken.se/beta/catalo...465210520739f5! I juwels orginalfilter skulle jag ta bort alla finporiga mattor och ersätta dem med den grövsta sorten för att kunna köra filtret väldigt långa tider utan rengöring och därmed få en superb biologisk rening!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • eMilu
        • March 2009
        • 166

        #4
        Vad är bättre för akvariet inner eller ytter?
        Rock n' roll freak.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #5
          Ursprungligen postat av eMilu
          Vad är bättre för akvariet inner eller ytter?
          det som är intressant för fiskens välmående är att filtret har en stor filtervolym sen om det är inner eller ytter spelar inte så stor roll!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • eMilu
            • March 2009
            • 166

            #6
            Okej, vad är för och nackdelar med innerfilter och för och nackdelar med ytterfilter?
            Rock n' roll freak.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av eMilu
              Okej, vad är för och nackdelar med innerfilter och för och nackdelar med ytterfilter?
              Fördelar med ytterfilter gentemot innerfilter:

              Större filtervolym. Tar ingen plats i akvariet, då det står utanför.

              Nackdelar:

              Om det börjar läcka så töms akvariet ut på golvet relativt snabbt

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Min erfarenhet är att volymen är av mindre betydelse än den vattenhastighet man har genom filtermediat. Det bästa filtermedia jag provat i akvarier är fortfarande de sk madrasserna men det måste vara en ordentlig genomströmmning. Med god syresättning (som man får av en hög genomströmmning) så kommer bakterierna bryta ner det organiska materialet och klara nitrfikationen mycket bra. Jag har haft filter som jag aldrig behövt rengöra - just för att vattengenomströmningen varit så bra. Om man tittar på det kommersiella filter som jag haft allra bäst erfarenhet av ur biologisk mening så är det EHEIM:s kraftpaket på 1200 liter. Ett innerfilter med ganska så liten filtervolym men med en ordentlig genomströmning. Lämplig för akvarium mellan 100 till 250 liter. ett sådant filter bör dock rengöras - kanske en gång i månaden och bytas filtermedia på också då och då.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • eMilu
                  • March 2009
                  • 166

                  #9
                  Tack för era svar! Tar gärna emot mera tips om just filter.
                  Rock n' roll freak.

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Innerfilter är fula, kan låta mycket och aslite filter-material får plats.
                    Ja hade kört me ytterfilter. Inge fjoll innerfilter.

                    Kommentar

                    • eMilu
                      • March 2009
                      • 166

                      #11
                      Ursprungligen postat av Narii
                      Innerfilter är fula, kan låta mycket och aslite filter-material får plats.
                      Ja hade kört me ytterfilter. Inge fjoll innerfilter.
                      Vad skulle du rekomendera för ytterfilter då?
                      Rock n' roll freak.

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ta bort innerfiltret byt ut mot tex en fluval 405 + en cirkulationspump om du har malawi.

                        Kommentar

                        • eMilu
                          • March 2009
                          • 166

                          #13
                          Ursprungligen postat av Narii
                          Ta bort innerfiltret byt ut mot tex en fluval 405 + en cirkulationspump om du har malawi.
                          Tack för det tipset!
                          Rock n' roll freak.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13136

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Min erfarenhet är att volymen är av mindre betydelse än den vattenhastighet man har genom filtermediat. Om man tittar på det kommersiella filter som jag haft allra bäst erfarenhet av ur biologisk mening så är det EHEIM:s kraftpaket på 1200 liter. Ett innerfilter med ganska så liten filtervolym men med en ordentlig genomströmning. Lämplig för akvarium mellan 100 till 250 liter. ett sådant filter bör dock rengöras - kanske en gång i månaden och bytas filtermedia på också då och då.

                            MVH Lasse
                            Jag tycker det är ganska meningslöst att rekommendera storlek på kar som filtret lämpar sig till (ungefär som "regeln" 1cm fisk per L vatten). Det handlar väl mer om vilken typ av fisk och dess antal och storlek som avgör storlek på filtret och filtermassa! Sen hur många fiskar i typ 12cm klassen klarar ett 2252 av att biologiskt rena upp efter? Blir ganska motsälgelsefullt det du säger när Tex mitt HMF med en pump på 500L/tim genom en stor madrass klarar av ca60-70st 12-15cm fiskar som en barnlek! En enda erfarenhet jag har av 2252 är i 400liters karet på jobbet som innehåller 1 papegojciklid och 4 medelstora(ca15cm) guldfiskar, tyvärr blir de aldrig stora eftersom de konstant dör och måste ersättas... När jag ringde akvarieleasingen senast så var 3 guldisar döda! detta är en 2252 med xtra modul (det kanske blir bättre om dem tar bort xtra modulen så det blir bättre flöde)
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Att guldfiskarna konstant dör och måste ersättas en efter en kan inte bero på det filtret. Måste vara något annat fel på guldfiskarna
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...