"Glo Power Glo" - Snyggt men inte bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    "Glo Power Glo" - Snyggt men inte bra?

    Go Kväll

    Håller på att byta rör till karen. Har ställt ihop några och tänkte köra samma ljus för utseendets skull.

    Av rören jag har nu som jag gillar bäst så är det "GLO Power Glo"
    Väldigt snyggt och växterna blir väldigt gröna och vattnet blått.

    Men söker man efter dem på internetbutiker så säger många att de bör kompletteras och att de är lämpade som saltvatten, som tex zooplanet:

    ""Power-Glo är högintensiv belysning med ljusblått kallt ljus.
    Power-Glo passar till salt och ciklidakvarier.
    Power-Glo kan kombineras med Sun-Glo och Life-Glo II för att ändra färgerna 18000K""

    Tänker jag efter så har det inte växt så bra i det karet med Power-glo-röret. De andra karen med lika vattenvärden och temp klarar växterna bättre, växter snabbare.

    De som det växer bra i är de med Sylvania Aquastar 10.000K men gillar inte alls den violetta tonen. Växterna får inte alls den gröna fina färgen som hos GLO.

    GLO-röret däremot, ska det motsvara 18.000K?

    Ser man på bilens ljusbild så är halvljusen på gränsen till violett och de är på 10.000K också. Får inte ihop det där. 18.000K tycker jag inte motsvarar det jag ser hos GLO efter lite bild-googling

    Har sökt och läst trådar här men har inte riktigt fått svar på om det är K/Kelvintalet som är avgörande eller om det är nödvändigt att kolla på fler sakervad gäller växternas välmående?

    Det jag eftersöker är ett rör som ger GLO-skenet men är bättre för växterna. Går det?

    Tack på förhand.

  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Kelvintalet har inget ting att göra med hur planterna mår och växer. Kelvintalet talar bara om vilken färg som en ideell svart kropp skulle stråla ut om den hettades upp till detta tal. Vår sol är ett bra exempel på detta och här på jorden så motsvarar dagsljuset ca 6500 grader Kelvin. Ju högre Kelvintalet är desto kortare våglängd får motsvarande ljus, dvs ju blåare blir det. Lux och lumen säger egentligen inget heller om detta med vad våra växter behöver. Vad som är avgörande är dock våglängderna på ljuset. Klorofyllet (som är det ämne i planterna som omvandlar ljusets energi till användbar energi) har där två absorbtionstoppar - en stor i det blåa området och en liten mindre i det röda området. Grönt, orange och gult används nästan inte alls. Just det att dina planter ser grönare ut beror på att din ljuskälla innehåller mer grönt ljus än andra men väldigt viktigt är att detta är ett ljus som dina gröna växter inte kan använda - därför reflekterar de det gröna området i spektrat!

    Däremot kan du välja ett rör typ aquarelle som ett komplement till dina Power Glo så får du lite i det röda området också. Det är ju faktiskt lite bra för oss själva att det finns grönt i spektrat - då upplever vi ju våra växter som väldigt välmående.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Ursprungligen postat av Lasse
      Kelvintalet har inget ting att göra med hur planterna mår och växer. Kelvintalet talar bara om vilken färg som en ideell svart kropp skulle stråla ut om den hettades upp till detta tal. Vår sol är ett bra exempel på detta och här på jorden så motsvarar dagsljuset ca 6500 grader Kelvin. Ju högre Kelvintalet är desto kortare våglängd får motsvarande ljus, dvs ju blåare blir det. Lux och lumen säger egentligen inget heller om detta med vad våra växter behöver. Vad som är avgörande är dock våglängderna på ljuset. Klorofyllet (som är det ämne i planterna som omvandlar ljusets energi till användbar energi) har där två absorbtionstoppar - en stor i det blåa området och en liten mindre i det röda området. Grönt, orange och gult används nästan inte alls. Just det att dina planter ser grönare ut beror på att din ljuskälla innehåller mer grönt ljus än andra men väldigt viktigt är att detta är ett ljus som dina gröna växter inte kan använda - därför reflekterar de det gröna området i spektrat!

      Däremot kan du välja ett rör typ aquarelle som ett komplement till dina Power Glo så får du lite i det röda området också. Det är ju faktiskt lite bra för oss själva att det finns grönt i spektrat - då upplever vi ju våra växter som väldigt välmående.

      MVH Lasse
      Oj. Bra skrivet. Tack

      Har kollat på bilder, både Philips Aquarelle och Sylvania Aquastar ska ha 10.000K. Dock ser mina Aquastar väldigt violetta ut i jämförelse med bilderna man sett på Aquarelle. De flesta bilder visar att aquarellen är hästlängder bättre.

      Tyvärr kan jag inte komplettera då det är 54liters odlingsakvarium som det gäller, de har heltäckande lock med ett rör. Gillar verkligen GLO men överväger att gå till aquarelle, kanske inte får det riktigt blåa vattnet eller gröna växterna men bör slippa det violetta och få ett bättre ljus.

      Tänkte passa på att byta 3 rör samtidigt så därav lite funderingar så man inte gör bort sig

      Kan ju vara så att aquastar och aquarelle ligger på 10.000K men aquarelle ger ifrån sig större ljusmängd så att det inte syns lika väl på dem.

      Har tex dessa aquastar i 222L och där tänker tänker man inte på det violetta, mer vitt där men å andra sidan har jag fler och starkare rör

      Kommentar

      Arbetssätt...