Någon mer än Eheim/MP som inte har utjämnade siliconfogar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Någon mer än Eheim/MP som inte har utjämnade siliconfogar?

    Hej.

    Tänkte bara höra om någon och isåfall vilka av de större märkena som inte har utjämnande fogar. På båda mina MP/eheim helglaskar så är de svarta fogarna inte utstrykta efteråt.

    Det ligger en tunn rund sträng/korv som bara nuddar glaset några millitmetrar, kan inte för mitt liv begripa varför de inte drar ut fogen innan den stelnar.

    Nu fastnar ju grus och sand mellan fog-korven och glaset och själva fästytan skulle ju vara 2-3ggr mer om den var utstryken. Ser ju inte klokt ut.

    Finns ju knappast några fördelar med detta. Varför ens dra ut en sträng silicon och inte dra efter?

    I hörna blir det ju lager på lager av strängar när de inte är efterarbetade. Botten är en hel lång sträng och alla gavlar är gjorda efteråt och där fogarna möts är det "korv på korv"

    Skulle aldrig kunna köpa ett större kar med dessa "defekter" så undrar därför om några andra kör med detta "slarv" ?

    mvh / Martin

  • Marisch
    • June 2006
    • 370

    #2
    Likadant på mitt Aquael-paket.
    720 liter160 liter102 liter54 liter

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Ursprungligen postat av Marisch
      Likadant på mitt Aquael-paket.
      ok. vilken storlek är det på det karet? Också helglas?

      Kommentar

      • Marisch
        • June 2006
        • 370

        #4
        Ursprungligen postat av Martin85
        ok. vilken storlek är det på det karet? Också helglas?
        102 liter med välvd ruta, helglas ja.
        720 liter160 liter102 liter54 liter

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Är väl typ likadant på mitt hornbach 45l kar.

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Dom små karen som dom säljer på Hornbach ser för jävliga ut om man kollar silikonskarvarna men det ska nog inte vara några problem hållbarhetsmässigt.
            Men ett kar på 100 liter + känns tveksamt om det håller lika bra som om dom smetat ut skarven.
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Martin85
              • February 2008
              • 465

              #7
              Men jag kan fortfarande inte förstå varför de inte smetar ut skarven.

              Hållfastheten måste ju bli lidande pga detta.

              Är det verkligen bara pga att det blir billigare att kränga akvarium då de slipper ett moment till? Då tycker jag att det säger väldigt mycket om vad eheim verkligen är för ett märke

              Är det någon som sett sånt på akvarium i storlek 200+ eller finns det märken man bör passa sig för?

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2894

                #8
                Ursprungligen postat av Martin85
                Men jag kan fortfarande inte förstå varför de inte smetar ut skarven.

                Hållfastheten måste ju bli lidande pga detta.

                Är det verkligen bara pga att det blir billigare att kränga akvarium då de slipper ett moment till? Då tycker jag att det säger väldigt mycket om vad eheim verkligen är för ett märke

                Är det någon som sett sånt på akvarium i storlek 200+ eller finns det märken man bör passa sig för?
                Har ett MP på 240liter med den typen av fog. Kan inte tänka mig att det påverkar hållfastheten men den ser lite konstigt ut när man är van vid utsmetat silikon. På det hela taget verkar akvariet vara av hög kvalitet så jag är alltså inte orolig för att fogarna skulle hålla sämre. Det är ju snarare silikonen mellan glasen som håller ihop det hela.

                Kommentar

                • JLi
                  • December 2004
                  • 773

                  #9
                  Kan inte tänka mig att den typen av fog håller sämre så länge den är på platsen. Har ingen erfarenhet men jag kan tänka mig att om man är oförsiktig med tex. en algsskrapa så lösgörs fogen lättare än en tillplattad dylik.
                  h. Johan

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13137

                    #10
                    Jag har aldrig sett ett professionellt limmat helglas som haft utsmetat fog! Tätar man te.x ett hörn i ett badrum så smetar man ut fogen för för att få ut luft så att det blir tätt med vid akvariebygge så är det ju inte samma princip och jag tror bestämmt att du får en starkare akvariefog om du inte smetar ut den Tror också att eheim, aquael, juwel, fluval, ferplast m.fl har koll på läget
                    Senast redigerad av åheim; 28 March 2009, 09:23.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...