Filter på halv fart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zikoria
    • March 2009
    • 8

    Filter på halv fart

    Hej igen,
    ännu en nybörjarfråga.
    Det kar jag har kollat på är på 300 liter, och jag hade tänkt köpa ett rätt kraftigt Eheim ytterfilter 2078 som klarar upp till 700 liters kar.
    Kan man tänka sig att köra det på halvfart och på så sätt få det att gå tystare eller är jag ute och reser när jag täker så.
    Filtret är ju steglöst (nästan) så om man kör 60% på dagen och kanske lite mindre på natten.

    Nästa fråga:
    Jag har försökt att läsa mig till hur Co2 systemen fungerar och har lite peil på det, men en sak förstår jag inte , nämligen hur kablen från magnetventilen är kopplad till PH kontrollern, är där nån stickontakt där eller. Kanske nån bild på det så kanske jag fattar.
    Tack
    /Zikoria
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Kör det fullt - bra fart genom filtret är bättre än ett lägre flöde. Satsar du på ett stort filter så skall du ta vara på alla fördelarna annars kan du lika gärna ta ett mindre.

    Till magnetstyrningen - Jag tror det skiljer lite men den vanligaste konstruktionen verkar vara att den kontakt man sätter i de två hålen i väggen har en genomgående honkontakt. Denna honkontakt styrs av ett relä (som brukar sitta i kontakten) och släpper på spänning när kontrollern skickar ut en signal att den skall på. Nätsladden upp till kontrollern innehåller både matning och reglering. Jag har dock inte plockat isär någon - det kan vara så att relät sitter i kontrollern också. På min (Aqua Medic) så tror jag att reläet sitter i kontakten.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Ursprungligen postat av Zikoria
      Hej igen,
      ännu en nybörjarfråga.
      Det kar jag har kollat på är på 300 liter, och jag hade tänkt köpa ett rätt kraftigt Eheim ytterfilter 2078 som klarar upp till 700 liters kar.
      Kan man tänka sig att köra det på halvfart och på så sätt få det att gå tystare eller är jag ute och reser när jag täker så.
      Filtret är ju steglöst (nästan) så om man kör 60% på dagen och kanske lite mindre på natten.
      Eheimen är nog tillräckligt tyst, även om du kör på maxfart
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Eheim 2078 är ett makalöst filter med en massa elektroniskt ögongodis som puls och dygnsanpassad genomströmmningsreglering MEN precis som Lasse skriver är det i så fall vettigare om du lägger dina pengar på ett filter med lägre kapacitet, 2078 med sin enorma filtermediavolym är byggd för att köras med pedalen i botten annars blir nitrifieringen lidande.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Zikoria
          • March 2009
          • 8

          #5
          Jag får kanske tänka om lite förstår jag.
          Tack för råden.
          Är 2076 ett bättre alternativ till ett 300 kar då?
          /Zikoria

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            får man problem med att det för mycket blås i karet så riktar man utblåset
            mot en rot / ruta eller liknande

            eller så kopplar man på ett strilrör.

            har själv ett par ytterfilter som egentligen har ett blås som är 3ggr mot vad
            mina scalarer egentligen "gillar", men det blev klocktrent när strilröret
            kopplades på.

            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • sideways
              • December 2012
              • 8

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel
              ... 2078 med sin enorma filtermediavolym är byggd för att köras med pedalen i botten annars blir nitrifieringen lidande.
              Det här skulle jag vilja veta mer om. Är det nån som kan förklara varför det blir så?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Ursprungligen postat av sideways
                Det här skulle jag vilja veta mer om. Är det nån som kan förklara varför det blir så?
                Ja förklaingen är enkel - högre flöde genom filtret ger mer tillgång till syre för bakterierna som då blir effektivare och fler.

                Men det funkar utmärkt att dra ner flödet på filtret lite om fisken inte uppskattar draget, man ska då se till att utblåset sitter högt och rör om ytan för att öka syresättningen.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • sideways
                  • December 2012
                  • 8

                  #9
                  Utmärkt svar, tack åheim. Men kan det inte lika gärna finnas risk att vattnet som passerar filtret blir mindre rent just pga att det passerar så fort? Finns det något vedertaget sätt att mäta sig fram till ett optimalt flöde för just det filtermaterial man har?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...