Akvarium för tillväxt av skalarer!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Akvarium för tillväxt av skalarer!?

    Jag funderar på att köpa ungefär 10 st små skalarer för 20 kr st på en djuraffär i malmö. Dem är ca 4 cm i höjd. Vilken storlek på akvarium skulle dessa behöva under tillväxten? Jag ska mata 3 gånger om dagen och byta vatten varannan dag!

    Mer frågor kommer säkerligen

    Mvh Simon
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Minst 40-45 cm.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Minst 40-45 cm.

      Okej Men då behövs det ju inte mer än 100 lites akvarium eller? Vad är minsta lagret i akvarium ( i liter ) för 10 små skalarer?

      MVh Simon

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Ursprungligen postat av Simon--B
        Okej Men då behövs det ju inte mer än 100 lites akvarium eller? Vad är minsta lagret i akvarium ( i liter ) för 10 små skalarer?

        MVh Simon
        Köp ett 180 liters på hornbach med eheimpump och jägervärmare för ganska exakt 1400 pix så klarar de sig ett bra tag.
        Alt. 126 liter med samma tillbehör för typ 1100, men du ser själv matematiken right!?

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Köp ett 180 liters på hornbach med eheimpump och jägervärmare för ganska exakt 1400 pix så klarar de sig ett bra tag.
          Alt. 126 liter med samma tillbehör för typ 1100, men du ser själv matematiken right!?
          Jag köper nog något akvarium på blocket för någon billig peng! Brukar finnas för ca 500 kr

          Men om man köper ett akvarium på ca 150 liter, till vilken storlek kan då skalarerna gå där i?

          Växer skalarer som diskus? Dvs ca 1 cm i månaden? Mvh Simon

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Ursprungligen postat av Simon--B
            Jag köper nog något akvarium på blocket för någon billig peng! Brukar finnas för ca 500 kr

            Men om man köper ett akvarium på ca 150 liter, till vilken storlek kan då skalarerna gå där i?

            Växer skalarer som diskus? Dvs ca 1 cm i månaden? Mvh Simon
            Kan nog stämma att de med rätt vattenhållning växer ca 1 cm i månaden, men det jag verkligen undrar över, som jag aldrig fått något svar på är när scalarerna skulle kunna börja fara illa pga höjden på karet.
            Drog upp en ca. 50-grupp småscalarer från scratch i ett 126 liters, (45 högt) och efter 2 månader var de ungefär 2-3 cm höga, känns som att de hade kunnat gå där hur länge som helst utan att fenorna hade börjat sloka.. (Sen att jag började slarva med vattenbyten som bergis resuilterade i bortfallen förtäljer inte historien) Sorry för trådkapning men det hålls inom ämnet right,

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det är viktigare att man sköter vattenbiten än att karet ska vara minst 40 högt. Något annat som tydligen enligt skalarodlare ska göra så att skalarerna får fin form är att ha bra fart på vattnet.
              Men har skalarerna väl kommit upp i storlek så är det högre kar som gäller, annars är risken att de får ihoptryckt form.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Simon--B
                • May 2008
                • 720

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det är viktigare att man sköter vattenbiten än att karet ska vara minst 40 högt. Något annat som tydligen enligt skalarodlare ska göra så att skalarerna får fin form är att ha bra fart på vattnet.
                Men har skalarerna väl kommit upp i storlek så är det högre kar som gäller, annars är risken att de får ihoptryckt form.
                Okej! Men det skulle då fungera att ha ett akvarium på ca 100 liter som har måtten 75cm x 36cm x 36 cm till en början iaf .
                Försöker hitta något billigt akvarium på blocket eller liknade men hittar inte så mycket för tillfälligt.


                När man då försöker så upp skalarerna i storlek är det bäst att köra utan inredning då pga alla vattenbyten som görs? Eller kan det leda till att skalarerna blir rädda eftersom dem inte har något skydd?

                Mvh SImon

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det räcker till en början, men de växer fort...
                  Du kan köra utan inredning om du vill, men skalarer är inte lika känsliga för sjukdomar när de är små, plus att du matar knappast med hjärta heller som kan förorena karet ganska bra.
                  Sedan bör man ha runt 30 grader när man har tex mindre diskus som ska upp i storlek, och då blir foder snabbt dåligt om det inte blir uppätet även detta är något som du inte behöver till dina skalarer.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Simon--B
                    • May 2008
                    • 720

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det räcker till en början, men de växer fort...
                    Du kan köra utan inredning om du vill, men skalarer är inte lika känsliga för sjukdomar när de är små, plus att du matar knappast med hjärta heller som kan förorena karet ganska bra.
                    Sedan bör man ha runt 30 grader när man har tex mindre diskus som ska upp i storlek, och då blir foder snabbt dåligt om det inte blir uppätet även detta är något som du inte behöver till dina skalarer.
                    Okej . Men då köper jag ett akvatrium på ca 100-150 liter. Det räcker ju ett tag! Jag tänker mata med frysfoder och vanligt flingfoder ungefär 3 gånger om dagen hade jag tänkt mig.

                    Är det bra om värmen ligger på ca 26 grader då?

                    Om jag köper runt 10 st små skalarer måste jag rensa ut de som inte växer så bra eller kommer dem ikapp senare?

                    MVH Simon

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      De brukar komma ikapp senare, och faktiskt har jag haft en sådan eftersläntare men det vete tusan om det inte är den som är den snyggaste av dem.
                      Köp så stort kar som möjligt, de växer fort och jag skulle tippa på att karet är för litet för dem om 3-4 månader...
                      Temp på 26 grader är kanon!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Simon--B
                        • May 2008
                        • 720

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        De brukar komma ikapp senare, och faktiskt har jag haft en sådan eftersläntare men det vete tusan om det inte är den som är den snyggaste av dem.
                        Köp så stort kar som möjligt, de växer fort och jag skulle tippa på att karet är för litet för dem om 3-4 månader...
                        Temp på 26 grader är kanon!
                        Vad bra att slippa sotera ut iaf . Jag har med funderat på det med akvariet och det är nog bäst att iaf köpa ett akvarium på ca 200 liter iaf Finns ju massor 222 liters till ganska bra priset! Kan lika gärna köpa ett större när man håller på så man slipper byta sen efter baras några månader .

                        Kommer säkert massa mer frågor snart men inga på lager just nu.
                        Det kommer iaf bli att hitta något fint billigt akvarium i närheten men verkar vara ganska dåligt med bra akvarium för tillfälligt, men man ska alltid ta det lugnt och vänta på rätt akvarium !! Tack för all hjälp!

                        MVH Simon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...