konstig åkomma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irinka
    • February 2009
    • 24

    konstig åkomma

    Hej!
    Har just flyttat mina fiskar o växter till ett sprillans akvarium, nytt ytterfilter...ca 15 dagar senare märkte jag rostfärgade missfärgningar på backgrunden o på själva utblåset, kollade i filtret, slangarna var missfärgade med!! kan det vara kolmaterialet (har plockat bort det med detsamma) som orsakat alltihopa?? (har ett Tetratec ytterfilter, o det stod faktiskt att man BÖR plocka bort kolet efter 10 dagar). Jag tror inte det är ngn fara för fiskarna (verkar stortrivas) el växterna (piggare har de aldrig varit) men det ser inte snyggt ut direkt har ngn råkat ut för liknande??
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    kiselalger.. inget farligt utan fullt normalt i nystartade kar.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • irinka
      • February 2009
      • 24

      #3
      Tack för svaret! men vad gör man åt saken? vågar man pilla bort dem vid nästa vattenbyte el kommer de att spridas ännu mer då??

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av irinka
        Tack för svaret! men vad gör man åt saken? vågar man pilla bort dem vid nästa vattenbyte el kommer de att spridas ännu mer då??
        De försvinner med tiden. Sitter de på rutan kan du skrapa väck dem men annars behöver du inte göra något. Ancistrus äter kiselalger
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • irinka
          • February 2009
          • 24

          #5
          Tusen tack, Nina82!! ska iväg o köpa en ancistrus idag (har bara haft två otos), algerna syns faktiskt inte så mycket (har en mörkare slimline som bakgrund) o det är bara där de finns, på framrutan har jag pyttepytte lite gröna alger (vanliga), som tur är

          Kommentar

          Arbetssätt...