Aquael powerhead

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Aquael powerhead

    Hallå! Är precis i "bygget" av ett artakvarium för malar. Hade tänkt göra en setup som liknar denna:

    An article describing the design concept and Do It Yourself construction details of a River-Tank water manifold.


    Och har hittat en powerhead som jag tycker *ser* perfekt ut:



    har någon erfarenhet av denna? håller den vad den lovar? Brummar den väldigt mycket?

    Karet är 138x41 i botten, och kommer ha det fyllt ca 30 cm upp vilket ger en vattenvolym på ca 188L. Tänkte köra tre stycken aquael-pumpar samt ett fluval 305 för filtrering. Tror ni detta är bra för cirkulation för malarna? (Ancistrus ranunculus)

    MVH Johan
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    jag har en 1100 och tycker det är otroligt mycket pump för pengarna, keramisk axel och gummilager! väldigt tyst tycker jag!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Pumpmannen har talat. Håller den vad den lovar, är det bra sprutt i den? Tror du cirkulationen orkar med ett 138 långt kar?

      Annars, vad för liknande pump kan du rekommendera som har bra tryck i sig? Behöver ju en med liknande design då jag ska bygga och trixa lite

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Tycker det låter mycket med 3st pumphuven och sen ett filter. Visst gillar malar det lite strömt, men det där kanske blir lite väl?

        Förövrigt tycker jag bygget verkar jäkligt intressant! Ser fram emot att se lite bilder sen!

        Vad har du tänkt för bottenmaterial?
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #5
          tyvärr gör ju inte fluval cirkulationspumpar, så valet blir ju inte så lätt iofs så ägs väl aquacler av Rolf C Hagen och de är ju bra pumpar! aquael 1100.an har ett stort utblås så därför blir väl räckvidden inte så bra men du skulle ju ha 3 st så då tror jag nog vattnet ska få bra skjuts i andra änden ändå... annars är det väl nån av eheims större pumpar som du får starta en insamling till
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Tror nästan jag provar att köra med tre sånahär då. Tveksamt att det blir för mycket ström, när malarna ändå kommer ha mycket rötter att ligga å trycka bakom. I naturen lever de ju i väldigt strömt vatten.

            Aquaclear hade jag nog kört med, men priset är ju det dubbla, typ!

            Tack för era svar!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #7
              Johanski du kan ju alltid börja med 1 och se vad DU tycker om den!?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Galne-Gurra
                • April 2008
                • 1080

                #8
                Mmm AquaClear funkar toppen...
                http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                Kommentar

                Arbetssätt...