Värme

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikae1
    • December 2008
    • 13

    Värme

    Hej,

    Jag funderar på temperaturen jag har i akvariet. Det är ett nytt Juwel Rio 180l med orginallysrör (den uppgraderade modellen sa säljarn nått om)
    Problemet är att tempen blir för hög i vattnet, ligger på typ 28 grader.
    Värmaren är såklart inte igång.

    Jag kör med en fläkt som suger luft ur ena kabelhålet, då blir det lagoma 26grader men det är ingen snygg och praktisk lösning.

    Mina firrar "klarar" upp till 28 allihopa (med undantag Ansistrusen som gillar livet upp till 27), men inte mer och på sommaren lär det bli över det helt klart!
    Det kanske inte är så känsligt men jag antar ju att Ansistrusarna och räkorna nog börjar skruva på sig om det kanske blir 30grader??

    Vad kan jag göra?
  • babydoc
    • January 2009
    • 110

    #2
    Har du akvariet i pannrummet?!

    Kommentar

    • mikae1
      • December 2008
      • 13

      #3
      Hehe, nä. Det är ca 22-23 grader i rummet.
      Lysrörena som värmer upp vattnet så mkt skulle jag tro.

      Kommentar

      • babydoc
        • January 2009
        • 110

        #4
        prova med att öppna foderluckan/locket
        28 grader anses ju som varmt

        Kommentar

        • mikae1
          • December 2008
          • 13

          #5
          jo, ställa locket på glänt skulle man kanske kunna göra, men det e inte så snyggt det heller... Dessutom ger det en ganska redig "strålkastare" ut i rummet, där även en projektor finns, så mer ljus än vad akvariet redan avger är inte önskvärt.

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Du skulle ju kunna sätta reflektorer på rören, då kan du ju ha foderluckan uppe utan att allt för mycket ljus lyser upp ur luckan skulle jag tro?

            Sen så får du ju mer ljus ner i karet som en extra bonus.

            Vill du kan du ju då borra en del hål i locket med, men det kanske du inte vill.

            Kommentar

            • babydoc
              • January 2009
              • 110

              #7
              Det du har nu är ju helt klart inte hållbart, vänta tills sommaren kommer.........
              Vad jag vet så ska ju inte lysrör värma så mkt
              Är värmekällan lysrören så måste du börja fundera på alternativ
              Kolla med en annan termometer, din termometer du har nu kanske visar fel?

              Kommentar

              • mikae1
                • December 2008
                • 13

                #8
                Dom kanske har stoppat i overkill lysrör Juwel...? men det verkar ju konstigt, ska ju vara ett bra märke väl?

                Har plockat ut termometern nu för att jämföra den med rumstermometern... hoppas på att det bara är det som är felet! menar jag kan ju inte vara ensam med dethär problemet om det inte är termometern som är kass!?

                Men å andra sidan så sänker jag ju faktiskt tempen med minst 2 grader när jag kör med fläkt....

                Kommentar

                • mikae1
                  • December 2008
                  • 13

                  #9
                  Rörena är ett Juwel Nature 45W och ett Day 45W.

                  Kommentar

                  • mikae1
                    • December 2008
                    • 13

                    #10
                    nja, 1grad varmare än två andra rumstermometrar visade den. Fast den kanske inte mäter "optimalt" som en omgivningstermometer?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...