Dags att flytta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xzion
    • June 2007
    • 237

    Dags att flytta...

    Jahapp! Då vare dags att flytta hemifrån!

    Tänkte baxa dit mitt 200L i helgen och undrar förstår hur detta ska ske på bästa möjliga sätt både för fiskar och växter!

    Blev en omstart för några månader sedan och det har precis börjat ta sig i växtligheten, så vore tacksam för tips o idéer om hur jag kan bibehålla det så mycket det går utan en total omstart

    Önskar mig en "guide" hur jag skall gå till väga om möjligt

    Det skall upp på 3e våningen och har tillgång till skåpbil.

    MVH
    Xzion
    One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
    Nine, ten, never sleep again.


  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    det som är det riktigt viktiga är att hålla filtret vid liv, gör du bara det så blir uppstarten väldigt odramatisk, sist jag flyttade lät jag sand och växter va kvar i karet men det va ett egentillverkat kar med plexibotten som inte va så känsligt, har du ett ramkar och orkar du bära den historian så går det nog annars är det bara att gräva upp allt

    Kommentar

    • Xzion
      • June 2007
      • 237

      #3
      Ursprungligen postat av Fuzzop
      det som är det riktigt viktiga är att hålla filtret vid liv, gör du bara det så blir uppstarten väldigt odramatisk, sist jag flyttade lät jag sand och växter va kvar i karet men det va ett egentillverkat kar med plexibotten som inte va så känsligt, har du ett ramkar och orkar du bära den historian så går det nog annars är det bara att gräva upp allt

      Nja, juwel med plastram, borde fungera?
      One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
      Nine, ten, never sleep again.


      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Jag skulle inte våga ta risken att flytta akvariet med någonting i det... Töm hellre. Så länge gruset har bakterier kvar, och filtret med, så är det nog lugnt!

        Ta loss filterpatronerna (skumplasten i filtret) utan att göra rent dem, och låt dem guppa i en hink med akvarievatten medan flytten pågår. OBS! Vattnet får inte bli kallare än 10 grader C. Så brukar jag göra, det brukar fungera bra (har flyttat 3 gånger på 2 år).

        Sen brukar jag skölja av gruset i hinkar i badkaret, mest för att få bort gamla bajsrester. Men jag sköljer inte jättenoga, så rätt mycket bakterier sitter nog kvar på stenarna.

        Innan man börjar härja i akvariet och tömma ut grus och sånt, så brukar jag tömma ut så mycket som möjligt av akvarievattnet INNAN det blir grumligt, i flera hinkar, så att jag tar med det till nya platsen. Det finns bra 10-litershinkar med lock på Överskottsbolaget.

        Sen brukar jag låta varje fisk få en egen påse för jag har varit med om att neontetror biter ögonen av varandra om de får vara länge tillsammans i en påse. Har påsarna i en kylbox.

        Jag tillägger: Min förra flytt var från Växjö till Stockholm med bil, fiskarna fick vara i plastpåsar 9 timmar, och filtret fick guppa i en hink lika länge. Allt gick bra och ingen fisk dog

        Lycka till!
        / Ebba

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av Xzion
          Nja, juwel med plastram, borde fungera?
          borde gå men som sagt det kan bli väldigt tungt oxå så ni måste orka lyfta runt på den vikten utan problem så kanske säkrare att ta ut iaf det mesta, iaf får inga stenar ligga kvar.
          Att lägga filterpatronen i en hink är väldigt bra tips, gjorde själv likadant och så länge bilen rör sig hålls bakterierna vid liv.
          min variant att flytta fiskarna va en 60liters balja (med lock (med lufthål)) full med fisk och växter, flyttade bara mellan norrköping och skara så 4 timmar bilresa ungefär men förlorade iaf inga fiskar och ska snart flytta 5mil till så lär nog göra likadant igen

          Kommentar

          • Xzion
            • June 2007
            • 237

            #6
            Får bli att tömma... Hela filtret får stå i en hink tror jag (ytterfilter). Filtret består av 3korgar med nått som ser ut som "coco-pops" hehe
            One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
            Nine, ten, never sleep again.


            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av Xzion
              Får bli att tömma... Hela filtret får stå i en hink tror jag (ytterfilter). Filtret består av 3korgar med nått som ser ut som "coco-pops" hehe
              Kan det va biobollar med lite slam på? iaf kör gärna filtret i hinken precis tills det är dax att åka och sen kanske bäst om du plockar ur korgarna och ställer dom i hinken så vattnet kan skvalpa runt lite i korgarna, fast du kanske inte skulle flytta så långt att du måste lägga massa energi på sånt?

              Kommentar

              • Xzion
                • June 2007
                • 237

                #8
                Ursprungligen postat av Fuzzop
                Kan det va biobollar med lite slam på? iaf kör gärna filtret i hinken precis tills det är dax att åka och sen kanske bäst om du plockar ur korgarna och ställer dom i hinken så vattnet kan skvalpa runt lite i korgarna, fast du kanske inte skulle flytta så långt att du måste lägga massa energi på sånt?

                Lägger jag på ett kol kanske det går utan nån åtgärd alls. ca 7mins bilresa.
                One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
                Nine, ten, never sleep again.


                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Ursprungligen postat av Xzion
                  Lägger jag på ett kol kanske det går utan nån åtgärd alls. ca 7mins bilresa.
                  går det på under en halvtimme finns ingen anledning att bry sig om filtret utan bara plocka med som det är

                  Kommentar

                  Arbetssätt...