Halogen-strålkastare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engelholm Audio
    • July 2008
    • 48

    Halogen-strålkastare?

    Hej på Er!

    Jag plannerar ett 540 literskar! Skall bli kul att ge mina firrar lite bättre simutrymmen...

    Jag tycker att lysrör ger ett tråkigt ljus, rent estetiskt, och letar alternativ. Snubblade över denna:


    Tyvärr är ju färgtemperaturen endast 3000K enligt hemsidan:
    http://www.elbutik.se/product.html?p...35&search_page=
    Rörlampa. Högvolt 245 volt. Färgtemperaturv3000K. UV-stop och explosionssäker. CE-märkt.
    Finns det några andra rörlampor med annan färgtemperatur?

    Vänliga hälsningar
    // Pär Engelholm, Karlskrona
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    tyvärr är ju dessa halogener glödljus, och då är det svårt att få till högre färgtemperaturer... dessutom ger de ingen större mängd ljus per insatt watt... de ger mest värme faktiskt... ska du satsa på halogen så satsa på metallhalogen...

    Dock har jag sett energisparlampor med R7s-infästning till bygghalogen på 4000K, kan ju vara något bättre och ger mera ljus per watt...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Engelholm Audio
      • July 2008
      • 48

      #3
      Ursprungligen postat av Vandal
      tyvärr är ju dessa halogener glödljus, och då är det svårt att få till högre färgtemperaturer... dessutom ger de ingen större mängd ljus per insatt watt... de ger mest värme faktiskt... ska du satsa på halogen så satsa på metallhalogen...

      Dock har jag sett energisparlampor med R7s-infästning till bygghalogen på 4000K, kan ju vara något bättre och ger mera ljus per watt...
      Japp, misstänkte att det låg i tekniken och inte va mkt att göra än att byta teknik.

      Detta är ju mer intressant:



      Kan komma upp i 5000 K...

      Men kostnaden är ju som för en "riktig" ramp, t.ex.
      Vänliga hälsningar
      // Pär Engelholm, Karlskrona

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        det där var rätt så billigt för en 250w MH, dessutom kan man byta lampa till en med mera lagom K-tal... 10000K är inte svårt att få tag i på butiker som har saltvattenstillbehör...

        enda problemet med en sån armatur över är att få ljusspridning i hela karet... de har en rätt så riktad spridningsvinkel, så har man den inte högt över (och därmed får svagare ljus) så är nog 2 st att rekommendera... om de har 150w-version så är nog 2 st av dem att rekommendera istället...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • Engelholm Audio
          • July 2008
          • 48

          #5
          Ursprungligen postat av Vandal
          det där var rätt så billigt för en 250w MH, dessutom kan man byta lampa till en med mera lagom K-tal... 10000K är inte svårt att få tag i på butiker som har saltvattenstillbehör...

          enda problemet med en sån armatur över är att få ljusspridning i hela karet... de har en rätt så riktad spridningsvinkel, så har man den inte högt över (och därmed får svagare ljus) så är nog 2 st att rekommendera... om de har 150w-version så är nog 2 st av dem att rekommendera istället...
          Tack för input!
          Vänliga hälsningar
          // Pär Engelholm, Karlskrona

          Kommentar

          Arbetssätt...